of 59345 LinkedIn

Gemeente machteloos tegenover taxihufters

De gemeente Amsterdam staat nog altijd machteloos tegenover de terreur van taxichauffeurs in haar stad. Er komen dagelijks klachten binnen over onbeschofte, te dure of weigerende chauffeurs. Recent dieptepunt was de nacht van oud en nieuw waarbij Amsterdammers lopend naar huis moesten. De taxichauffeurs accepteerden alleen lange ritten met bestemmingen buiten de stad. Hopen dat de Taxiwet in juli dit jaar wordt ingevoerd is het enige wat men op dit moment kan doen, aldus de gemeente.
De gemeente Amsterdam staat nog altijd machteloos tegenover de terreur van taxichauffeurs in haar stad. Er komen dagelijks klachten binnen over onbeschofte, te dure of weigerende chauffeurs. Recent dieptepunt was de nacht van oud en nieuw waarbij Amsterdammers lopend naar huis moesten. De taxichauffeurs accepteerden alleen lange ritten met bestemmingen buiten de stad. Hopen dat de Taxiwet in juli dit jaar wordt ingevoerd is het enige wat men op dit moment kan doen, aldus de gemeente.

3000 anonieme chauffeurs
‘Het is voor ons vechten met één hand op onze rug,’zegt gemeentewoordvoerster Carlijn van Dongen, ‘we kunnen helaas niet zoveel. Het is wel altijd belangrijk om klachten te melden zodat we weten welke chauffeurs het zijn.’ De gemeente heeft nog geen zicht op het precieze aantal klachten van burgers met oud en nieuw, maar bevestigt dat er elke dag geklaagd wordt over het taxivervoer in de hoofdstad. We willen graag meer grip en invloed op de taximarkt, maar meer dan toezicht houden op een aantal standplaatsen kunnen we nu nog niet. Totdat de taxiwet ingevoerd wordt, rijden in Amsterdam drieduizend anonieme taxi’s rond, met alle gevolgen van dien,’ aldus de woordvoerster.

Juli 2011
Deze maand wordt de Taxiwet in de Tweede Kamer besproken.  Als die wordt aangenomen, en dat is de verwachting, kunnen gemeenten waarschijnlijk vanaf juli dit jaar taxichauffeurs verplichten zich aan te sluiten bij een organisatie. Daarbij krijgt de chauffeur een nummer en is hij of zij aanspreekbaar op gedrag, met een royement als sanctie. Maar tot die tijd hebben taxichauffeurs alle ruimte en is het voor de burger een kwestie van uitzingen.

Klachten
Overigens waren op de website van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) gisteren per abuis de klachten van passagiers te lezen. Een van de bezoekers meldt in het door hem ingevulde formulier dat een TCA-chauffeur zijn kinderen met een mes bedreigde. Een ander zegt dat een taxiondernemer hem met de dood heeft bedreigd. TCA laat weten dat de berichten ‘niet openbaar gemaakt hadden mogen worden’. Tot ‘grote spijt’ van de centrale is dat wel gebeurd. De firma gaat bij wijze van excuus iets doen voor de gedupeerde personen, maar weet nog niet precies wat. TCA zegt verder dat niet alle openbaar geworden klachten ook daadwerkelijk over TCA-chauffeurs gaan. De man die met een mes dreigde, zou bijvoorbeeld niet voor de centrale hebben gereden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Appelman op
Ik ben geen taxichauffeur, maar de voorgaande schrijver heeft volledig gelijk. Het is de Wetgever geweest die in het kader v.e. vriendelijk allochtonen beleid de taxi wetgeving heeft aangepast. De situatie is thans t.k.v. van de nette taxichauffeurs volledig uit de hand gelopen in verhufterde straatsituaties die steeds verder cumuleren. Maar niemand lijkt de verantwoording of het initiatief op zich te willen nemen. Hoe hoog moet de nood worden?
Door h.g.verkerk (ex taxichauffeur amsterdam) op
Ik ben 38 jaar chauffeur geweest in Amsterdam.Ik heb in div: besturen gefunctioneerd (centraal bureau voor taxis CBvT) de huidige TCA. De gem: Amsterdam beheerde toen het hele vergunningstelsel in de stad en wanneer je je als chauffeur misdroeg volgde er zware sancties van een week niet rijden tot intrekking van de vergunning. Maar Den Haag, vooral VVD ministers Nellie Kroes en Joritsma moesten zonodig de wet veranderen. Wij hebben ze (de vier grote steden) toen gewaarschuwd welke gevolgen dit zou hebben voor de taxibranche en voorgesteld om de grote steden een statis aparte te verlenen om wildgroei van vergunningen te voorkomen. Ze hebben niet willen luisteren met als gevolg dat er nu chauffeurs rond rijden die amper de nl. taal spreken de weg niet weten en dagelijks de klanten belazeren. Het ergste hiervan is dat de bonefide chauffeur de dupe is van dit tuig. Er is maar één oplossing om dit probleem op te lossen en dat is terug naar de situatie van voor 2000. Het hele taxibeleid terug naar de gemeente van elke stad of dorp dus ook het uitgiftenbeleid van taxivergunningen. Zo krijgen we weer grip op het hele beleid. Ook zullen in alle grote steden met spoed de huidige standplaatsen moeten worden uitgebreid, zodat er genoeg plaatsen zijn waar de taxis zich kunnen opstellen. Vooral in Amsterdam laat dit nogal te wensen over. Ik hoop dat er een paar kamerleden zijn die dit stukje lezen en er misschien wat mee doen, maar dat zal wel een ijdele hoop zijn. Mocht het wel zo zijn dan weet ik nog wel diverse mensen die u van advies kan dienen. Mensen in Den Haag toon eindelijk eens karakter en geef alle fouten van de afgelopen 10 jaar nou eens toe dan is het taxiprobleem binnen 6 maanden opgelost.
Door Morsnova op
@Frederik Docter: de vrije markt is een groot goed. en levert doorgaans betere producten tegen een lagere prijs dan de overheid. Probleem met de energiemarkt (en de OV-markt) is, dat de markten niet echt vrij zijn. Er is nauwelijks keuzevrijheid en de aanbieders kunnen zich als (bijna-)monopolisten gaan gedragen. Een vrije taximarkt is goed omdat die de concurrentie bevordert: de prijzen van een taxirit in Amstedam zijn schrikbarend hoog, maar dat waren ze ook in de tijd, dat de markt nog niet vrij was. Dat er een vrije taximarkt is wil nog niet zeggen, dat je geen eisen mag stellen aan ondernemers, die zich op die markt begeven. En dat gebeurt nauwelijks, waardoor allerlei louche types zich als aanbieder opstellen.

De marktwerking in de zorg, voor zover die er is, is een enorm succes. Weg zijn de wachtlijsten, waarmee wijlen Fortuijn nog politiek furore maakte. Wachtlijsten zijn nu eenmaal een gevolg van aanbodsturing, En de overheid stuurt op aanbod, De oude socialistische landen die maar geen winkel gevuld konden krijgen met kwalitatief goede en tevens gewilde waren konden daarover meepraten.

Nu zien we overal privé klinieken de deuren openen, waar je goede zorg kunt krijgen en een prima dienstverlening. En er komen nieuwe medische producten op de markt, waarvan je wellicht kan afvragen of die allemaal even nuttig zijn, maar waarnaar wel vraag is.
Door R Smit (belegger) op
De vrije markt kan niet functioneren als de overheid met haar 'geweldsmonopolie' de andere kant op kijkt als met geweld nette aanbieder van een markt geweerd mogen worden. Er zijn voldoende nette chauffeurs, maar durven die ook in Amsterdam te rijden in de uitgaansgebieden?
Door Michiel (bewoner leidsepleinbuurt) op
Wat een onzin zeg. "We willen graag meer grip en invloed op de taximarkt, maar meer dan toezicht houden op een aantal standplaatsen kunnen we nu nog niet." Als bewoner Leidseplein kan ik nu al niet meer slapen door het constante getoeter, de hele nacht door. De heren chauffeurs vinden het zinvol om elke nacht tussen 12.00 en 6.00 toeterconcerten te houden. En dat betreft dan een plek waar de gemeente toezicht houdt. Plus de file die er altijd staat omdat de chauffeurs zo langzaam mogelijk over het Leidseplein rijden. Laat staan dat er betere service is vanaf het Leidseplein. Ik bestel altijd telefonisch en vaste taxi die wel beleefd is en geen oplichter.
Door Koos de Beer (adviseur) op
Stoppen met taxi's. Gewoon verbieden. We willen toch af van de hufterigheid op straat. En het openbaar vervoer 24-7 maken.
Door Frederik Dokter (consulent sociale zaken) op
LEVE de vrije markt, laat ons beschouwen: de zorg, het openbaar vervoer, de energie markt (hoorde op de radio vanochtend dat de kosten voor een gemiddeld gezin meer dan verdubbeld zijn!!!) en zo zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden. Wat n chaos en overal maar “managers” die niet kunnen managen behalve dan hun eigen salaris en bonussen.De financiële crisis is veroorzaakt door mensen die in NL vooral VVD stemmen. Deze mensen trekken nu aan de touwtjes in NL en wentelen de crisis af op degenen die er part noch deel aan hebben. Om met “von Gaal” te spreken; “ben ik nou zo dom?”
Door Joschke op
Lang leve de VVD met haar Kindergartenwijsheid dat liberalisering het hogste goed is. Je ziet de gevolgen. Veelal illegalen die als dolende honden door de Amsterdamse straten rijden en heg noch steg kennen. Met dank aan de VVD en haar liberalisering... God, heb meelij met een land waar de VVD de premier levert en stoere praatjes (Opstelten en Teeven) de gatjes vullen...
Door Hannes Haganum (kritisch lezer) op
Wat een tenenkrommend kletsverhaal van die gemeentewoordvoerster. Zij doet het voorkomen of alles de gemeente overkomt, maar ze vergeet te zeggen dat de gemeente Amsterdam door naïeviteit en een ernstig gebrek aan deskundigheid rond het millenium zelf besloten heeft tot een onverantwoorde liberalisering. Wie ooit op reis goed op let, weet dat liberalisering in de taxibranche leidt tot ongure praktijken.
Wie shit produceert, zal dus ook zijn eigen drek moeten opruimen.
Door TOP op
Je hebt volkomen gelijk 'TIP' alleen door hoe de zaken hier nu eenmaal gestructureerd zijn, geen enkel initiatief , plan of idee het zal halen voor de taxi-wet in werking wordt gesteld en er voor die tijd helaas! niets zal veranderen

Vacatures

Van onze partners