of 59130 LinkedIn

Verwijderde fietsen bijna nooit opgehaald

Eigenaars van fietsen die uit drukke stationsgebieden zijn weggehaald halen hun rijwiel zelden op, blijkt uit onderzoek door BNR Nieuwsradio. Dat geldt al helemaal in Den Haag en Maastricht, waar 92 procent van de fietsen verweesd in gemeentelijke depots blijft staan.

Eigenaars van fietsen die uit drukke stationsgebieden zijn weggehaald halen hun rijwiel zelden op, blijkt uit onderzoek door BNR Nieuwsradio. Dat geldt al helemaal in Den Haag en Maastricht, waar 92 procent van de fietsen verweesd in gemeentelijke depots blijft staan.

Ophaalbereidheid hoogst in Leeuwarden

In Leeuwarden is de zogeheten ‘ophaalbereidheid’ nog het hoogst. Daar wordt ongeveer de helft van de door de gemeente weggehaalde fietsen later weer geclaimd door de eigenaar. De gemiddelde ophaalbereidheid in de 12 steden waar BNR cijfers opvroeg, ligt slechts rond de 25 procent.

 

Lage ophaalbereidheid geen gevolg van kosten

Dat die ophaalbereidheid zo laag ligt, is waarschijnlijk geen gevolg van de kosten die soms in rekening worden gebracht bij het ophalen. In  het relatief ophaalbereide Leeuwarden kost het ophalen van je fiets 25 euro, terwijl het in het nauwelijks ophaalbereide Maastricht geheel gratis is. Het hoogste bedrag wordt in rekening gebracht door de gemeente Arnhem, die 35 euro vraagt. Volgens de Arnhemse wethouder mobiliteit Van der Zee is dat tarief niet kostendekkend.

 

Verder inkijkje

De gemeente Den Haag geeft desgevraagd een verder inkijkje in haar cijfers: van de 19.052 fietsen die er in 2017 zijn verwijderd, werden er 17.473 uiteindelijk nooit opgehaald.  Binnen zes weken na de opslag bij het gemeentelijkfietsendepot kan een rijwiel tegen betaling van 25 euro boete worden opgehaald. De weesfietsen die blijven staan kunnen via vier routes een nieuwe bestemming krijgen. De wrakken worden verwerkt tot schroot en als oud ijzer verkocht, de fietsen kunnen voor een symbolisch bedrag verkocht worden aan goede doelen en kunnen ook worden geveild aan fietsenhandelaren of worden verkocht aan leerwerkcentra.

 

1,2 miljoen euro jaarlijkse kosten

In totaal brachten de verkoop van weggehaalde fietsen en de beboeting de gemeente Den Haag in 2017 vier ton op. Daarmee komt het Fietsdepot Haaglanden net niet uit de kosten. De jaarlijkse kosten van het gemeentelijk fietstoezichtteam van 1,2 miljoen euro blijven dan nog buiten beschouwing. In 2017 gingen er 7.720 fietsen terug naar hun oorspronkelijke eigenaar. Daarvan waren er sommige nog in 2016 verwijderd. 7.347 fietsen kregen na verkoop een nieuwe eigenaar en 9.581 fietsen werden vernietigd. 266 stalen rossen werden van de vernietiging gered en aan het goede doel geschonken.

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans (burger) op
Het wordt de burger ook niet altijd gemakkelijk gemaakt de fiets op te halen. Van een student vernam ik dat als in Delft je fiets wordt mee genomen, je deze kunt ophalen in een afgelegen depot in Den Haag, met beperkte openingstijden.
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Dit betekent dat 75% van de burgers lak heeft aan het duurzaamheidsbeleid in hun gemeente. Zelfs recycling van hun eigen eigendom is voor hen en stap te ver.

De SER bracht ca. 15 jaar geleden al een rapport uit waarin staat dat burgers in het stemhokje duurzamer dan duurzamer zijn, maar daar in de praktijk lak aan hebben.

Ondertussen blijven politieke partijen dromen over idealen. Maar de handen uit de mouwen steken en burgers confronteren met de werkelijkheid, dat durven zij niet.