of 60831 LinkedIn

Burgemeester stopt proef rond 1,5 meter in Toverland

Voor de camera van 1Limburg legt directeur Jean Gelissen jr. van pretpark Toverland monter uit dat mensen in enkele achtbanen en een wildwaterbaan weer in de lengterichting achter elkaar mogen zitten. Dat is geen 1,5 meter afstand, maar anders is diezelfde afstand niet te garanderen in lange wachtrijen. De burgemeester is op de hoogte, maar de veiligheidsregio wijst het af. Aan het eind van de dag is het derhalve toch einde oefening.

Voor de camera van 1Limburg legt directeur Jean Gelissen jr. van pretpark Toverland monter uit dat mensen in enkele achtbanen en een wildwaterbaan weer in de lengterichting achter elkaar mogen zitten. Dat is geen 1,5 meter afstand, maar anders is diezelfde afstand niet te garanderen in de lange wachtrijen. De burgemeester is op de hoogte, maar de veiligheidsregio wijst het af. Aan het eind van de dag is het derhalve toch einde oefening.

Gezond verstand
Eerst meldt omroep 1Limburg dat de Veiligheidsregio Noord-Limburg burgemeester Ryan Palmen van de gemeente Horst aan de Maas, waar Toverland onder valt, heeft opgeroepen handhavend op te treden tegen het pretpark, omdat het in enkele achtbanen en de wildwaterbaan de anderhalve meterregel niet langer aanhoudt. In het item legt Gelissen juist uit dat dit besluit is genomen, omdat mensen in de wachtrij de coronamaatregelen niet meer respecteerden. Dat is volgens hem ‘de minst kwade oplossing’ en ook een kwestie van ‘gezond verstand’.

Keuze tussen twee kwaden
De halve bezetting van de attracties werkten contraproductief constateerde ook burgemeester Ryan Palmen tijdens een wandeling door het pretpark. ‘Een keuze tussen twee kwaden’, aldus Palmen die de maatregel eind deze week wilde evalueren en terug zou koppelen naar de veiligheidsregio. Die stelt dat afwijken van de landelijke norm van de anderhalve meter afstand niet is toegestaan. De afstand tussen de zitkarretjes varieert overigens van precies 1,5 meter en 1,35 meter. ‘Ik kan deze keuze goed uitleggen’, aldus Gelissen, die ook zegt dat alles in goed overleg met de veiligheidsregio is gedaan en die alles heeft gecontroleerd. ‘En dat was naar tevredenheid.’

Overleg
Later op de dag ontstaat onduidelijkheid over de kwestie. Persbureau ANP citeert een woordvoerder van Toverland die stelt dat de veiligheidsregio toestemming heeft gegeven voor een proefperiode. De proef zou regelmatig geëvalueerd worden alvorens er een definitief besluit over de werkwijze zou vallen. Maar de veiligheidsregio laat weten dat anderhalve meter de landelijke norm is waar niet van mag worden afgeweken en dat de gemeente Horst aan de Maas daarop moet controleren. Er was dinsdag overleg over tussen plaatsvervangend voorzitter Rianne Donders van de veiligheidsregio en burgemeester Palmen.

Vakantie
Die laat later op zijn beurt tegenover het ANP weten dat hij maandagavond overleg heeft gehad met plaatsvervangend voorzitter van de veiligheidsregio Luc Winants. Die zou het sein voor de proef op groen hebben gezet. Winants ging dinsdag op vakantie en gaf het stokje over aan Donders. Haar woordvoerder herhaalt desgevraagd dat niet wordt afgeweken van de anderhalve meter en dat er geen proef is. In het ANP-bericht laat Palmen vervolgens weer weten dat Toverland de soepelere regels tot vrijdag mag hanteren en die dag wordt bekeken of de versoepeling kan worden doorgezet of niet.

'Middel niet erger maken dan kwaal'
Tegenover Binnenlands Bestuur laat Palmen later op de middag weten dat de proef van de baan is na ‘goed overleg’ met de veiligheidsregio en Toverland vanwege ‘alle deining en onduidelijkheid’ die de proef heeft veroorzaakt. ‘Anders wordt het middel erger dan de kwaal.’ Palmen herhaalt dat hij zelf een rondje had gemaakt op het park en constateerde dat bij een bepaalde attractie de wachtrijtijd opliep tot een uur. ‘Er waren medewerkers die mensen attendeerden op de anderhalve meter, er waren blokken en strepen op de grond, maar na een dik uur in de rij houdt niet iedereen zich meer zo strikt aan de regels.’

'Moeite waard'
Met de voorgestelde aanpassing van de regels en het volpakken van de karretjes zou de rij korter worden en er vanzelfsprekend meer ruimte zijn voor de wachtenden. Mensen staan minder lang in de rij en blijven scherper op de regels. Als de treintjes in de attractie op volle capaciteit zouden rijden, zou de wachttijd kunnen dalen tot 15 tot 20 minuten. Alleen was de afstand tussen mensen dan 1,35 meter, maar wel slechts gedurende 1 minuut dat het ritje duurt en met 80 kilometer per uur. ‘Ik zei: ik ga er niet over, maar volgens mijn logica lijkt het mij de moeite waard om het te proberen.’

Hand in eigen boezem
Met Winants stemden partijen af dat de proef deze week zou draaien en vrijdag zou worden gekeken of de werkwijze werkte of niet. ‘Het ging er dan om of mensen zich er ook senang bij voelen en of de veiligheidsregio niet alsnog bezwaren zou hebben. Als het zou werken, zouden we formeel een verzoek kunnen doen bij de veiligheidsregio om de proef te continueren. Als het niet zou werken, hoefde dat niet.’ Palmen steekt over het contact met Winant de hand in eigen boezem. 'Ik ben als burgemeester verantwoordelijk. Ik had me daar bewust van moeten zijn. Dat contact had zeker beter gekund. Hij ging vandaag op vakantie, dus is geen waarnemend voorzrtter meer. Maar zo is het nu eenmaal gelopen.'

Geen afstand van inhoud
Alle deining heeft er nu voor gezorgd dat Palmen de proef per direct heeft beëindigd. De oude 1,5 meterregels worden weer gehanteerd in Toverland. ‘Ik heb liever dat mensen spreken over het mooie en veilige park, dan over onduidelijkheid rond deze proef.’ Dat betekent niet dat Palmen niet langer achter de inhoud van de proef staat. ‘Daar doe ik geen afstand van. Een minuut op 1,35 meter afstand is verstandiger dan een uur lang in die wachtrij staan, maar anderhalve meter afstand in de rij is de nette manier en we blijven kijken naar alternatieven voor kortere wachtrijen.' Ook de veiligheidsregio bevestigt dat de anderhalve meterregel weer wordt toegepast in Toverland. 'Deze pilot past niet binnen de geldende kaders.'

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

Van onze partners