of 63966 LinkedIn

Groningen wil weer met de tram

Reageer
In de stad Groningen keert na 65 jaar de tram terug. Vooruitlopend op lightrailverbindingen met de gemeenten in de omgeving rijdt er vanaf 2014 een stadstrein tussen het NS-hoofdstation en het universiteitscomplex Zernike in het noorden van de stad.

Tussen het station en de universiteit pendelen momenteel per dag 25 duizend passagiers heen en weer. Volgens woordvoerder Jorien Bakker van het project RegioTram zijn de reacties op de terugkeer van de tram in de stad overwegend positief. ‘Mensen zeggen niet eens “oké, maar niet bij mij in de straat”. Sterker, ondernemers in de binnenstad willen de lijn juist graag voor hun deur hebben. Ze zien het als een enorme kans op ontwikkeling’.

 

Daarmee wil Bakker niet zeggen dat de tracékeuze makkelijk te maken is. ‘Er liggen nu drie varianten. Elke keuze heeft voor- en nadelen. Volgende week komt er een manifestatie in de Martinitoren waar bewoners, bedrijven, reizigers en andere betrokkenen hun visie en ideeën kunnen inbrengen. Alle inwoners in de regio Groningen-Assen hebben daarvoor al een speciale Tramkrant in de bus gekregen.’

 

Deze eerste lijn kost rond de 200 miljoen euro. Het geld komt behalve van de gemeente en provincie ook vanuit de regio: ‘De tram wordt onderdeel van een regionaal spoorsysteem dat de omliggende gemeenten en zelfs Leeuwarden, Heerenveen en Assen onderling verbindt. Geld voor een tweede lijn is al gereserveerd uit de compensatiepot voor het afblazen van de Zuiderzeelijn’, aldus Bakker.

 

De plannen reiken tot 2025. De trams/treinen zullen deels over oude routes gaan rijden, deels zal er nieuw spoor worden aangelegd. Er komen een aantal nieuwe stations, waarvan zeker een in Assen. De gemeenteraad van Groningen kiest dit najaar een voorkeurstraject voor de eerste lijn.  

 

Zie ook:
Amsterdam krijgt vrachttrams (09/07/2007)

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

Van onze partners