Advertentie
financiën / Nieuws

Vragen over topsalarissen Ede en Limburg

GroenLinks in Ede stelt vragen over salaris directeur sw-bedrijf Permar; CDA valt over beloning topman Limburgse corporatie.

29 augustus 2012

Het salaris van de nieuwe directeur van het sociale werkvoorzieningschap Permar in Ede heeft geleid tot raads- en Kamervragen van GroenLinks en SP. Het CDA plaatst vraagtekens bij het toekomstige salaris van een corporatiebaas in Limburg.

Balkenendenorm

In Ede wil GroenLinks weten of het klopt dat de directeur van Permar meer verdient dan de Balkenendenorm (de Wet openbaarmaking uit publieke middelen en gefinancierde topinkomens WOPT) van 193.000 euro. Tweede Kamerlid Karabulut van de SP stelde eenzelfde vraag aan staatssecretaris de Krom.

Niet overschreden

Met een uurtarief van 110 euro en een contract van dertig uur verdient de topman 171.600 euro. Omdat daarmee het normbedrag niet is overschreden, heeft Permar de beloning niet gemeld aan het ministerie van BZK, antwoordde De Krom onlangs op die vragen. Maar volgens Leltz klopt die redenering niet, omdat het bedrag moet worden omgerekend naar een voltijds dienstverband. In dat geval gaat de directeur wel over de norm heen.

Andere reden

Volgens de gemeente Ede is er om een andere reden geen sprake van overtreding van de WOPT. ‘De directeur is niet in loondienst, hij wordt ingehuurd als ZZP’er’, zegt woordvoerder Hans Vulto desgevraagd. Dat is in februari overeengekomen, toen zijn termijn als interim-directeur bij het verlieslijdende sw-bedrijf afliep. ‘In overleg met hem is toen besloten hem op deze basis voor de periode van een jaar in te huren.’

Voordeel

Dat heeft een voordeel, verklaart Vulto: Permar kan op elk moment het contract met de directeur verbreken, zonder extra kosten. Niet dat daar aanleiding toe is; in een verklaring over de benoeming van de directeur zei wethouder Roel Kremers, bestuursvoorzitter van Permar, heel blij te zijn met de directeur die orde op zaken komt stellen. ‘We zijn tevreden, dat klopt, maar je weet nooit hoe dingen lopen’, aldus Vulto.

Geen groot verschil

Overigens is er volgens de woordvoerder geen groot verschil tussen de kosten die Permar heeft aan een dienstverband of een ZZP-contract. ‘Dat gaat niet om 10.000-den euro’s.’ De raadsvragen van GroenLinks moeten nog worden beantwoord.

Limburgse corporatiebaas

In Limburg is het toekomstige salaris van een nieuwe bestuurder in de corporatiesector het CDA in het verkeerde keelgat geschoten. Kamerlid Raymond Knops heeft minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken vragen gesteld over het bericht dat de topman van drie te fuseren corporaties een kwart miljoen euro per jaar gaat verdienen. ‘Buitenproportioneel en niet conform de huidige moraal’, vindt de parlementariër. Hij snapt niet dat de Raden van Toezicht in kwestie dit hebben laten gebeuren.

Alsnog een redelijk salaris

Knops wil van Spies weten welke mogelijkheden er zijn om alsnog een 'redelijk' salaris te regelen voor de baas van de fusiepartijen Hestia, Land van Rode en Ubach over Worms.

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
Deze mensen krijgen loon naar werken. Ik ben het eens met Rutte dat we een vrij liberaal land moeten hebben
Henk Becks / Hoofd Financieel Beleid
Nederland is ziek, doodziek

Steeds meer kom ik tot de overtuiging, dat ons land op sterven na dood is. Over tien jaren zijn we een vierderangs wereldland. We zijn op dit moment als collectief financieel redelijk aan het sukkelen, maar dat vind ik nog niet het ergste. Daar komen we misschien ooit nog bovenop. Maar dan moet de verziekte mentaliteit in ons land heel vlug veranderen.

