of 59162 LinkedIn

Op zeker achttien plaatsen protest tegen Zwarte Piet

Het aantal aangekondige protestacties tegen de rol van Zwarte Piet loopt snel op. Behalve Zaanstad, waar volgende week zaterdag de nationale intocht is, krijgen nog zeventien plaatsen met demonstratie te maken.
7 reacties

Het aantal aangekondige protestacties tegen de rol van Zwarte Piet loopt snel op. Behalve Zaanstad, waar volgende week zaterdag de nationale intocht is, krijgen nog zeventien plaatsen met demonstraties te maken. 

Kort geding 

Dinsdag dient er een kort geding bij de rechtbank in Haarlem om de volgens de initiatiefnemers 'racistische landelijke intocht' te verbieden en tot nu toe hebben vier actiegroepen aangekondigd dat ze in Zaanstad, waar de Sint aankomt, gaan demonstreren. De stichting Majority Perspective daagt onder meer de NTR, die de tv-uitzending verzorgt, en burgemeester Jan Hamming van Zaanstad voor de civiele rechter. Ook het Commissariaat voor de Media, de Staat, Kijkwijzer en mediabedrijf Vinke Vision zijn gedagvaard.

 

Twee voor, twee tegen
Van de vier actiegroepen die zich hebben gemeld in Zaanstad, zijn er twee pro- en twee anti-Zwarte Piet, liet een gemeentewoordvoerder weten. Wie wil demonstreren moet dat uiterlijk 72 uur van tevoren bij de gemeente aangeven. Tijdens de intocht gelden strikte regels. Zo wordt het gebied waar de Sint aankomt afgezet met hekken en moeten toeschouwers eerst langs een jassen- en tassencontrole via toegangspoortjes. De actiegroepen krijgen plekken toegewezen die ver uit elkaar liggen. Dit om confrontaties te voorkomen.


Protest bij lokale intochten 

Verder heeft de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) acties aangekondigd in zeker achttien plaatsen bij de lokale intochten van de goedheiligman. Het gaat onder meer om Den Haag, Rotterdam, Dokkum, Maassluis, Apeldoorn, Den Helder, Weesp en Willemstad (Curaçao). De gemeente Den Haag liet al weten dat een demonstratie op het Plein in het centrum niet is toegestaan, maar het kan wel op een andere nog te bepalen plek.

 

Geen kandidaat
De NTR deed eerder een oproep aan gemeenten voor de organisatie van de landelijke intocht. Begin maart had zich nog geen enkele kandidaat aangemeld. Vervolgens werd de omroep naar eigen zeggen overstelpt met gegadigden. De eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal, waarover de afgelopen jaren ook veel te doen was vanwege de kleur van de pieten, begint maandag. De omroep liet eerder al weten dat er deze editie roetveegpieten te zien zijn.


