Advertentie
financiën / Nieuws

Utrecht zoekt 250 kandidaten voor basisinkomen

Gemeente Utrecht wil met minimaal 250 proefpersonen aan de slag voor het experimenteren met het basisinkomen. Het onderzoek moet 'wetenschappelijk verantwoord' zijn. De deelname is vrijwillig en de selectie willekeurig.

05 augustus 2015

Gemeente Utrecht wil met minimaal 250 proefpersonen aan de slag voor een experiment met een basisinkomen. Het onderzoek moet 'wetenschappelijk verantwoord' zijn. De deelname is vrijwillig en de selectie willekeurig.

Wetenschappelijk onderzoek
De gemeente wil begin 2016 starten met wetenschappelijk onderzoek, in samenwerking met Universiteit Utrecht. Een wetenschappelijk verantwoorde wijze van onderzoeken moet worden gewaarborgd, zo stelt wethouder Victor Everhardt. Een exacte opzet voor het experiment moet nog worden uitgewerkt, maar duidelijk is dat er 5 groepen bijstandsgerechtigden getest worden, met minimaal 50 mensen per groep. Er komen vervolgens per groep verschillende gradaties van regels en vrijheden.  

47 gemeenten tonen belangstelling

Naast Utrecht is ook gemeente Tilburg bezig met het opzetten van een experiment voor basisinkomens. Volgens het Financieel dagblad houden 47 andere gemeenten de onderzoeken belangstellend in de gaten. Voordat de experimenten kunnen beginnen moet staatssecretaris Klijnsma toestemming geven.

'We onderzoeken meer dan alleen het effect van een inkomen zonder enige voorwaarde, in de volksmond het basisinkomen', aldus Everhardt. Ook het effect van tegenprestatie met een beloning wordt bij de experimenten onderzocht, en mensen die alleen een uitkering krijgen zonder sancties en verplichtingen maar die wel rechtmatig getoetst worden. 'Met de uitkomsten weten we straks veel meer over de effectiviteit van re-integratie, tevredenheid, uitstroom en de kosten die hierbij komen kijken. Als blijkt dat minder regels hier een positief effect op heeft gaan we kijken hoe we de regels kunnen vereenvoudigen.'
 
Alternatief voor huidige aanpak bijstand 

Utrecht komt met het experiment omdat er behoefte is aan een alternatief voor de huidige wettelijke aanpak binnen de bijstand. 'Die aanpak is een ingewikkeld systeem van verplichtingen en sancties, dat eigen keuzes van mensen in de weg kan staan. Ik ben vooral voorstander van eenvoudigere regelgeving: regels moeten eenvoudiger zijn. Mensen moeten zelf in staat zijn keuzes te maken en regie te nemen. Wij willen weten wat daarvoor de beste aanpak is.'

Weinig onderzoek 

Er wordt al heel lang gepraat over het invoeren van basisinkomen, stelt Everhardt. 'Maar er is nog heel weinig onderzoek gedaan. Ik ben altijd een voorstander van weten of iets werkt. Veel andere gemeentes voelen zich aangetrokken tot het fenomeen basisinkomen en willen rigoureus het roer omgooien door het basisinkomen te introduceren. Ook in Utrecht vindt dit gehoor. We willen nu eerst gedegen onderzoeken wat de beste aanpak is.'

Vereniging Basisinkomen 

De Vereniging Basisinkomen is positief over voorgenomen experimenten, zo laat de voorzitter Ad Planken weten aan Binnenlands Bestuur. Al is het voor de Vereniging nog even afwachten wat de experimenten precies inhouden. ‘Er zijn bij ons veel vraagtekens over de grootte van de experimenten en hoe lang deze gaan duren. We hopen dat er wel wetenschappelijke resultaten uit voortkomen. We zien het in ieder geval als positief dat er nu gesproken wordt bij gemeenten over het basisinkomen. Wij staan voor een uiteindelijk volwaardig Basisinkomen voor iedereen, individueel, zonder verplichtte tegenprestaties en toetsen en hoog genoeg om ook zonder andere inkomsten te kunnen voorzien in eigen materiële en immateriële basisbehoeften.'

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Danny / Projectmanager
Een basisinkomen zou voor velen ouderen werkloze 50 plussers een uitkomst zijn. Nu wordt deze hele generatie aan zijn lot over gelaten, we worden niet meer aangenomen er heerst echt een leeftijd discriminatie. Ik heb zelf al cursussen gedaan bij het Uwv en daar vertellen ze het zelfde. Ja we weten het u bent ouder dan 50 dus de kans op een baan is minimaal. Deze hele generatie zal na de ww in de bijstand komen dat is toch vreselijk je heb je hele leven keihard gewerkt en op je oudedag word je gestraft. Een man die nu in de AOW zit kan rustig bij bedienen dus die neemt ook nog een arbeidsplaats in. Terwijl een man die in de ww en uiteindelijk in de bijstand beland mag niets en wordt zwaar de dupe van het systeem. Dus een prima idee ik wil me nog graag inzetten maar je mag niets
trudy bouman / geen
ik wi wel gaag mee doen voor de proef vooe de basis inkomen heb nu temaken met de kosten normdeler met mijn dochter die pas 21 is geworden we kunnen allebij bijna ons rekeningen niet meer betalen en ook niet eten dit is echt heel erg triest dus ik wil graag mee doen
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Jaren geleden is al eens uitgerekend dat het invoeren van een basisinkomen voor iedereen financieel onhaalbaar is (het gaat tientallen miljarden kosten) en het heeft daarnaast ongewenste effecten op het functioneren van mensen. Het nu weer opnieuw starten met experimenten is dan ook weggegooid geld (Everhardt zal echt het wiel niet uitvinden). Daarom dit experiment beter nog vandaag dan morgen stopzetten,
Angela / werkloos
Ik vind het een prima plan, soieso voor mensen met kleine kinderen is het ideaal. De toeslagen kunnen wat mij betreft ook vervallen.
Sandra / WAO-er hooggeschoold
nu zegt de WAO regelmatig: werk maar niet, dan hoef je ook niet opnieuw door de herkeuringsmolen, want het is erg afhankelijk van de behandelaar wat daarvan de uitslag is.

En dus doe ik vooral vrijwilligers en ideeel werk, dat niet betaalt.

Maar, ik zou ERG graag willen experimenteren met werk. Basisinkomen zou dan Geweldig zijn!



Vergeet niet dat de meeste Nederlanders een kluwe aan administratie-probleem-pakken-papier in de kast heeft liggen. Bijna iedere vraag waarmee ik de belastingdienst bel duurt ze 6 afdelingen om te beantwoorden, "grijze zone", zeggen ze dan. WAO-idem.

brrrr



de meeste mensen zijn verstikt in regeltjes. Laat alle mensen vrij werken, zonder bang te zijn, via een Basisinkomen, dat zou geweldig zijn.

En als er dan toch regels nodig zijn, maak ze soepeler voor mensen met WAO of hoogopgeleiden.
trudy bouman / geen
ja ik vind het wel een goed idd ja kosten normdeler dat heb ik nu mijn kind is pas 21 geworden ze werk haar de koleren om ons aan het eten tehouden echt niet normaal ik kan helemaal niks meer als moeder moet ik dan me kind maar uit het huis sturen ik ben zelf heel erg vaak ziek ook heb ook copd ben blij dat me kind bij me is zo dat ze veel dingen uit handen kan nemen
Ellen
Eigenlijk een fantastisch idee: beleid eerst eens in een pilot testen om te kijken hoe het in de praktijk uitwerkt!

Lijkt me een prima aanpak en ongeacht het onderwerp ben ik heel benieuwd hoe het uitwerkt en of andere overheden het idee gaan overnemen om nieuw beleid eerst te testen en te evalueren en van het Big Bang scenario af te stappen.
Herman Nijskens
Hier wordt niet het basisinkomen getest maar een regelvrije bijstand.

Neem ook werkenden met een parttime- en fulltimebaan op, of noem het geen Basisinkomen..



We hebben al een prima basisinkomen voor iedereen die de AOW gerechtigde leeftijd heeft bereikt.



Neem dat mee, voor wat betaalbaarheid en vrijheden betreft.



In de bijstand hebben we net de kostendelersnorm ingevoerd, dat hadden we al voor partners in de AOW en toch moest de leeftijd voor AOW-recht omhoog.

J.G.A.M. Mulder / ambtenaar
Het gaat inderdaad niet om een basisinkomen, maar om een andere wijze waarop uitkeringen worden verstrekt en met de wettelijke verplichtingen moet worden omgegaan.

Een basisinkomen zou voor iedereen gelden, dus ook voor de miljonairs onder ons.

