of 63372 LinkedIn

Den Haag niet veiliger door circulatieplan

De binnenstad van Den Haag is niet veiliger geworden door het nieuwe verkeerscirculatieplan (VCP). Doordat auto's langer onderweg zijn, zou de kans op ongelukken juist toenemen.
1 reactie
De binnenstad van Den Haag is niet veiliger geworden door het nieuwe verkeerscirculatieplan (VCP). Doordat auto's langer onderweg zijn, zou de kans op ongelukken juist toenemen.

Verkeersveiligheid
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft zaterdag een bericht daarover in het AD bevestigd. De SWOV heeft dit onderzocht in het kader van een groot Europees onderzoek naar verkeersbeleid en verkeersveiligheid.

Routes

Uit het onderzoek blijkt dat het autoverkeer alleen maar is toegenomen sinds de invoering van het VCP in september vorig jaar. Het fietsverkeer op de hoofdwegen is juist afgenomen, omdat er te weinig routes zouden zijn. Met de invoering van het plan wilde de gemeente de binnenstad gedeeltelijk autovrij maken en meer ruimte bieden voor voetgangers en fietsers. Ook zou de luchtkwaliteit in het centrum moeten verbeteren.

Aanpassingen

De gemeente Den Haag wil inhoudelijk niet in gaan op de conclusies in het rapport van de SWOV. In het najaar houdt de gemeente zelf een grote evaluatie waarin de effecten en de mogelijke knelpunten van het ingevoerde plan worden onderzocht. ,,Aan de hand van die resultaten kunnen er eventueel aanpassingen in het VCP worden gemaakt'', stelt een zegsvrouw.

Omstreden

De invoering van het nieuwe circulatieplan is niet onomstreden. Ondernemers klagen over omzetdaling en bewoners van wijken aan de zogenoemde 'centrumring' hebben door het VCP aanzienlijk meer verkeer voor hun deur. De PVV in de Haagse gemeenteraad diende afgelopen donderdag nog een motie in om het hele plan terug te draaien, maar kreeg hiervoor geen meerderheid.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door pietbrontsema (org. adviseur) op
mensen kijk naar Groningen. minder auto's meer fietsers en voetgangers. het kan. een auto in de stad is sowieso onzin en Nederland is een grote stad

Vacatures

Van onze partners