of 60831 LinkedIn

Sinterklaasintochten geannuleerd vanwege corona

Zo zal de intocht van Sinterklaas in Amsterdam er dit jaar in ieder geval niet uitzien.
Zo zal de intocht van Sinterklaas in Amsterdam er dit jaar in ieder geval niet uitzien.

Hoe organiseer je een coronaproof Sinterklaasintocht? Het korte antwoord: dat lukt niet. Daarom hebben veel lokale Sinterklaascomités de intocht voor dit jaar al geschrapt. Wel wordt er nagedacht over alternatieven.

Stilletjes
Dat meldt het AD vandaag. Comités in onder meer Amsterdam, Breda, Dordrecht, Helmond en Almelo hebben al aangegeven dat er dit jaar zeker of hoogstwaarschijnlijk geen intocht zal zijn. In aan aantal kleinere plaatsen wordt nog gewikt en gewogen. Marc Gilling van het Sint en Pieten-gilde voorspelt: 'De Sint zal in november stilletjes het land binnenkomen.'

Tv-manifestatie
'Er zullen niet veel intochten zijn dit jaar. En als de Sint ergens wel echt aankomt, dan zal dat niet in het openbaar zijn', vat Gilling samen. Dat is bijvoorbeeld het geval in Amsterdam. Daar zal de Sint aankomen op het Zeeburgereiland, maar daarbij is publiek niet welkom. In plaats daarvan maakt lokale zender AT5 er een tv-manifestatie van.

Pop-up Sint
In Den Haag, waar Sinterklaas normaal gesproken een tocht door de stad maakt langs een route met zo'n 200.000 kijkers, liggen er drie scenario’s klaar: van complete lockdown tot varianten van een aankomst waarbij wél publiek mag zijn. In plaats van een massaal evenement overweegt het lokale comité om 'meerdere kleine momentjes' te organiseren, zoals 'een soort pop-up Sint zonder aankondigingen of een bezoekje aan kinderen via een verbinding op de mobiele telefoon.'

Spectaculair
Het Sintcomité in Breda heeft een alternatieve intocht bedacht, maar wil daar nog niet veel over verklappen. Het wordt ‘misschien niet zo groot, maar wel goed, spectaculair en nieuw’, liet het comité weten.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Keijzer op
@spijker

Dat zou de handdoek in de ring gooien betekenen en koren op de molen van het fanatiek activisme. Nog los dat de veenbrand van Fortuyn niet weg is en dit dor brandhout daarop gooien, eveneens zou betekenen.

Het draait om meer dan een traditie voor kinderen (denk bijvoorbeeld aan hedendaagse beeldenstorm) en dat m.i. hier een mogelijke dynamiek onderschat wordt, wat we met het ontstane radicalisme binnen islamitische gemeenschappen hebben ondervonden. Door weg kijken en daar ook een grondrecht tot het uiterste lieten oprekken en tegelijkertijd essentie en samenhang van grondrechten, lieten negeren en politiek/bestuur vooral dat negeerden en dus het - te pas en te onpas omschreven - populisme opkwam.

Hou met fanatiek activisme rekening, vooral als sprake is van geslotenheid van gemeenschappen waar binnen dit groeit, met een groepstendens van horen zien en zwijgen, om zelf niet uitgesloten te worden en intern bekritiseerd. Er daarbinnen een enorme sociale druk komt vanuit dominant activisme: ben je niet met ons, dan ben je dus tegen je eigen volk. Heel effectieve strategie. Met dus het risico, dat meer mensen geïndoctrineerd worden door de herhalende mantra’s en voor anderen, die dit afwijzen, de grondrechten hier niet toegankelijk zijn en hun mond houden. Binnen een dergelijke, niet corrigerende leefomgeving, radicalisme kan gaan wortelen en dat op een gegeven moment over de grenzen van de wet heen kan gaan, tot gewelddadig extremisme toe.

Neem in aanmerking, dat het activisme rondom Zwarte Piet en gebruik makend van die "kapstok" er netwerken zijn uitgebouwd binnen Nederland en langer nog internationaal, vooral in VS. Je hoort overal exact dezelfde teksten onder aanhangers/steunbetuigers. Door die netwerken konden die steekvlammen aan protesten overal zo snel ontstaan. Ook nog net na de lockdown, tijdens de huidige 1 in de 100 jaar pandemie en wellicht, na deze langdurige “opsluiting light”, dit de schok van wat in VS gebeurde, wat meer “brandstof” gaf. Ik hoop dat voor dit jaar alle gemeenten volgen en politiek en bestuur voor het volgend jaar, de nodige wet en regelgeving aanpassen, dat dit verzieken jaarlijks van een traditie, stopt en een gebiedsverbod komt.
Door Keijzer op
@Ben

Ben het eens dat de rechtsstaat zichzelf ongeloofwaardig maakt indien het gebruik, of liever gezegd, misbruik van grondrechten, zo ver doorschieten, dat in het algemeen genomen dit niet meer als redelijk en billijk wordt ervaren. Dat is het gevaar. Tevens deze dwingelandij vanuit een deel van een minderheid, t.o.v. een traditie, volop in evolutie bij elke generatie en dit nu zich versnelt, blijft provoceren en dus wat @W. de With aanduidt als onruststokers daartegenover, die onruststokers ook daarmee uitlokt. Er zitten ook gewone mensen bij, die hier tegen willen protesteren. De "blokkeer" Friezen bijvoorbeeld kun je geen onruststokers noemen. De veel te royale ruimte, die de rechtstaat biedt, onder invloed van politieke correctheid, daagde die burgerlijke ongehoorzaamheid simpelweg uit en die stonden dan prompt voor de rechter en niet de lieden die daartoe de aanleiding vormden en het land daarmee blijven polariseren, met deze traditie te verzieken, gefaciliteerd door overheid, die dus tevens grondrechten ook oprekken tot het uiterste.

