Advertentie
financiën / Nieuws

'Verkoop tunnelnaam per opbod’

De naam van de nieuwe trein- en autotunnel in het centrum van Nijverdal moet verkocht worden aan de hoogste bieder. Op die manier kan de gemeente Hellendoorn zich presenteren als ‘ondernemende gemeente, die creatief zorgt voor extra inkomsten’, meent de Hellendoorns Onafhankelijke Partij (HOP).

24 december 2009
Combitunnel
Rijkswaterstaat stelde onlangs voor om de nieuwe trein- en autotunnel (‘combitunnel’) in het centrum van Nijverdal, een dorp op de grens tussen Salland en Twente de Salland-Twente tunnel te noemen, een neutrale naam geïnspireerd op de locatie. Het gemeentebestuur van Hellendoorn, waar Nijverdal toe behoort, opteert voor een andere naam: de Leo ten Brinke tunnel. Die naam zou recht doen aan de locale ‘held’ Ten Brinke die al in de jaren zeventig het plan van de combitunnel heeft gelanceerd. Volgens de kleurrijke café-eigenaar, die inmiddels is overleden, zou de tunnel een einde maken aan de ‘splitsing’ van Hellendoorn door spoorweg en de N34; Hellendoorn zou worden ‘teruggegeven’ aan de inwoners. Rijkswaterstaat vernoemt in de regel niet naar personen, maar coalitiepartijen CDA en PvdA hopen dat Rijkswaterstaat een uitzondering maakt als de gehele gemeenteraad die naam zou adviseren.

Prachtige platanen
Maar Hellendoorns Onafhankelijke Partij ziet weinig in het vernoemen van de tunnel naar Leo Ten Brinke. ‘Je hebt daar niets aan. Dan heb je de naam van iemand onder de grond; verder niet,’ zegt Johan Stuut, fractievoorzitter van HOP. ‘Als je hem echt wilt eren, maak dan boven op die tunnel een Leo ten Brinke-plein. Een plein, zoals in Frankrijk waar seizoensmarkten gehouden kunnen worden, met prachtige platanen en een mooie kinderspeelplaats. Dan eer je Leo ten Brinke echt, want hij wilde dat stuk teruggeven aan het dorp.’

 

Per opbod
Voordeel van de vernoeming van het plein naar Brinke, in plaats van de tunnel, is dat je de tunnelnaam zou kunnen verkopen, per opbod. ‘Net als Enschede het stadion niet heeft vernoemd naar een voetballegende van FC Twente, maar de Grolsch Vest, kan ook een tunnel best een bedrijfsnaam krijgen, wat ons betreft’, vindt Stuut. Naast de financiële opbrengst – volgens Stuut ‘tonnen tot miljoen, niet om tienduizend euro of zo’ -, is het vooral de ‘creatieve, ondernemende’ uitstraling die het de gemeente kan opleveren, waarom Stuut het zo’n goed idee zou vinden om de tunnelnaam te verkopen. Zelfs als de opbrengst van de naamverkoop naar Rijkswaterstaat zou gaan, of als de gemeente zou worden gekort op de rijksbijdrage, is Stuut voor de naamverkoop. ‘Het levert de overheid geld op, wat de burger dan niet meer hoeft te betalen. Het toont dat de overheid innovatief kan omgaan met zo iets. Zo kunnen wij een voorbeeld zijn voor andere gemeenten of het Rijk, hoe je als overheid ondernemend te werk gaat,’ zegt Stuut.

 

Trapveldje
Overigens werkt de gemeentebestuur ook aan invulling van de openbare ruimte op het dak van de tunnel. Volgens Stuut gaat het daarbij echter om een erg duur ‘trapveldje’ waar de bevolking weinig aan heeft.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie