of 63082 LinkedIn

VNG: lagere boete voor schending quarantaineplicht

Het wetsvoorstel over de invoering van de quarantaineplicht zou op twee punten verbeterd moeten worden, vindt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). In plaats van een plicht tot meewerken zouden mensen in quarantaine volgens de VNG verplicht moeten worden om bereikbaar te zijn, bijvoorbeeld door hun deur te openen als een toezichthouder van de gemeente langskomt. Ook moet het boetebedrag lager: van 435 euro naar 339 euro.
4 reacties

Het wetsvoorstel over de invoering van de quarantaineplicht zou op twee punten verbeterd moeten worden, vindt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). In plaats van een plicht tot meewerken zouden mensen in quarantaine volgens de VNG verplicht moeten worden om bereikbaar te zijn, bijvoorbeeld door hun deur te openen als een toezichthouder van de gemeente langskomt. Ook moet het boetebedrag lager: van 435 euro naar 339 euro.

Kabinet: quarantaineplicht noodzakelijk

Het kabinet bespreekt het wetsvoorstel over de verplichte quarantaine in verband met de coronapandemie aanstaande woensdag. De wet is bedoeld voor mensen die uit een hoogrisicogebied naar Nederland reizen en daarna in ieder geval vijf dagen in quarantaine moeten tot zij een negatieve test afleggen. Zonder negatieve testuitslag duurt de quarantaine tien dagen. Volgens het kabinet is de plicht nodig omdat reizigers zich momenteel slecht aan de regels houden.

Plicht tot bereikbaarheid

De VNG wil graag dat het wetsvoorstel verbeterd wordt, om de quarantaineplicht zo goed mogelijk te kunnen handhaven. Zo is een plicht tot bereikbaarheid makkelijker te handhaven dan een meewerkplicht. Een toezichthouder kan immers meteen een boete uitschrijven als een persoon niet opendoet. Bij een meewerkplicht moet de toezichthouder bij geen gehoor eerst een briefje in de bus doen en op een later tijdstip terugkomen. Dat kan zich een aantal keer herhalen, en 'dat legt opnieuw een extra druk op de toch al overbezette toezichthouders in de gemeenten', aldus de VNG.

Logisch boetebedrag

Ook pleit de vereniging voor een 'logisch' boetebedrag van 339 euro. In het wetsvoorstel staat nu een bedrag van 435 euro, waarvoor een zogeheten zware handhavingsprocedure geldt. De toezichthouder moet dan meer procedures uitvoeren dan bij een lichte handhavingsprocedure, die bij boetes onder de 340 euro geldt. Toch zou bij wet een boetebedrag van 435 euro kunnen worden gecombineerd met een lichte handhavingsprocedure. 'Dit schept echter onduidelijkheid bij de toezichthouders. Met een bedrag van 339 euro is voor elke toezichthouder duidelijk dat het om een bestuurlijke boete in de lichte procedure gaat', aldus de VNG. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door burger (nvt) op
In aanvulling op het bericht van Keijzer van 24/4: communicatie over corona, quarantaine, isolatie, vaccineren etc. vanuit de GGD is allerbelabberdst en vaak ook nog tegenstrijdig. Persoonlijk kreeg ik zelfs een zgn. 'wappie' aan de telefoon die werkte bij de GGD en mij van info moest voorzien na een coronatest. Volgens haar waren alle corona-maatregelen klinkklare onzin en moest ik maar lekker op mijn eigen gevoel afgaan. Zeer frustrerend voor iemand die op zoek is naar deskundige informatie.

Voor eventuele bijwerkingen van bv. het Astrazeneca-vaccin moet je digitaal kundig zijn en actief maar uitzoeken hoelang en op welke symptomen je bedacht moet zijn ingeval van mogelijke trombose. Geen enkele info na de prik. Geen oog voor de oudere bevolkingsgroep hierbij.

En ben je gevaccineerd maar heb je óók corona gehad, dan 'hoef' je geen 2e prik, maar niemand kan je vertellen, hoe je dat dan aan moet tonen, ingeval je later dit jaar ergens naar toe wilt. Misschien dan toch ook maar die 2e prik halen, ook al zijn er tekorten aan vaccins? Zoek het zelf maar uit.

Ik mag hopen dat er een degelijke evaluatie komt van de aanpak van de corona-crisis, met gevolgen voor de direct betrokkenen. En geen circus zoals nu bij de toeslagenaffaire. Hoezo, geen vertrouwen (meer) in de politiek; wiens schuld is dat?
Door Henk op
Ook straks zullen bij een evaluatie of parlementaire enquête een paar ministers van cda, vvd en D66 een heel slecht geheugen hebben of een leugentje om bestwil verzinnen. Desondanks winnen D66 en vvd zetels bij verkiezingen..... tranentrekkers!
Door Keijzer op
Het zou ook prettig zijn als de logistiek binnen overheden m.b.t. ook tot Corona, verbeterd wordt en de communicatie en coördinatie.

Een 65 plus mevrouw, met nogal wat onderliggende kwalen krijgt een brief. Een oproep voor vaccinatie. Huisarts verwees eerder voor informatie door naar waar het vaccin gegeven wordt, of vaccineren verantwoord is.

Zij zit ene dag 2 uur aan de telefoon. Volgende dag ook zo ongeveer. Het landelijke informatienummer 0800-1351 wordt slecht bemand. Een stuk of 6 gesproken, waarvan 1 adequaat, maar die is dan ook nog beperkt in diens mogelijkheden. De GGD arts die zij dan eindelijk aan de lijn krijgt verwijst naar hetzelfde nummer voor vervoer. De betreffende persoon vervolgens bij dat 0800-1351 weet van niks. Verwijst haar naar de huisarts om daar die mevrouw te laten vaccineren.

Dan maar eerst naar de afspraaklijn bellen voor een vaccin prik. Die kunnen alleen maar een afspraak maken. Dat dan maar gedaan (dan maar veel moeten wijzigen als vervoer op afgesproken moment niet kan) en tegen het einde van de vragen procedure ziet men dat in de woonplaats zelf alles volgeboekt is (gekeken werd naar locatie buiten eigen woonplaats), maar de telefoonverbinding dan verbroken wordt. Hetgeen ook al met dat nummer 0800-1351 gebeurde. Niet terug gebeld in beide gevallen.

Opnieuw zelf gebeld en dan hoort die mevrouw dat de vaccins op zijn op de te veraf locatie in haar eigen woonplaats, hetgeen de collega 5 minuten ervoor niet meldde, maar keek naar een locatie buiten de woonplaats zocht. Toen werd de verbinding verbroken.

Dus volgende week maar proberen zei de volgende collega aan de lijn. Landelijk RIVM vervolgens niet te bereiken, of lokale GGD, met alleen maar doorverwijzingen via automatisch antwoordapparaat, waar die mevrouw niets aan heeft.

Al met al dus weer het bekende rotonde systeem, of het bekende kastje naar de muur. Tenenkrommend!
Je hoeft je dan al helemaal niet te verbazen over een toeslagen affaire, een van de vele overheid fiasco's en niemand is probleemeigenaar, zoals altijd en blijkbaar zo bewust georganiseerd, zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel en/of kennis van zaken, bij de beslissingsakers en diegenen die geacht wordt de procedures te controleren.

Vacatures

Van onze partners