Mijn voorstel is dan wel om in de bijstand een tweedeling aan te brengen, een lage bijstand voor de mensen die verder met rust gelaten worden en een hogere bijstand voor de mensen die actief begeleid worden om werk en daarmee eigen inkomsten te verwerven. Aan het actief meewerken moet wel een financiële prikkel zitten.

Voor mij blijft wel een beleidsuitgangspunt dat fraude met bijstandsgelden (gemeenschapsgelden) niet lonend mogen zijn.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
De huidige regeling kost kennelijk teveel aan handhaving en ambtenaren waardoor ze deze sinterklazerij-zonder-verplichting hebben uitgedacht. Probleem is alleen: ik geloof niet meer in Sinterklaas, wèl in belasting betalen en de belastingbetaler draait uiteindelijk op voor deze flauwekul !
János Betkó / Beleidsadviseur
Maar beste Wim Vreeswijk, wie denk je dat betaalt voor de handhavers en ambtenaren? Tip: dat is óók niet Sinterklaas.
Niels / Ambtenaar
Het lijkt me dan ook niet "wetenschappelijk verantwoord" om het basisinkomen te beperken tot enkele Utrechters. Op die manier heeft het de schijn van een verkapte bezuiniging. Wil men echt iets met een basisinkomen doen (creativiteit vind ik overigens lovenswaardig), dan kan Utrecht beter gaan lobbyen in Den Haag. Benieuwd wat daar uitkomt...
verontruste lezer
Hebben ze daar ook al nagedacht over inkomensafhankelijke toeslagen en andere inkomstenbestanddelen? Of wordt het basisinkomen nog prettig aangevuld met kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag enz. Je kunt ook dat extra bedrag geven ongeacht of je wel of geen kinderen, huurhuis enz. hebt. CDA, denk na voor je iets roept.
secretaris / secretaris
@verontruste lezer: citaat: : "Hebben ze daar ook al nagedacht over inkomensafhankelijke toeslagen en andere inkomstenbestanddelen? Of wordt het basisinkomen nog prettig aangevuld met kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag enz" Basisinkomen is ook gewoon inkomen. Bij een bepaald inkomen kan gewoon berekend worden op hoeveel huurtoeslag en zorgtoeslag iemand recht heeft. De aap komt hier uit de mouw: "Rechts" wil een basisinkomen onder gelijktijdige opheffing van het hele sociaal stelsel en toeslagen. Soort afkoopsom. Wat is het verschil tussen bijv. 1000 euro basisinkomen en 1000 euro bijstand of WAJONG of AOW of netto loon? Qua inkomsten niets.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Gemeenten voeren de bijstandswet uit. Dat betekent dat zij verantwoordelijk zijn als de uitvoering in belangrijke mate disfunctioneel is. Experimenten zijn dan ook van harte toe te juichen.



Experimenteren met de bijstandswet leidt echter NOOIT tot basisinkomen.



Alleen de Rijksoverheid kan, bij wet, een basisinkomen invoeren. Alvorens zo´n wet succesvol door het parlementaire circuit is, of juist niet, zijn we meer dan 10 jaar verder.



De universiteiten en de gemeenten maken hier opzettelijk misbruik van een begrip dat volstrekt niet aan de orde is. De vlag dekt de lading niet. Door dat bewust wel te doen vervuilen zij de maatschappelijke discussie.

De experimenten op het gebied van toepassing en handhaving van het minimumloon worden onder een reclameslogan in de markt gezet. Schandelijk.



De universiteiten schenden met het woord ´basisinkomen´ hun wetenschappelijke onafhankelijkheid en integriteit. Zij laten zich voor het karretje van de lokale politici zetten. Die lokale politici gaan niet over het basisinkomen. Het is hun gretigheid om zich groter en belangrijker voor te doen.



Gretigheid is des duivels oorkussen. Lees er Joris Luyendijk nog eens op na.



De redactie van BB doet er goed aan om dit begrip in haar koppen weg te laten.

Herman Nijskens
Precies Toine, de nagel op zijn kop.

In mijn begint de cliëntenraad al te roepen dat "gemeenten met HET basisinkomen" gaan experimenteren.

Ik snap Utrecht best, de participatiewet met haar tegenprestatie verdringt mensen uit hun baan waarna ze achter aan de rij bij het bijstandsloket mogen aansluiten na de WW te zijn doorlopen. Verdringing was niet de bedoeling, is wel de realiteit.

Betaal gewoon de bijstand, controleer op aanvullende inkomsten. Zodra er werk is vraagt de markt vanzelf wel om personeel.
Advertentie