Een paar voorbeelden:

1. De farmaceutische industrie

Een apotheker in den Haag maakt een medicijn voor € 3.000 per jaar voor een zeldzame ziekte. Na veel rechtszaken en bedreigingen verkoopt hij zijn produkt aan de farmaceutische industrie, die er per jaar € 150.000,-- voor vraagt. Sowieso al schurkenwerk, maar zelfs de ziektekostenverzekeraar onderneemt geen actie. Het zal hen worst wezen; de kosten worden gewoon doorberekend aan de klanten. Wist u overigens, dat in Nederland de medicijnen 10 keer zo duur zijn als in Frankrijk, Italië en Griekenland. Dit is een europese afspraak, omdat de farmaceutische industrie anders te weinig verdient.

2. Familie moet verplicht helpen in verpleeghuis

Een directeur van een verpleeghuis is tot de conclusie gekomen, dat familieleden verplicht zijn om een aantal uren te helpen in hun verpleeghuizen. De directeur vertelt niet, dat hij 2 keer de Balkenende-norm verdient (€ 375.000,-- per jaar) en dat zijn bedrijf een winst boekt van ongeveer € 4.500.000,-- per jaar. Als de winst (ongehoord bij een zorginstelling) wordt omgezet in personeel, dan kunnen 90 personeelsleden aan het werk worden gezet.

3. De energieprijzen blijven stijgen

Ik heb nog niet meegemaakt, dat de benzineprijzen en de andere energieprijzen daalden als de wereldhandelsprijs voor olie naar beneden kelderden. Toen het nog overheidsinstellingen waren verdiende een directeur ongeveer € 150.000,-- per jaar; nus is dat inclusief bonus en pensioenvoorziening het tienvoudige. Ook heb ik er moeite mee, dat nutsbedrijven, ziektekostenverzekeraars en dergelijke kapitalen uitgeven aan sponsoring van voetbalclubs en allerlei evenementen. Ene mevrouw Froger verdient voor het inspreken van een filmpje over energiebesparing een bedrag van € 300.000,--.

4. Salarissen en andere faciliteiten bekende Nederlanders

Als mevrouw Froger voor een reclamefilmpje drie ton in haar portemonnee mag steken, dan is het niet moeilijk te raden, dat de jaarsalarissen voor “bekende Nederlanders” ook hoger zijn dan een modaal inkomen. Tel daarbij op alle schnabbels, zoals reclame-inkomsten en gratis toegang tot allerlei evenementen en vakantie-uitjes.

5. Belastingmentaliteit

Er zijn maar weinig marktkooplieden en andere kleine ondernemers, die een pinautomaat hebben. Waarom denkt u, dat zij niet met hun tijd meegaan? Denkt u werkelijk, dat zij ’s-avonds ongeveer 52% opzij leggen voor de belastingdienst?

6. Spaanse voetbalclubs

De voetbalclubs Barcelona en Real Madrid hebben bij hun banken een schuld van 18 miljard. Waarom moeten europese landen bijspringen om die banken te redden?

7. Bonuscultuur gaat gewoon door.

Men zou denken, dat door de crisis en het schaamrood een einde is gekomen aan de bonus- en graaicultuur. Integendeel. Het begint in steeds meer zakelijke dienstverleningen gewoongoed te worden.

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar u kunt zelf waarschijnlijk ook voorbeelden aanhalen.



Flip Zolderman
Het merkwaardige is, dat het overal zo ongegeneerd door blijft gaan, en dat zelfs "orde op zaken stellers" zich niet lijken te realiseren dat ze volstrekt ongeloofwaardig worden in die rol als ze zelf buitensporig veel verdienen. Verkeerde mensen op de verkeerde plek, meteen wegsturen, en zorgen dat ze nooit meer ergens aan de bak komen.
Robin Rijntalder / Organisatieadviseur
Een uurtarief van € 110,- voor een directeur is niet buitensporig. In mijn ogen zelfs vrij laag.



Het totaal bedrag is niet vergelijkbaar met een salaris. Immers de zelfstandige moet zorg dragen voor eigen verzekeringen, pensioen arbeidsongeschiktheid enz.

Ook moet rekening gehouden worden met het feit dat er perioden zijn zonder opdracht of betaling (vakantie, ziekte).

Tot slot zijn er nog de kosten voor website, auto, telefoon enz. enz.

Natuurlijk zijn er veel voorbeelden van buitensporig verdienen in de publieke sector. Maar dit is er in mijn ogen niet direct een van.



