of 59329 LinkedIn

Topambtenaren Rotterdam raken bonus en leaseauto kwijt

De gemeente Rotterdam bezuinigt flink op haar topambtenaren. Een bonus kunnen ze voortaan op hun buik schrijven, het gebruik van een leaseauto wordt flink aan banden gelegd en hun aantal wordt verminderd.

De gemeente Rotterdam bezuinigt flink op topambtenaren. Het aantal directeuren vermindert, bonussen zijn per direct afgeschaft en vanaf dit najaar wordt het aantal leaseregelingen gehalveerd.

Niet meer met leaseauto op vakantie
GroenLinks had het anderhalf jaar geleden al eens voorgesteld in de raad, maar die motie haalde het toen niet. Nu kondigt de gemeente aan het aantal leaseregelingen voor ambtenaren fors terug te brengen. GroenLinks-fractievoorzitter is dan ook blij met het voorstel. ‘In tijden van bezuinigingen kun je niet uitleggen dat ambtenaren op de kosten van de gemeenschap met een leasewagen op vakantie gaan.’

Personeelsbestand uitgedund
Het terugbrengen van het aantal leaseregelingen is slechts een van de maatregelen die wethouder Richard Moti (PvdA) treft in de bezuinigingen op het topkader van de gemeentelijke organisatie. De afgelopen jaren was het personeelsbestand al met 2000 arbeidsplaatsen uitgedund. Volgens de wethouder is dat zonder gedwongen ontslagen gebeurd. ‘Al kunnen we dat niet uitsluiten. Als na twee jaar geen nieuwe baan is gevonden, volgt toch ontslag.’

Bonussen per direct geschrapt
Maar als je de werkzekerheid afneemt, moet je als wethouder er ook alles aan doen om ook andere dingen te versoberen, sprak Moti af met de vakbonden. ‘We hebben de regeling voor de topkaders versoberd. Normaal kregen die bij het behalen van hun doelen een bonus van 15 procent bovenop hun salaris. Dat wordt per direct geschrapt. De afgelopen twee jaar hadden we de bonussen al bevroren.’

Ruim half miljoen besparing
Hoeveel daarmee wordt bespaard is natuurlijk variabel, aangezien niet zeker is of een topambtenaar zijn doel wel zou halen en daarmee zijn bonus. Maar Moti wil best vanuit het gemiddelde salaris van een directeur in de gemeente Rotterdam rekenen: ‘Gemiddeld verdient een directeur 120 duizend euro en 15 procent daarvan is 18 duizend euro. Als iedere directeur zijn bonus zou halen, is dat 38 keer 18 duizend euro, dus ruim een half miljoen.’

Rechten topfunctie niet meer naar persoon
De gemeente Rotterdam telt dus 38 directeuren. Dat waren er voor de reorganisatie nog 60, vertelt Moti. In het kader van de topkaderregeling is ook de vanzelfsprekendheid dat rechten die bij een topfunctie horen niet meer aan de persoon, maar aan de functie worden gekoppeld. ‘Door het behoud van die rechten bij een overstap naar een andere functie hebben we een streep gezet.’ Moti wijst erop dat maar een persoon bij de gemeente Rotterdam boven de WNT-norm van minister Plasterk zat. Van collega-wethouder Eric van der Burg van Amsterdam hoorde hij dat in Amsterdam wel 30 tot 40 man boven die norm zaten. ‘Blijkbaar hebben ze daar veel vaker toelages afgesproken.’

Leaseregelingen halveren
En de mobiliteitsregeling is dus versoberd. Vroeger ging het resterende bedrag na de keuze voor een goedkopere leaseregeling naar het brutoloon van de topambtenaar. Dat recht schrapt de gemeente. Het geld kan hooguit nog naar vergoeding voor het gebruik van openbaar vervoer. Moti vertelt dat door de krimp in de organisatie het aantal leaseregelingen al was teruggebracht van 130 naar 100. ‘Dit najaar moet dat met de nieuwe regeling zijn teruggebracht tot 50.’ De besparing die dit oplevert is niet ingeboekt. ‘Maar als ik een indicatie moet geven: een leaseauto kost circa 12 duizend euro per jaar. Vermenigvuldigd met 50 is dat een besparing van ruim een half miljoen.’

Geen verkiezingsnieuws
De apparaatskosten zijn met 20 procent teruggebracht ten opzichte van het kostenniveau van 2010 en dat komt neer op een totale besparing van 160 miljoen euro. ‘Dat zit hem vooral in minder externen, maar ook minder en goedkopere huisvesting en dus in de versobering van deze regelingen.’ Het komt mooi uit, een dergelijk bericht vlak voor de verkiezingen, maar daar wil Moti niet van weten. ‘Als ik het twee weken geleden wist had ik het toen naar buiten gebracht. We zitten ook in het stramien van de bonden met hun ledenraadpleging.’

