of 59345 LinkedIn

Pleidooi voor landelijke ov-politie

1 reactie
Verkeersminister Camiel Eurlings heeft donderdag onderzoek toegezegd naar een VVD-voorstel voor de oprichting van een landelijke politie voor alle openbaar vervoer.

Bijspringen
Volgens Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) hebben de ov-bedrijven (trein, bus, metro en tram) nu allemaal aparte veiligheidsmensen in dienst, die niet bij elkaar kunnen bijspringen als er zich geweldsincidenten voordoen. De regeringsfracties CDA en ChristenUnie steunen het idee, bleek donderdag tijdens overleg in de Kamer.

 

Geweld
Aproot ziet in een landelijke ov-politie het antwoord op verbaal en lichamelijk geweld, grof gedrag en intimidatie van reizigers en ov-medewerkers. De huidige situatie met aparte buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) noemt hij achterhaald.

 

Aanbevelingen
Zijn idee zal worden meegenomen bij de uitwerking van zestien aanbevelingen die een speciale werkgroep onlangs deed om het openbaar vervoer veiliger te maken. Zo stelde die taskforce ook voor om het (camera-)toezicht uit te breiden en wettelijke reisverboden op te leggen aan raddraaiers. Eurlings tekende erbij aan dat de zaak van een landelijke ov-politie onder zijn collega van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst, valt

 

Taskforce
Voor 1 maart moet duidelijkheid komen over bijvoorbeeld de vraag wie wat betaalt. Alle partijen zijn aan bod, aldus de bewindsman. In de taskforce zaten de ov-bedrijven, overheid, politie, Openbaar Ministerie en vakbonden. De NS is bezig eigen landelijke veiligheidsteams met in totaal meer dan zeshonderd medewerkers op te richten, die in het tweede kwartaal van 2010 inzetbaar zullen zijn, aldus de minister.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (lezer) op
Ik weet niet of er een apart politiekorps nu de oplossing is. We moeten ook kijken naar de oorzaak, namelijk dat er nauwelijks meer menselijk toezicht is in het openbaar vervoer. Ik voel veel meer voor het beleid dat Rotterdam voert. Conducteurs op de tram en toezichthouders in de metro en de RandstadRail voertuigen. Deze toezichthouders spreken reizigers op een vriendelijke manier aan op hun gedrag. De menselijke maat moet terug en daarvoor is het nodig om direct contact te leggen met de overlastveroorzaker(s). Daarvoor is het wel nodig dat er strakke afspraken worden gemaakt met de politie. De politie moet binnen 10 minuten assistentie kunnen verlenen. Laten we niet vergeten dat bij alle aanbestedingsprocedures de veiligheid van het personeel volstrekt ondergeschikt is gemaakt aan economische factoren, waardoor het personeel letterlijk de klappen mag opvangen.

Vacatures

Van onze partners