ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Dijksma steekt nek uit

Dijksma steekt nek uit en roept de politie op om auto’s op schone brandstof aan te schaffen

22 maart 2016

Sinds het aantreden van Sharon Dijksma als nieuwe staatssecretaris van Milieu wijst zij systematisch de weg naar 100% duurzaam vervoer. Afgelopen vrijdag riep ze de politie op om auto’s op schone brandstof aan te schaffen.

Politiek is niet voor bange mensen. De nieuwe staatssecretaris van Milieu, Sharon Dijksma, hoort gelukkig niet tot deze categorie. Sinds haar aantreden wijst ze systematisch de weg naar 100% duurzaam vervoer. Afgelopen vrijdag riep ze de politie op om auto’s op schone brandstof aan te schaffen. Dit nadat de sterke arm bekendgemaakt had sowieso voor diesels te gaan en plug in hybride of groengas auto’s bij voorbaat uit te sluiten. ‘De politie geeft het verkeerde voorbeeld,’ reageerde Stichting Natuur en Milieu terecht. De milieu organisatie riep te politie op haar maatschappelijke voorbeeldfunctie serieus te nemen. En staatssecretaris Dijksma valt dat bij.

staatssecretaris-wil-schone-autos-politie

 

Drie tot vijf keer teveel

De ophef rond de aanbesteding van de politie komt in de week dat er meer en meer rapporten naar buiten kwamen over de mate waarin auto’s milieutechnisch onderpresteren. TNO concludeerde dat diesels drie tot vijf keer zoveel giftige stikstofoxides uitstoten dan ze beloven. Bij hoge snelheid of snel optrekken ligt dat zelfs tien tot twintig keer hoger. De inwoners van stedelijke gebieden zitten er mooi mee. Misschien is het gepast om even te attenderen op de inzet van het Longfonds voor gezonde lucht. Geen overbodige luxe!

Europese enquête

Dijksma heeft het TNO Rapport doorgestuurd aan de Europese enquêtecommissie naar Emissiemetingen in de Automobielsector. Namens Nederland maken de Europarlementariërs Bas Eickhout, Gerben-Jan Gerbrandy en Wim van de Camp deel uit van deze commissie.

Waterstof om de hoek

Ondertussen zijn de auto’s op schone brandstoffen aan een mooie opmars bezig. Volvo neemt het voortouw om een eenduidige standaard voor elektrische oplaadinfrastructuur voor alle automerken te ontwikkelen. Audi en BMW ontwikkelen samen een draadloos oplaadsysteem. In Denemarken werd het negende waterstof tankstation in gebruik genomen. De helft van alle Denen woont nu binnen 15 kilometer van een H2-tankstation. Exit diesel, welkom duurzaam – dat moet op alle vlakken het devies zijn de komende jaren.

Belasting per kilometer

Staatssecretaris Wiebes vergeleek deze week de belastingdruk per gereden kilometer voor verschillende brandstoffen. Diesels zijn daarbij nog altijd fors minder belast dan benzineauto’s: 0,48 tegen 0,77 euro per 100 km. Voor elektrische auto’s is de lastendruk nog altijd 0,10 euro. Zou Wiebes misschien ook eens de rekensom voor Groengas willen maken?

Landelijk dekkend

In diezelfde brief kondigt Wiebes aan dat zijn collega Dijksma voor de zomer met een ‘nationaal beleidsplan’ komt om tot een landelijk dekkend netwerk van laadpunten voor duurzame brandstoffen te komen. Elektrisch, LNG, Groengas en Waterstof – voor eind november moet in Brussel gemeld worden hoe we dat gaan realiseren. PitPoint is er klaar voor – en met deze niet bang aangelegde staatssecretaris hebben we er alle vertrouwen in.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.