De zwijgende meerderheid, die zich ergert aan dit fanatieke Afro Nederlands activisme (incl. binnen Afro Nederlanders zelf), komen er ook niet voor op straat en dan benutten extreme rechtse activisten dat hiaat en zullen heel veel burgers, die de rechtstaat toch al vinden doorschieten, daar ook niet meer van wakker liggen en moet de overheid zelf maar dealen hiermee. Onverschilligheid die zo gecreëerd wordt, vormt ook een ontbindingsmiddel voor een toch al sterk gesegregeerde samenleving.
Wat tot de jaren 60 collectief wel als begrenzing werd aangevoeld, door een over het algemeen gevoelde collectieve verantwoordelijkheid - van eigen straat tot de landgrenzen, is na de jaren 60 met de maatschappelijk omwenteling en ontstane politieke correctheid - en tegelijkertijd de massamigratie - naar ieders behoefte opgerekt en zeer ook in negatieve zin.
Door Spijker (n.v.t.) op
Gelet op de manier waarop 'volwassenen' de Sinterklaasintochten in de openlucht via demonstraties verpesten kunnen ze dit zgn. 'kinderfeest' beter helemaal afschaffen.
Door Ben (Jurist) op
Geen onrust voor een jaartje is inderdaad ook wel eens fijn. Maar het is maar tijdelijk respijt. Volgend jaar begint het circus weer van voren af aan. En natuurlijk zie ik zwarte piet niet als de haute cuisine van de Nederlandse cultuur. Wel vind ik het gedoe eromheen een barometer voor het feit hoe bizar grote invloed actiegroepjes met een grote bek de agenda bepalen, of het nu BLM of Urgenda is. Voor de democratie en de samenhang can de samenleving vind ik het gevaarlijk dat actiegroepen en Ngo's zo'n grote invloed hebben. Valt het niet op dat issues als klimaat en stikstof niet een groot punt zijn geweest bij de verkiezingen van 2017, maar respectievelijk in de achterkamertjes van de ' klimaattafels' en bij de rechter door Urgenda bedisseld zijn. En andere meningen worden niet gehoord maar gesmoord
Door W. de With op
Inderdaad blij dat we dit jaar geen last hebben van onruststokers aan beide zijden. @ Ben: De conclusie dat zwarte Piet bijna verleden tijd is, is juist maar is dat erg? Als onze cultuur daar van af hangt vind ik dat wel heel mager.
Door Keijzer op
@Ben

Eindelijk eens een jaartje niet dat gedonder bij Sint intochten en mensen vieren in eigen kring en omgeving, het helemaal zoals zij het zelf willen, vind ik wel aantrekkelijk voor een jaartje. Het is bizar dat door dit radicale activisme deze intocht is te vergelijken met een risico voetbalwedstrijd en dit eigenlijk gefaciliteerd wordt door overheden, middels het verabsoluteren van het recht op protest, i.p.v. een gebiedsverbod eindelijk in te stellen. Dit activisme is zich als zelfbenoemde BOA's gaan opstellen, als handhavers, dat er alleen nog maar roetpieten zijn (dan toch met slogans als protestgroep blijven doorgaan) en zelfs hun aandacht verlegd hebben naar het Carnaval.

Het radicale anti Zwarte Piet activisme heeft de wereldwijde verontwaardiging over de dramatische dood van de heer Floyd, al in het 1000voudige dit jaar qua PR benut t.b.v. hun agenda. Hier had de verontwaardiging over dat drama in VS, bij acties,ten behoeve van all lives matters moeten gaan, die discriminatie/racisme ervaren. Het fanatieke activisme heeft echter dat hele laken naar zichzelf toe getrokken en kunnen trekken. Er wonen hier volgens mij toch echt meer Afro Nederlanders, dan die opgeteld in Nederland aan die protesten hebben deelgenomen. Afro Nederlanders, die niet tot de Surinaamse (300.000 hoor ik) gemeenschap, of Antilliaanse gemeenschap behoren, heb ik niet gehoord bij de "publieke" omroep, waar de Afro Nederlanders uit Suriname en Antillen, toch al geruime tijd oververtegenwoordigd zijn in programma's t.o.v. alle andere bestaande minderheden. Uitzendingen veelal in Amsterdam. Bijvoorbeeld uit voormalig Nederlands Indië, zie je Nederlanders met die achtergrond, niet of nauwelijks daar optreden. Niet georganiseerd kennelijk en geen lobby. In de reclame industrie, Nederlanders met Afrikaanse wortels, praktisch een monopolie positie hebben, binnen alle minderheden, die optreden in reclames. Een vorm van etnisch profileren binnen de vele minderheden, in dit geval dan t.g.v. een groep met Afrikaanse wortels. Hoezo inclusieve samenleving, wat we steeds uit die hoek horen? Hun jaarlijks strategisch overleg voor de Sint intochten dit jaar, kunnen ze dus afblazen en gemeenten hebben minder pijn in het hoofd voor een jaartje daarover in deze heftige tijden van een pandemie.
Door ben (jurist) op
Onder het mom van corona de Sint traditie om zeep helpen. Maar goed Zwarte Piet is bijna ook al gesloopt. Wat blijft er over van onze cultuur?

Vacatures

Van onze partners