Parttime-wethouders ongelukkige constructie
Op de vraag of er met deze bezuinigingen in het achterhoofd na de verkiezingen ook een wethouder minder zou moeten komen, kan Moti als wethouder niet antwoorden. ‘We hebben al een reductie van 8 naar 7,2 fte’s doorgevoerd. Dat is 10 procent.’ Als kandidaat-raadslid van de PvdA wil hij wel zeggen dat “als goed voorbeeld van de top” er nog wel 10 procent af kan. ‘Maar er komen ook taken bij en het is afhankelijk van het aantal coalitiepartijen.’ Overigens vindt Moti dat van dat parttime wethouderschap voor 0,8 fte weinig terecht is gekomen. ‘Ze werken net zo hard, dus zijn eigenlijk fulltime wethouders. Ik vind het niet zo’n gelukkige constructie. Die wijsheid kunnen de onderhandelaars straks meenemen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door rotterdamjokt (onderzoeker/ontwikkelaar) op
Topambtenaren laat me niet lachen. Een lager, dommer en achterbakser volk als bij de gemeente Rotterdam heb ik persoonlijk niet eerder meegemaakt. Liegen, bedriegen en vervolgens hun fouten verdoezelen dat is wat ze doen , zeker bij stadsbeheer. Wat een incapabele club is dat!
Door Gerrit V op
Ze pakken hardwerkende ambtenaren ook alles af. De een zal het maar beter hebben dan de ander.
Door Henk op
Ambtenaren krijgen een rechtsposititie conform de markt. Dus daar horen ook dit soort dingen bij. Het is nog even wachten maar ik heb al geluiden gehoord over optieregelingen, goedkope hypotheken en grond
Door Criticus (Ambtenaar) op
@Hans Oldenhof
Ik ken net zoveel werknemers uit de markt die een leasebak rijden als aanvulling op het salaris, die er ook geen nodig hebben behoudens het woon-werkverkeer. Datzelfde geldt overigens voor de secundaire arbeidsvoorwaarden als mobiele telefoons, laptops, beamers en andere kul. Tel daarbij nog de creditcard van de zaak en de vele 'zaken'-lunches die er mee betaald worden.
Zo snel als de marktwerking ook in overheidsland zichtbaar is, staat iedereen op zijn achterste benen. Maar men vergeet dat ook de kopers van marktproducten, dit soort extra's van de bobo's betalen.
Maar dat moet uiteraard wel allemaal kunnen???
Door Hans Oldenhof (Criticus) op
Een lease-auto voor ambtenaren? Wat is dit voor een aperte waanzin? Waar moeten die "topambtenaren" (wat haat ik dat woord trouwens) in vredesnaam naar toe met die auto? Van huis naar gemeentehuis en terug?
Door hoekstra (ambtenaar) op
Ik zit me groen en geel te ergeren aan de krenterigheid met betrekking tot de CAO voor ambtenaren van de VNG (lees: een select gezelschap wethouders). Laat een paar dingen duidelijk zijn:
- het extraatjes die ze in Rotterdam uitbetalen is zeker niet illustratief voor alle gemeenten
- het is al helemaal geen onderdeel van de CAO voor ambtenaren

De gemeente waar ik bij werk kent dit soort voorzieningen niet voor de ambtelijke top.
Door Mijn mening op
Meteen landelijk doorvoeren. Dat had al vele jaren gekund, maar het is makkelijker gebleken om de burgers te laten bloeden en zelf overal onderuit te komen!!! Zegt genoeg over diegenen...die anderen laten bezuinigen maar er zelf niet voor voelen om dat te doen. Bij zichzelf stelt men nadelige beleidswijzigingen uit.
Door Roffel op
Allemaal PvdA-ers die topambtenaren. Hebben jarenlang ongegeneerd hun zakken kunnen vullen. Onder toeziend oog en met instemming van burgemeester Aboutaleb, wethouder Karakus en wethouder Moti, die (hè dat is toevallig) ook alle drie van de PvdA zijn.
Door gerrit gerrits (pottenkijker) op
in tijden van crisis kun je al die dure leasauto s niet uitleggen?? dus als het geen crisis is kun maar raak leasen en geld verslinden aan domme dingen
Door Fred de Groot, op
Laat deze besparing van 20% ( 160 mio) landelijk los op alle gemeenten, maar vooral ook op provincies en ministeries : wauw ; het nationale financieringstekort is opgelost !
Chapeau Rotterdam !

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners