of 59345 LinkedIn

Brabant matig tevreden met hulp Nationale Recherche en Marechaussee

De Nationale Recherche en de Marechaussee nemen zware geweldszaken van de lokale politie in Brabant over. Hierdoor krijgen regionale rechercheurs weer tijd voor ‘gewone’ zaken. Meer ‘eigen’ agenten krijgt Brabant niet.
De Nationale Recherche en de Marechaussee nemen zware geweldszaken van de lokale politie in Brabant over. Hierdoor krijgen regionale rechercheurs weer tijd voor ‘gewone’ zaken. Meer ‘eigen’ agenten krijgt Brabant niet.

Burgemeester Rob van Gijzel (PvdA) van Eindhoven is nog steeds op oorlogspad. De instelling van de Taskforce onder leiding van zijn Tilburgse collega Peter Noordanus (PvdA) is een stap in de goede richting. Naar aanleiding van zijn recente brandbrief aan VVD-minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie werken nu gemeenten, politie en Justitie intensief samen om de criminaliteit terug te dringen. Van Gijzel is nog niet tevreden: ‘Meer politiemensen hebben we hier nodig. Nu!’

 

De inhoud van Van Gijzels brief kan voor Opstelten geen verrassing zijn geweest. Voor zijn ministerschap was hij waarnemend burgemeester in Tilburg. Daar trof hij het rapport Veel te winnen van criminoloog Cyriel Fijnaut aan. Waar een stad als Amsterdam al tientallen jaren in de driehoek (burgemeester, korpschef, officier van justitie) nauw samenwerkt in het bestrijden van misdaad, heerst in Brabant verdeeldheid, was zijn conclusie.

 

Nog recenter is een onderzoek van Frits Vlek van Politie & Wetenschap. In het voorjaar stelde hij vast dat Brabant werd geteisterd door zeker tien criminele netwerken, die professioneel hennep en xtc produceren en weinig weerstand van politie en Justitie ondervinden. Opstelten zei als waarnemend burgemeester van Tilburg bij de presentatie van het onderzoek: ‘Dit is geen prettige boodschap. Dit moeten we aanpakken.’

 

Nu, na de brandbrief van Van Gijzel, zei minister Opstelten: ‘We pakken de boeven met het zwaarste geweld dat we beschikbaar hebben. We moeten de zaak ontmantelen.’ Op de vurige wens van de vijf grootste gemeenten in Brabant - meer agenten - ging Opstelten niet in. ‘Dit los je niet op met dertig agenten erbij. Dat is symboolpolitiek. Het is een zaak van nationaal belang waar je de hele top voor nodig hebt.’

 

Adem

 

Voorlopig dus alleen bijstand van de Nationale Recherche en de Marechaussee. Van Gijzel: ‘Onze rechercheurs krijgen adem om ernstige delicten die bleven liggen, zoals verkrachtingen, weer op te pikken. De Nationale Recherche neemt de schietpartijen over, waaronder die van het mitrailleur-salvo op een woonhuis.

 

‘Met die zaken hielden 35 rechercheurs zich bezig, in heel Eindhoven zijn er vijftig. De rechercheurs kunnen weer aan ‘gewone’ zaken gaan werken, terwijl landelijke collega’s ook de bedreiging van burgemeester Fons Jacobs van Helmond overnemen. De Marechaussee gaat de zogeheten ‘zware plankzaken’ doen.

 

Hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen is het met Van Gijzel eens dat er een ‘zwaar handhavingtekort’ in de regio heerst. ‘Daardoor hebben gesloten criminele families kunnen doorgroeien.’ Nieuwenhuizen is voorstander van de praktische aanpak die nu door de Taskforce is gekozen. ‘Als bestuur en Justitie moet je de criminelen het leven zo zuur mogelijk maken, dat doe je niet met nota’s en rapporten.’

 

Illusie

 

Het is volgens Nieuwenhuizen een illusie dat je met het oppakken van de kopstukken van de netwerken de criminaliteit fatale slagen kan toebrengen. ‘Het zijn geen hiërarchische organisaties. Als er eentje weg is, komt er weer een ander. Je moet net zo flexibel zijn als de criminele netwerken.’

 

Het Openbaar Ministerie zal aangeleverde zaken die verband houden met georganiseerde misdaad van een ‘plusje’ voorzien. Nieuwenhuizen: ‘Wat wij doen is voor de lange adem, meestal. Het meeste directe effect verwacht ik van bestuurlijke maatregelen. Gemeente moeten gebruikmaken van instrumenten als de Wet Bibob. De SIOD en FIOD doen mee. Natuurlijk kunnen energiebedrijven en instanties als Bouw- en Woningtoezicht veel betekenen. Ga maar eens naar een woonwagenkamp en kijk of de loodsen aan de regels voldoen en wat er verder te halen is.’

 

Dan moet de politie wel in staat zijn om een belangrijke bijdrage te leveren in de strijd tegen de georganiseerde misdaad, vindt de hoofdofficier. De organisatie werkt daarin niet mee. In Noord-Brabant gaat het om drie politieregio’s en meerder districten. ‘Als je ziet dat je op zoveel plekken met in feite hetzelfde bezig bent, wordt duidelijk dat de vorming van de Nationale Politie met grotere eenheden een logische stap is.’

 

Van Gijzel is het daarmee eens. ‘Maar alles staat of valt met capaciteit. Het kan toch niet zo zijn dat Amsterdam één agent op de 180 inwoners heeft, Rotterdam één op de 232 inwoners en wij het moeten doen met één agent op de 382 inwoners? Terwijl onze problematiek minstens gelijk is aan die van die grote steden. Sterker nog: 80 procent van de wiet die in deze regio wordt geproduceerd, gaat naar die steden toe. Over dweilen met de kraan open gesproken.’

 

Wietpas

 

Als het aan VVD-minister Opstelten ligt wordt de Wietpas in Brabant versneld ingevoerd. In Breda, Helmond, Eindhoven, Den Bosch en Tilburg worden coffeeshops dan besloten clubs. Alleen inwoners van die gemeenten krijgen toegang met een pas. Zo wordt drugstoerisme ontmoedigd, denkt de minister. Burgemeester Van Gijzel betwijfelt het nut.

 

‘Wij hebben weinig klanten van buitenaf. Dat is meer het geval in Limburg en Zeeuws-Vlaanderen.’ Burgemeester Beers van Roermond en zeven Limburgse collega’s zijn bang voor een ‘waterbed-effect’: iedereen die in Brabant geen pasje kan krijgen zou naar Limburg kunnen komen.

 

Limburg voelt er niets voor het ‘afvoerputje’ te worden. Opstelten heeft ze gerustgesteld: na Brabant krijgt Limburg ook snel een pasjessysteem.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Kolonel R. Dalmijn op
Het blijft opmerkelijk dat een probleem in Limburg en Brabant al decennia bekend is zonder dat de Burgemeesters daar iets aan hebben gedaan. Terwijl zij toch in de meeste grote steden dezelfde cultuur beleven; immers die van een politiek dominante splintergroepering. Naast vele nadelen zou men toch verwachten dat dit een voordeel heeft in een supraregionale samenwerking . Dat lijkt niet het geval en zo staan we dan na jaren aanrommelen met een ondankbaar clubje oud politici dat zich ongegeneerd de ketenen van het prachtige ambt van Burgemeester heeft laten omhangen. Mij dunkt dat een marginalisering van de invloed van het lokale bestuur op de handhavers moet worden nagestreefd.
De helft van de KMAR over naar de NR in gevechtspak en een beetje de Franse aanpak. Het wordt mooi!! En om opgewekt te eindigen ik hoor geen weldenkend mens meer over de gekozen Burgemeester.
Door Horatius Runia (beleidsmedew.RO) op
De kop bij het stukje over misdaadbestrijding in Brabant klopt niet. Hier staat dat Brabant niet tevreden is met Nationele Reserve en Marechaussee. Nationale reserve moet natuurlijk nationale recherce zijn. De kop graag aanpassen. Deze kop doet afbreuk aan integriteit en inzetbereidheid van de Nationale Reserve/

Vacatures

Van onze partners