of 59162 LinkedIn

Hogere parkeerkosten, minder verkeer?

Walther Ploos van Amstel, Reageer

De auto neemt teveel schaarse ruimte in in steden. Minder auto, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en schone lucht. Daarover zijn vriend en het vijand het met elkaar eens. Gemeenten willen hun bewoners en bezoekers verleiden om op een andere manier binnen en naar de stad te reizen door hogere parkeertarieven te rekenen. 

Wie in Amsterdam wil parkeren, gaat vanaf april 2019 fors meer voor betalen. In het centrum kost een uur parkeren straks 7,50 euro, waar bezoekers nu nog 5 euro betalen. Ook Den Haag en Utrecht volgen. Gaat dat werken? 

 

De hogere parkeertarieven gaan niet leiden tot minder verkeer als er niet ook iets wordt gedaan aan het bevoorradend verkeer, dat veel laad- en losplekken inneemt, en aan ondernemers die een ontheffing hebben voor gratis parkeren op straat en stoep. Ook de rondcirkelende taxi's in de binnenstad los je niet op met hogere parkeertarieven.

 

Wat gaan die hogere parkeertarieven doen met parkeergedrag en mobiliteitskeuze. Duurder parkeren kan leiden tot korter parkeren door flitsshoppers, meer rondjes rijden, meer zoekgedrag en waarschijnlijk nog meer niet-betalers. Gaan bewoners en bezoekers vaker een taxi nemen? Er is geen bewezen relatie van hogere parkeertarieven met minder verkeer bekend.

 

Ondernemers maken zich zorgen over hun klanten die straks niet meer komen. Dat geldt zeker voor de winkelgebieden buiten het centrum. Uit vele studie blijkt dat bezoekers die met de auto komen veel besteden in winkelgebieden.

 

In steden zijn ongeveer evenveel parkeerplekken in Q-Park garages, parkeerplekken bij hotels, bedrijven en particulieren als er betaalde parkeerplaatsen op straat zijn. Gaan die straks stunten met tarieven? Parkeerapps als ParkMobile en Yellowbrick zitten natuurlijk niet stil. Mobypark en Parku, de Airbnb's van particuliere aanbieders, verhuurt nu al veel parkeerplekken, vaak middenin woonwijken. Dat wordt alleen maar aantrekkelijker. Parkeren is het nieuwe goud. Komt er straks een studentenservice 'valet driving' om met je auto rondjes te gaan rijden om het zoeken naar een parkeerplaats en het betalen voor parkeren te vermijden? Of, doet jouw autonoom rijdende auto dat straks zelf? Onderschat nooit de 'markt'. 

 

Hogere parkeertarieven? Ik denk dat de hogere parkeertarieven niet zonder meer leiden tot minder verkeer in de steden. De gemeenten ontzien in hun plannen ondernemers en bewoners met een vergunning. Die blijven lekker rijden. Parkeren als goudgerand verdienmodel gaat bovendien leiden tot meer, en goedkoper, aanbod om te parkeren en daarmee zelfs tot meer verkeer. 

 

Een autoluwe binnenstad of woonbuurt vraagt om een samenhangende aanpak met minder toegankelijkheid van buurten ('superblocks'), beprijzen van toegang (en parkeren) ook voor bewoners en ondernemers, een strikte handhaving, een aanpak van het bevoorradende verkeer, veel minder ontheffingen, goede alternatieven met openbaar vervoer, fietsen en lopen en niet in de laatste plaats een goed taxibeleid.

 

Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek, Hogeschool van Amsterdam

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.