of 59345 LinkedIn

Meer wijkagenten gaan Twitteren

Een proef waarbij negen wijkagenten van het korps Hollands Midden zijn gaan twitteren, is volgens het korps een succes.
2 reacties
Een proef waarbij tien wijkagenten van het korps Hollands Midden zijn gaan twitteren, is volgens het korps een succes. Het contact met buurtbewoners is versterkt. ‘We hebben er extra ogen en oren in de wijken bij gekregen.’

Slechte pr 
Het korps Hollands Midden begon september 2010 met een proef, waarbij 10 wijkagenten zijn gaan twitteren. Het korps had enige twijfel, maar wilde in de praktijk kijken welke voordelen en nadelen twittergebruik heeft. ‘Twitter is hot, maar is het ook iets voor de politie?’, vroeg het korps zich af, zegt persvoorlichter Renate den Elzen. Uit een evaluatie blijkt nu dat de voordelen ‘ruimschoots’ opwegen tegen het nadeel, dat vooral bestaat uit risico op slechte pr. Voortaan mogen alle agenten van het korps gaan twitteren.

Slotje
Eerst hebben de tien wijkagenten enkele maanden ‘achter een slotje’ proefgedraaid op twitter. ‘Zo konden ze ontdekken wat het betekent om een bericht van maximaal 140 tekens te maken. Daarbij hebben wij ze gecoacht hoe je compacte berichten kunt schrijven,’ zegt Den Elzen. ‘Daarna kregen ze een smartphone op zak, en zijn ze live gaat twitteren’.

Volgers
Uit een evaluatiegesprek met de twitterende agenten blijkt dat ze erg tevreden zijn over het nieuwe communicatiemiddel, zegt Den Elzen. ‘Een wijkagent heeft extra ogen in de wijk. In de stad hadden de wijkagenten heel snel heel veel volgers, maar ook in de kleinere dorpen blijkt dat er best veel volgers komen. We hadden 150 volgers in gedachte, maar sommigen hebben er nu wel 500.’

Getuigen
Veel tweets gaan over overlast in de wijk, zoals verkeersoverlast en vernielingen. ‘Het zijn vaak dingen waar bewoners echt zelf last van hebben, het heeft zeker zin bij het gebiedsgebonden politienetwerk’, zegt Den Elzen. Nadat iemand iets heeft gemeld, treedt de wijkagent vaak met de melder in contact. Hoe laagdrempelig ook, een melding via Twitter kan net zo worden gebruikt als een andere melding van een getuige, zegt Den Elzen.

Bedrijfsaccount
Naast de ‘persoonlijke’ accounts van de wijkagenten, heeft het korps ook een algemeen bedrijfsaccount. ‘Als ‘via het Hollands Midden-account iets binnen komt, zoals laatst over parkeeroverlast, zetten we dat door naar de wijkagent. Die probeert dan ook via Twitter nader in contact te komen. Bijvoorbeeld omdat hij graag via de telefoon wat meer informatie zou willen.’ Maar voor sommige mensen is telefonisch contact toch ‘een stap verder’ dan een Twittermelding, zegt Den Elzen. ‘In dit geval wilde diegene geen telefonisch contact. Gelukkig kon de wijkagent toch iets doen aan de overlast.’

PR
Naast de overlastmeldingen werkt het twitteren ook voor de pr, zegt Den Elzen. Onderstaande tweet is daar een voorbeeld van:

wijkagLeidenMid Collega hft heler v deze fiets aangehouden.Heler krijgt 'n boete v paar100 Euri's!#aangifteheeftzin http://yfrog.com/h7gtfwfj about 13 hours ago via Twitter for BlackBerry® Retweeted by PolitieHM

‘Zo’n bericht is leuk voor de wijkagent om te schrijven, mensen vinden het leuk om te lezen,’ zegt Den Elzen. ‘En hopelijk zorgt het voor grotere burgertevredenheid en een hoger aangiftepercentage.’

Volg Binnenlands Bestuur ook op Facebook, Twitter en LinkedIn.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter van der Amsten (Voorlichter) op
@Tom. Dit gaat zeker niet alle problemen oplossen, maar kan sterk bijdragen aan het servicegevoel dat burgers bij de Politie ervaren. Daarnaast kun je ook autoriteit uitstralen dat hoeft helemaal niet strijdig te zijn met Twitteren.
Door Tom (Systeembeheerder) op
Ik zie liever dat agenten authoriteit uitstralen, en deze ook uitoefenen. Gebruik maken van een tijdelijke hype - en een die qua ICT/beveiliging ook nog steeds onder de categorie risico valt - lijkt me absoluut geen taak voor een serieus agent.
Recentelijk is het aantal agenten wat je op het eerste gezicht al niet serieus neemt behoorlijk toegenomen.

Daarnaast zal een 'kwetter berichtje' echt niet de negatieve publiciteit omtrent functioneren, bonnenquota, corruptie, eigengereid handelen, bewijs zoekmaken in bepaalde zaken en ander misbruik van functie niet bepaald opheffen.

Overheid en IT/ICT is tot op heden nu niet echt een succesverhaal gebleken.

Vacatures

Van onze partners