De keuze voor flexibiliteit en afkoop van risicos voor de organisatie (geen opzegtermijn, geen risico bij ziekte en geen betaling ww bij ontslag) heeft een prijskaartje.
Harry
Het meest perverse is dat de fusiecorporatie alle functieinschalen omlaag brengt en 14 fte ontslaat. M.A.W. van iedereen wordt het salaris bevroren behalve die van de directeur.
Niek / jurist
Hier past niet de Balkenende norm maar de limiet moet gelegd worden bij het maximum wat de burgemeester van de grootste gemeente in het samenwerkingsgebied kan verdienen. De burrie-norm.

Maar eigenlijk moeten al dit soort instanties weer worden ondergebracht bij rijk, provincie of gemeente. Onder directe democratische controle en met normale salarisstructuren.
Nico / zzp
De afhandeling avn een kamervraag kost gemiddeld 15.000 euro.



Kunnen de geachte kamerleden (GroenLinks en SP) zich gaan bezighouden met de landszaken die wel tot hun bevoegdheid behoren en dit soort geneuzel aan Volgens mij gaat deze minster over het aan het werk helpen van mensen. Dat lijkt me belangrijker.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het is te gek voor woorden dat er organisaties zijn die ZZP'ers soms jarenlang inzetten.

Bedoeld is dergelijke mensen vooral in te zetten voor afgeronde projecten van beperkte omvang. Feitelijk zou er daarom in tijd gezien een maximum limiet moeten worden ingesteld voor ZZP'ers van bijv. een half jaar. Dan ben je gelijk van dit soort discussies af.
Hans / Adviseur Publieke sector
En dan weten we nog niet eens dat de aangestelde interimmer een vriendje is van de lokale (CDA) politiek.. Hij was uit meerdere kandidaten de minste, maar ons kent ons is altijd nog belangrijker dan kwaliteit in Ede. En dat weet De Krom vermoedelijk ook niet...
Joop Elbers / belanghebbende
Het vreemde is dat bij semi-overheidsinstellingen zoals de sociale werkplaats, steeds meer mensen ontslaan onderin, maar bovenin komen er mensen bij, die zich op de borst slaan met hun opgedane academische kennis, en even de manager gaan spelen. Waar zijn de tijden dat er genoeg mensen op de werkvloer actief waren, en het daadwerkelijke werk deden waarvoor het bedrijf is, in plaats van vergadertijgers, die overbodige klussen, (financiële)controle apparaten op mensen onderin, overschot aan bureaucratie en zichzelf een riant salaris toekennen. De vraag is wat is hun bijdrage aan de gestelde doelen, waarvoor het bedrijf er is. En dat is bij velen nul komma nul. De man met de pet is het slachtoffer van deze zelfverrijkende klasse.
gerrie
Uurtarieven zijn bizar. Neem deze persoon als voorbeeld. Wat produceert deze persoon eigenlijk. Wat maak of doet hij. Wat voegt hij toe aan de Nederlandse begrotingsbalans. Aan de economie?Kom je tot de colclusie dat hij ons land geld kost. Staat aan de debetzijde. Een kostenpost dus. Stop met dit soort functies.
H. Karelsen / belastingdeurwaarder
Helemaal eens met Henk Becks. Echter Henk, als de marktkoopman jouw volledige reactie leest, dan snap jij toch ook zelf zijn wijze van handelen (door jou benoemd in punt 5)

En geef je hem nog gelijk ook !! Ik heb HELAAS die mogelijkheid niet !!!!!!!!
Nick / concerncontroller
Je moet de vergoeding van een ZZP-er niet vergelijken met het salaris van een amtenaar, maar met de salariskosten, inclusief de werkgeversbijdragen, opleidingskosten, etc. Je hebt bij een ZZP-er ook geen last van ontslagvergoedingen, doorbetaling bij ziekte, etc.

