of 59295 LinkedIn

Duurzaam inkopen: pas op voor bemoeizucht

2 reacties
Duurzaam ondernemen, duurzaam bouwen, duurzaam investeren, duurzaam reizen: je kunt geen tijdschrift meer openslaan of een tv-programma bekijken, of het woord duurzaam vliegt je om je oren.

En terecht. Duurzaamheid is van levensbelang. Het is géén hype. En dat mag het ook niet worden. We zijn het aan latere generaties verplicht de wereld zo in te richten dat ook zij er op een goede manier in kunnen leven. En we moeten opschieten ook.

 

De overheid heeft hierbij als hoeder van het algemeen belang een belangrijke taak. Dat de overheid nu serieus werk maakt van duurzaam inkopen, is daarom uitstekend. Jaarlijks kopen alle Nederlandse overheden tezamen voor zo’n 40 miljard euro in. Van potloden tot kantoormeubilair, van dienstfietsen tot werkkleding. Een gigantisch bedrag dat laat zien dat duurzaam inkopen door de overheid geen activiteit is voor de Bühne. De overheid kan het verschil maken. Het zet zoden aan de dijk als je 40 miljard euro uitgeeft op een duurzame manier.

 

Maar helaas, overheden zijn ook goed in het verzinnen en op schrift stellen van regels en regeltjes. Daarvoor moeten we ontzettend oppassen, juist bij dit onderwerp. Regels moeten het proces makkelijk maken en zorgen voor kaders. Ze moeten niet zorgen voor onnodige kosten en het proces ingewikkelder maken.

 

Het is goed dat de overheid zich op duurzaam inkopen heeft gestort. Er gebeurt op dat gebied overigens al veel wat tot tevredenheid stemt. De komende jaren zal er nog meer werk van worden gemaakt, en dat is uitstekend. Maar van overgedetailleerde voorschriften, regelneverij en bemoeizucht wordt het milieu niet beter. Ik ben voor algemene, heldere en transparante voorschriften. De overheid moet werken met bedrijven die in hun beleid duurzaamheidsbepalingen hebben opgenomen. Die bedrijven moeten een verklaring over duurzaam ondernemen kunnen overleggen en eventueel een certificaat. Of ze moeten een duurzaamheidsjaarverslag kunnen laten zien, gecertificeerd en getoetst door onafhankelijke derden.

 

Kortom: spreek bedrijven aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Stel werkbare eisen, geen onzinnige regels. Voor je het weet stranden de beste bedoelingen dan in het moeras van de regelzucht. Dan heb je bedrijven tegen je in het harnas gejaagd en ben je nog verder van je duurzame huis.

 


Ed Nijpels
Voorzitter ONRI, brancheorganisatie van advies-, management- en ingenieursbureaus

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Maarten in 't Biesenbosch (Project manager ) op
Ik kan niet anders zeggen dat ik het er ook mee eens ben. Het is zeer nobel als particulieren ook hun steentje willen bijdragen aan een goed milieu. Maar of het écht helpt is de vraag. Zeker als grote bedrijven of organisaties veel ellende veroorzaken voor het milieu. Daarbij is Nederland werelwijd gezien maar een klein landje natuurlijk. Voor mijn werk ben ik momenteel bezig met het coördineren van werkzaamhden voor het EK2012 in Polen en Oekraïne. Dat zijn veel grotere landen en er wordt minder efficiënt gewerkt als het gaat om het milieu. Maar ook daar komt verandering in. Ik sprak een campinghouder in Polen, die zich wil focussen op de titel "Ek oranje camping". Daarbij zal hij tienduizenden hossende en drinkende Nederlanders moeten voorzien. U zult begrijpen dat die hossende, feestvierende voetbalfans een hoop rommel zullen maken. Eigenaar Dariusz Duszynki wil het echter helemaal 'Zielona' (groen) aanpakken. Het is een prachtig voorbeeld van "waar een wil is, is een weg". Nou maar hopen dat Oranej zich kwalificieert.
Door Roderick op
Helemaal mee eens! Hou op met die onzinnige regeltjes en concentreer je op het grotere geheel. Dan spaar je niet alleen het milieu maar ook geld. Ik noem maar een voorbeeld: transport van goederen alleen met volle vrachtwagens laten plaatsvinden. Punt is dat veel bedrijven wel duurzaam willen inkopen, maar geen idee hebben waar ze moeten beginnen (zie recent onderzoek 'sustainability in de supply chain' van DPA). Dan krijg je dus van die halfslachtige oplossingen onder het mom van 'dan doen we tenminste wat'. Organisaties moeten veel meer met elkaar praten en ideeen en advies uitwisselen. Want het kan!