of 59345 LinkedIn

Vuurwerkhufters aan schandpaal

Wat het college in Den Haag vorig jaar niet wilde, doet Apeldoorn in samenwerking met Justitie nu wel: vuurwerkvandalen op het internet aan de schandpaal nagelen. Burgemeester Fred de Graaf (VVD) is vurig voorstander van deze ‘hufterhunt’.

Spraakmaker: Fred de Graaf

 

Heeft Apeldoorn zoveel vuurwerkhufters?
Ja. Rond de jaarwisseling wordt hier voor rond de 300 duizend euro aan schade aangericht in de publieke ruimte. Opgeblazen vuilnisbakken, vernielde verkeersborden, noem maar op. Dat zit mij al een paar jaar gruwelijk dwars en we zoeken naar methoden om daar wat tegen te doen. Twee jaar terug hebben we schoolpersoneel gevraagd tijdens de jaarwisseling te surveilleren. Dat heeft veel aandacht getrokken, en dan vooral vanwege het protest van de leraren tegen de uitbreiding van hun takenpakket.

 

En toen was er de idee van een ‘hufterhunt’.
Een aanpak van deze tijd. Om de schade effectief te beperken moet je de jongeren te pakken krijgen. Dat is enorm moeilijk. Toen een gerenommeerd reclamebureau in Apeldoorn dus langskwam met het voorstel om de jongeren, die vernielingen aanrichten met hun eigen wapens te bestrijden, heb ik ja gezegd. We hebben er 14 duizend euro voor uitgetrokken.

 

Hoe werkt het?
Alle jongeren hebben tegenwoordig een mobieltje met camera waarmee ze foto’s en filmpjes kunnen maken. Als je ziet dat vuurwerkvandalen vernielingen aanrichten, neem je dat op en stuur je het filmpje of foto naar hufterhunt.nl. Het reclamebureau zet die beelden vervolgens op YouTube of Hyves. De lokale internettelevisiezender wordt ook ingeschakeld en de beelden gaan ook naar Justitie.

 

En hoe zit het met de privacy?
We zijn de vernielingen zo zat dat we vinden dat vuurwerkvandalen zoveel mogelijk in beeld moeten komen. Ze worden wel met een balkje over hun ogen afgebeeld. Justitie krijgt de ongekuiste beelden. De politie neemt deel aan ‘hufterhunt’, maar Justitie maakt voor zichzelf uit wat ze met die beelden doet.

 

Gaat het werken?
Ik hoop het. Het is een maatregel ter preventie van schade en maakt deel uit van veel meer maatregelen. Zo gaat een ludiek promoteam à la Amerikaanse SWAT-teams langs bij scholen en zal daar de nodige aandacht trekken. ‘Hufterhunt’ is een ultieme poging om jongeren tussen 12 en 21 jaar te bereiken. Ik merk dat de actie op veel steun kan rekenen. Op 1 januari maken we de balans op.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

Van onze partners