of 59281 LinkedIn

VVD: architect hoofdpijnbruggen voor rechter dagen

De VVD in de gemeente Haarlemmermeer wil dat het college de mogelijkheden onderzoekt om de Spaanse architect Santiage Calatrava aansprakelijk te stellen voor de miljoenenoverschrijding voor de bouw en het onderhoud van zijn drie Calatrava-bruggen.

De VVD in de gemeente Haarlemmermeer wil dat het college onderzoekt of de Spaanse architect Santiago Calatrava voor de rechter kan worden gedaagd. De drie door hem ontworpen Calatrava-bruggen hebben de gemeente al 30 miljoen meer gekost dan was voorgespiegeld.

Kosten opgelopen tot 50 miljoen
In 1999 besloot de gemeente Calatrava’s ontwerp voor drie bruggen, zowel een voor wandelaars als voor fietsers als voor auto’s uit te voeren. Destijds werd 20 miljoen euro voor het project begroot dat Haarlemmermeer toch ook op de kaart moest zetten en toen al de nodige weerstand opriep. Nu blijkt het bedrag mede door kosten voor herstel en onderhoud opgelopen te zijn tot 50 miljoen euro. ‘Ik wil weten of we meneer Calatrava hiervoor aansprakelijk kunnen stellen’, zegt VVD-fractievoorzitter Henk Kuipers.

Spaans en Italiaans OM willen architect aanpakken
Kuipers werd er door radiozender BNR op gewezen dat Calatrava door het Spaanse en Italiaanse OM voor de rechter wordt gedaagd, omdat zijn projecten ook daar (en ook elders in Europa) tot forse overschrijdingen hebben geleid. Het gaat hier om bouwwerken in Venetië en Valencia. De Italiaanse justitie gooit het op budgettair wanbestuur, de Spaanse justitie heeft een civiele procedure aangespannen. De gemeente Haarlemmermeer verloor onlangs een arbitragezaak tegen drie bouwers, waardoor deze niet hoefden op te draaien voor een reparatie van 3,5 miljoen euro.

Tegen aansprakelijk stellen architect kan niemand zijn
Kuipers wil van het college weten of al eerder is geprobeerd Calatrava, ook bekend van het ontwerp van de peperdure en nooit gebouwde Campus Maastricht, voor de rechter te dagen en zo nee, waarom niet en of dat nu wel in overweging wordt genomen. ‘Ik ken de afspraken en de juridische mogelijkheden niet. Hier gelden toch weer andere regels dan in Spanje en Italië. Maar mocht het op enigerlei wijze mogelijk zijn hem aansprakelijk te stellen en in ieder geval een deel van het geld terug te krijgen, dan kan niemand daar toch tegen zijn?’ Van andere raadsleden heeft hij nog geen reactie ontvangen. ‘Maar die vinden het vast een leuk idee.’

Kosten-batenanalyse voor juridische procedure
Kuipers vindt niet dat naar politieke verantwoordelijkheid voor de overschrijdingen hoeft te worden gekeken. ‘Die is al genomen.’ Hij vindt het reëel dat de gemeente geld uitgeeft aan onderzoek naar juridische mogelijkheden en eventuele juridische procedures. ‘Dat zal al snel gaan om duizenden euro’s. Als over de mogelijkheden meer bekend is, moet natuurlijk wel een kosten-batenanalyse maken.’ Kuipers hoopt in de loop van volgende week van het college antwoord te krijgen op zijn vraag.

Niet eerder geprobeerd
De gemeente Haarlemmermeer heeft eerder de arbitragezaak gevoerd tegen drie aannemers vanwege roestvorming en kreeg daarin dus geen gelijk. Over een eventueel hoger beroep beraadt de gemeente zich nog. 'Maar naar mijn weten hebben we het niet eerder geprobeerd de ontwerper zelf aansprakelijk te stellen', aldus een gemeentewoordvoerder. 'Het college zal de vragen van de heer Kuipers volgende week meteen behandelen.'