Blokkeer-Friezen

Vorig jaar was Dokkum het decor van de landelijke intocht. Tegenstanders van Zwarte Piet werden toen op de snelweg A7 tegengehouden bij een wegblokkade. Vrijdag legde de rechtbank de veroorzakers, de zogenoemde 'blokkeer-Friezen', taakstraffen op tot 240 uur. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door f.smit op
De kop luidt: veel pieten-protesten, maar het blijkt slechts te gaan 18 plaatsen. Bij al gauw zo'n 350 gemeenten, en nog veel meer plaatsen, is dat toch en wat opruiende kop.
Jammer dat de redactie dit toelaat.
Door Toine Goossens op
Excuus, 3 november 1849
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Ik ben Rooms Katholiek. Het sinterklaasfeest is een RK feest dat zo langzamerhand in heel Nederland, ook door niet katholieken, wordt gevierd. Tot 1848 mochten katholieken hun godsdienst niet in het openbaar belijden. Op 3 november 1848 werd de nieuwe liberale grondwet geproclameerd; de grondwet van Thorbecke. Behalve politieke veranderingen bracht de grondwet ook godsdienstvrijheid voor alle Nederlanders. Dat betekende dat zo'n 50% van de Nederlanders gelijke rechten kregen als de aanhangers van de staatsgodsdienst.
Vanaf het moment van de gelijkstelling heeft de RK kerk al haar activiteiten naar buiten gebracht. Daar hoorde ook het sinterklaasfeest bij. Het is opmerkelijk dat het Haarlemse boekwerk over het feest, met de toenmalige afbeeldingen die nu zoveel commotie opwekken, in 1850 verschenen is. Zonder de nieuwe liberale grondwet zou dit boekwerkje nooit verschenen zijn. Het maakte onderdeel uit van de integratie van katholieken in het openbare leven.
Gedurende de onderdrukking van de katholieken werd het geloof beleefd in schuilkerken en binnenshuis. Ook het sinterklaasfeest werd alleen thuis gevierd. Door het Meertensinstituut is beschreven dat rijke Amsterdamse koopliedenfamilies daarbij de bij hen werkzame personen inschakelden. Het personeel was zeer divers samengesteld. Het was een statussymbool om mensen van ver over de wereld in dienst te nemen, Japans, Afrikaans, Indisch e.d. Al het personeel ging gekleed in bedrijfskleding; een kostuum. Voor het zwarte personeel was dat een soort pagepak. Ik neem aan dat ook de anderen in iets dergelijks gekleed gingen.
Wat van ver kwam had status, daarmee straalde een familie haar positie uit. Het is heden ten dage niet anders. Via die weg is echter wel een 'Nederlandse' zwarte piet de traditie in gerold, die afwijkt van de klassieke Europese zwarte piet. Het is niet anders.
Kick Out zwarte piet legt associaties die nimmer zijn beoogd en die nimmer een rol in het invullen van de 'Nederlandse' zwarte piet hebben gespeeld.
Het verwijt aan de Nederlandse burgers dat zwarte piet discriminatie is, vind geen steun in de geschiedenis. Die associatie is een modern construct.
Slavenhandel is een zwarte bladzijde in de Europese geschiedenis. Maar ook in de geschiedenis van Arabische landen, ook in de geschiedenis van het Ottomaanse rijk. Het is ook een zwarte bladzijde voor de toenmalige Afrikaanse kustvolken die op rooftocht in het binnenland gingen om slaven te maken. Het houden van slaven was zeer wijdverbreid.
Tijdens de 2e wereldoorlog is Europa opnieuw met grootschalige slavernij geconfronteerd. Veel Nederlanders hebben als slaaf in Duitsland en de oostelijke door Duitsland veroverde gebieden gewerkt. Dat is de herinnering, dat is de associatie, die Nederlanders maken als het over slavernij gaat, althans naar degenen toe die een kwestie van slavernij in het maken.
Ook Nederlanders hebben zich aan de handel in slaven schuldig gemaakt. Niet aan het roven van slaven, dat gebeurde in Afrika zelf. De betrokkenheid van Nederlanders beperkt zich echter hoofdzakelijk tot de Zeeuwse, met name, Middelburgse leden van de West Indische Compagnie. Overigens gedurende een veel kortere periode en veel mindere omvang als Engelse, Franse en Portugese slavenhandelaren.
Die Zeeuwse kooplieden waren niet katholiek. In tegendeel, ook zij onderdrukten in hen tijd Rooms Katholieken. Indien Kick Out een punt wil maken, laten zij dan naar Zeeland gaan en daar de zaak aan de orde stellen. De rest van Nederland, en zeker het katholieke volksdeel, heeft niets met die ernstige kwestie te maken. Daarom ook is het verzet tegen Kick Out zo fel.
Nakomelingen wordt iets verweten waaraan hun voorvaderen part noch deel hadden.
Door Ben (jurist) op
Recht op demonstratie bestaat maar wat Dokkum betreft is de burgemeester medeschuldig aan wat er gebeurt is; zij heeft KOZP en de neonazi's van de NVU zelf benaderd wat eigenlijk bizar is. Bijna een verkapte uitnodiging. En dit gaat niet zomaar over zwarte piet maar om een klein groepje radicalen die soms geweld ook niet schuwen die een rechtstreekse aanval doen op de Nederlandse identiteit, die kennelijk ten koste van alles vernietigd moet worden, daarbij toch enigszins gefaciliteerd door de gevestigde orde, die zich ook tegen de eigen bevolking gekeerd heeft op allerlei belangrijke dossiers. KOPZ en verwante groeperingen zijn zelf racistisch van aard met nauwelijks verkapte haat tegen alles wat blank is. Het is schandalig dat ze zich verwant voelen aan grootheden als Martin Luther King die ECHT streden tegen reëel bestaand racisme. Ik durf het standpunt wel aan dat er in Nederland maar heel weinig racisten zijn en dat de meeste mensen van goede wil zijn. Groepjes als KOPZ zijn ook helemaal niet geïnteresseerd in een discussie; geef een hand en je bent de arm kwijt is mijn indruk. Het geheel heeft ook een gelijkhebberige drammerigheid die ook oproept tot weerzin bij anderen. Het drammerige slachtofferschap, de nauwelijks verholen agressie en de bizarre beschuldigingen van racisme ben ik in ieder geval zat.
Door p op
He he, gewoon op de normale manier demonstreren.
We kunnen het wel, gewoon met elkaar oneens zijn over een verkleedfeestje in de publiek ruimte.

@Wim, volgens mij hoef je mensen niet hun fundamentele rechten af te nemen als je het niet met ze eens bent of een snelweg af te sluiten.
Door Rex Rotary (Coordinator) op
Hebben we in dit land nou helemaal niks beters te doen? Ga demonstreren tegen al die liegpieten in de politiek en bij de zorgverzekeraars. Gelukkig viern wij al jaren geen Sinterklaas meer; een volledig achterhaald winkeliersfestijn.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Een keer een vonnis waarin met 2 maten gemeten is en er ontstaat direct een soort besmettelijke ziekte die overslaat naar veel meer gemeenten. Daarom is het ook van groot belang dat er in dit soort kwesties hard door gevochten via hogere beroepen.

Vacatures

Van onze partners