Het blijft natuurlijk een hoop geld, maar als je vergelijkt, moet je dat wel goed doen.
gerrie
Iedereen vindt er iets van maar niemand doet er iets aan. Typisch Nederland. Lullen over wat een ander allemaal verkeerd doet en vooral niet naar jezelf kijken. En Balkenende is allang weg en verdient vast meer dan die oudbollige norm. En al die linkse partijen zijn echte potverteerders. Altijd maar de slachtofferrol opzoeken en de hand ophouden. Het moet allemaal van een ander komen maar zelf lekker lui achterover leunen. Niks ondernemen om het beter te krijgen. Kansloze watjes zijn het.
Paul van Oort / Zelfstandig adviseur
De Balkenende-norm: in 2012 is dat Eur. 193.000 (bruto). Daar komen voor de werkgever dan nog de werkgeversbijdrage pensioenpremie, het werkgeversaandeel sociale premies (17%!), de autokostenvergoeding/reiskosten, representatievergoeding, telefoonkostenvergoeding, etc. bij. Kortom: de kosten voor de werkgever bedragen dan al gauw 2,5 ton per jaar.



Een uurbedrag van 110 euro voor een ZZP-er is niet hoog: De ZZP-er betaalt zelf alle onkosten zoals autokosten, reiskosten, kosten telefoon en computer, kosten eigen website, eigen WAO-gat-dekking, eigen pensioenpremie, eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering, bedrijfsrisico leegloop-uren, afdracht sociale premies, veelal uren voor de eigen boekhouding, kosten acquisitie en het uitbrengen van offertes (kost erg veel tijd!). Stel dat die kosten per uur 60 euro bedragen, dan verdient de ZZP-er netto 50 euro, oftewel bij circa 1.250 declarabele uren per jaar Eur. 62.500,- Niet slecht, maar geen top-inkomen. Zeker niet gezien de bedrijfsrisico’s die je loopt.

En bovendien: de kosten per uur omvat alle kosten voor de werkgever! Op jaarbasis kost de ZZP-er dus Eur. 171.600 en geen cent meer. Een ZZP-er is met deze honorering voor een werkgever dus beduidend goedkoper dan een vaste medewerker die betaald wordt volgens de Balkende-norm.



Een jaaromzet van 171.600 euro is daarentegen een hoge omzet voor de ZZP-er: het gaat om slechts 30 uur per week (hij kan er dus nog iets naast doen); het is een jaar gegarandeerd werk (geen leegloop-uren en geen acquisities dat jaar) en bovenal: Eur. 171.600 gedeeld door 110 euro gedeeld door 30 uur = 52 weken. De ZZP-er wordt dus voor de volle 52 weken betaald (en heeft in dat jaar gewoon doorbetaalde vakantie. Ongebruikelijk bij ZZP-constructies).



Nogmaals: geen buitensporig honorarium voor een directeur; lagere kosten voor de werkgever dan wanneer de ZZP-er in loondienst zou zijn geweest; een goede omzet voor de ZZP-er. Hij heeft gewoon goed onderhandeld maar de werkgever heeft daar geen financiële schade aan.

Roberto / Projectmanager
@Paul van Oort. Je hebt helemaal gelijk. En ik vrees dat het nog iets erger is: inmiddels hebben al vele zelfstandigen en wat organisaties van zelfstandigen soortgelijke berekeningen getoond. Iedere politicus die over dit onderwerp uitspraken zou willen doen, zou zich daarvan dan ook op de hoogte moeten hebben gesteld. Dat laat twee mogelijkheden over: de politici zijn niet op de hoogte van de onderwerp waarover ze in de pers lopen te kraaien, of ze zijn wel op de hoogte, maar vinden dit wel een lekker onderbuikonderwerp. De keuze is tussen triest en treurig.
Roberto / Projectmanager
Veel overheden hanteren al een maximum, al is het hoger dan jouw halfjaar, wat ook voor een project aan de korte kant is. Doordat de overheid voor een aantal functies structureel te weinig betaalt, is het niet mogelijk daarvoor (voldoende) mensen in vaste dienst te krijgen. Daardoor zijn ze gedwongen met externen te werken. Het gevolg van een bovengrens in duur aan de inhuur, is dat na afloop van die periode de ene externe door de andere vervangen wordt, inclusief de verloren effectiviteit door een nieuwe inleerperiode. Daar wordt echt niemand beter door.

Als de overheid externen betrekt uit de freelance-markt of in ieder geval de dure bureaus (Berenschot, KPMG, dat soort clubs) ontwijkt, is het werken met externen redelijk kosteneffectief. Ja, je betaalt een behoorlijk uurtarief, maar dat is all-in en je krijgt er flexibiliteit voor terug. Populistisch appel- en perenvergelijk, zoals in dit stuk gebeurt, maakt de situatie bepaald niet beter.
Advertentie