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Siem Eikelenboom (Bruggenfan en zelfstandig ondernemer) op
Hoe is dit nu afgelopen. Probeert de gemeente deze miljoenenzeperd maar stilletjes te vergeten? De burger betaalt wel? De architect heeft nogal een slechte naam als het gaat om verkeerde voorstellingen van financiële zaken.
Door Erwin Overdijk (Directeur) op
Als ik de VVD was in de Haarlemmermeer, dan zou ik eens een inkoopadviesje aan het in haar gemeente aanwezige inkoopadviesbureau "Procurementadvies" vragen voordat ze gaan aanbesteden. Het zou verboden moeten worden dat wethouders en ambtenaren zomaar tot aankopen besluiten voordat ze een inkoopadviseur hebben geraadpleegd of die dat wel een verstandige zet vindt ! Als je namelijk eerst belsuit iets aan te kopen en het dossier dan pas aan een inkoopadviseur eu-aanbesteden geeft, heb je die adviseur te laat ingeschakeld ! Bovendien hebben ze hier blijkbaar ook nog eens de verkeerde inkoopadviseur ingeschakeld want eventuele schade en budget overschrijdingen zijn blijkbaar niet in de bouwcontracten opgenomen. Dat ad je natuurlijk wel moeten doen en tja...Calatrava bruggen langs een polder weggetje ? Een betonnen brug met leuke koeien grafiti van plaatselijke kunstenaars was afdoende geweest. Nou goed...kan de VVD wethouder toch even leuk naar Spanje heen en weer om met Calatrava tijdens een paella over de problematiek te praten....het ruikt niet zuiver deze aanbesteding.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Het lijkt mij dat dit soort projecten tot stand komt via een door het gemeentebestuur goedgekeurde aanbesteding waarbij ook de technische details door de architect, maar vooral door de gemeente zelf, moeten zijn beoordeeld. Als daarbij missers worden gemaakt krijg je met dit soort extrakosten te maken. Uit het feit dat aannemers op grond van een gerechtelijke uitspraak al niet aansprakelijk kunnen worden gesteld lijkt er voor deze blunder vooral sprake te zijn van een gemeentelijke (politieke) verantwoordelijkheid. Het aansprakelijk stellen van een ontwerper is natuurlijk grote onzin. De gemeente zelf heeft altijd de eindverantwoordelijkheid voor een dergelijk project. De VVD-actie lijkt dan ook vooral te duiden op een politieke afleidingsmanoevre om de verantwoordelijke wethouder uit de wind te houden.
Door Criticus (Ambtenaar) op
Misschien, heel misschien moeten onze bestuurders niet zulke megalomane, zelfverheerlijkende projecten opzetten.

Met het alom bekende: "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" is niet zo veel mis hoor.
Door Michiel op
Is het niet de taak van de opdachtgever om het budget, de blauwdrukken en de toekomst van zo'n project te controleren? Voordat er gebouwd wordt?? In dit geval dus de gemeente/overheid.
Als een bedrijf als (bv) Shell een opdracht geeft aan (bv)rolls royce voor motoren/turbines gaat Shell er volgens mij niet klakkeloos van uit dat Rolls Royce geen fouten maakt. Het zal elk voorstel en idee controlleren/checken/nakijken. Deze controle zal evrvolgens bij elke stap plaatsvinden... behalve als opdrachtnemer een garantie geeft. In die garantie staat dan ook wie opdraait als het misgaat.
Is hier een garantie gegeven? Zo niet dan heeft de gemeente/overheid naar mijn mening pech.
Door Rogro (Geamuseerde burger) op
Wat een onbenullige actie van die fractie. Inspelen op de burgerlijke verontwaardiging over deze miskleun. Wat denkt Kuipers hier mee te bereiken? Financiële genoegdoening voor de gemeente? Volstrekte kolder! En, dat weet ie ook wel. Maar ja, ook Kuipers wil op de kaart...
Door Nobby (animal cop) op
Nogal wiedus dat je een arbitragezaak van de aannemers verliest. Dat moet je nooit in je contract opnemen, arbitrage. Je komt dan terecht in een toneelstukje van aannemers en architekten onderling. Dat zal ook de crux worden ten aanzien van de vraag of er van deze Spaanse flierefluiter nog wat te plukken valt. Ik vermoed dat dit contract stampvol exoneraties zit en ook de Nederlandse rechter is uitgesloten. Wanneer dat zo is, wordt het een mooi geval van dag met je handje.
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Dat krijg je er van als je per se een "kunstenaar" in plaats van een bouwmeester wil inhuren.
Door Jos Praat (beleidsmedewerker) op
Tja
Haarlemmermeer moest op de kaart en dat mag dus wat kosten.
Waren er geen capabele Nederlandse architecten beschikbaar? Want volgens mij weten die heel veel van solide bruggenbouw.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners