of 61043 LinkedIn

Verdwijnen BMW-productie grote klap voor economie Limburg

Het einde van de bouw van BMW's en Mini's in de Limburgse assemblagefabriek VDL Nedcar kan voor de hele regio economische gevolgen hebben. Naast de werkgelegenheid voor de circa 5000 werknemers van de fabriek, zorgt de enige echte autofabriek van Nederland namelijk ook voor veel opdrachten bij dienstverleners. Daardoor groeide de economie in Zuid-Limburg opvallend hard als VDL goede jaren had, stipt ING-econoom Thijs Geijer aan.
foto: Shutterstock
1 reactie

Het einde van de bouw van BMW's en Mini's in de Limburgse assemblagefabriek VDL Nedcar kan voor de hele regio economische gevolgen hebben. Naast de werkgelegenheid voor de circa 5000 werknemers van de fabriek, zorgt de enige echte autofabriek van Nederland namelijk ook voor veel opdrachten bij dienstverleners. Daardoor groeide de economie in Zuid-Limburg opvallend hard als VDL goede jaren had, stipt ING-econoom Thijs Geijer aan.

Groei

‘Je ziet dat in een jaar waarin VDL Nedcar meer produceerde, de economische groei van Zuid-Limburg ook hoger was dan gemiddeld’, aldus Geijer, die zich specialiseert in de economie van de regio. De economie van Zuid-Limburg groeide in 2015 en 2016 met respectievelijk 3,6 procent en 4,5 procent, zo wijzen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit. In heel Nederland steeg het bruto binnenlands product in die jaren met 2 procent en 2,2 procent. VDL Nedcar voerde de productie in die periode op van 55.000 auto's in 2015 naar ongeveer 88.000 auto's in 2016.

 

Diensten

De auto-industrie werkt met distributieketens van onderdelen die de hele wereld omspannen. Het zijn daarom niet zozeer de fysieke onderdelen die van naburige bedrijven komen, maar veel eerder diensten als schoonmaak, catering, logistiek en machineonderhoud. ‘Ook plaatselijke uitzendbureaus zijn belangrijke dienstverleners voor een fabriek als Nedcar, omdat die veel gebruikmaakt van een flexibele schil als de productie moet worden opgeschaald’, aldus Geijer. De bovengemiddelde groei van Zuid-Limburg is overigens niet alleen maar toe te schrijven aan de Bornse autofabriek. Ook andere bedrijven, zoals speciaalchemieconcern DSM, droegen hier aan bij. BMW stopt in 2023 met het produceren van Mini Countrymans bij VDL Nedcar. Eerder werd al bekend dat de Duitsers vroegtijdig wilden stoppen met het bouwen van de BMW X1 in de fabriek in Born.

 

Chefsache

Het verdwijnen van de productie van een deel van de autoproductie uit Limburg is dermate ingrijpend voor de economie van deze provincie, dat het CDA wil dat Rutte zich persoonlijk bemoeit met de toekomst Nedcar. Kamerlid Mustafa Amhaouch vindt dat het 'Chefsache' zou moeten zijn voor het kabinet, want door de beslissing van BMW staan duizenden banen op de tocht, en moet de Limburgse economie een harde klap incasseren. Het CDA vraagt daarom een actieplan van het kabinet. In dat plan moet volgens de christendemocraten ook gekeken worden naar andere behoeften in de regio, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur.

 

Pijnlijk

‘Dit is pijnlijk nieuws voor VDL Nedcar en zijn werknemers wier toekomst hiermee een stuk onzekerder is geworden. VDL Nedcar is een belangrijke economische speler waar veel Limburgers hun boterham verdienen’, zegt Amhaouch. Minister Eric Wiebes (Economische Zaken) heeft al aangegeven VDL Nedcar te willen helpen met de zoektocht naar een nieuwe klant om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen. ‘Ik zal erop toezien dat hier ook écht werk van wordt gemaakt’, belooft Ahmhaouch. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bart op
Alles wat VDL aanraakt verandert toch in goud. Kwestie van doorbijten.