Advertentie
financiën / Nieuws

'Te veel adviseurs door minderwaardigheidscomplex ambtenaren'

De structurele zelfonderschatting van mensen die bij de overheid werken, zorgt ervoor dat de overheid op grote schaal externe adviesbureaus inhuurt. Dit stelt Eric ten Harkel, directeur van IT-dienstverlener COOLProfs. Om het aantal externe adviseurs terug te dringen pleit hij voor een zelfbewustere overheid.

01 november 2010

Minder inhuur
Het Rijk, provincies en gemeenten worden door gedwongen bezuinigen genoodzaakt minder dure krachten van buiten in te huren. Slechte tijden voor de adviesbureau’s, zou je zeggen. Maar met name grote adviesbureau’s kijken daar anders tegenaan. Hun kennis zal immers, zo redeneren zij, onontbeerlijk zijn als de overheid een transitie wil maken naar een organisatie met minder inhuur van externen. De adviseurs zullen de overheid moeten adviseren omtrent de vraag hoe zij met minder adviseurs kunnen werken.

Zelfonderschatting
Eric ten Harkel, directeur van IT-dienstverlener COOLProfs,  is verbijsterd over de houding van de adviesbureaus, maar onderkent dat het probleem niet zozeer bij dit soort adviesbureaus ligt. ‘Je kunt het de externe adviesbureau’s niet kwalijk nemen. De overheid doet het zichzelf aan, en laat het telkens weer gebeuren. De bureaus spelen slechts in op de behoefte die er klaarblijkelijk is in de markt. Het echte probleem is fundamenteler van aard en zit aan de kant van de inhurende partij, in dit geval de overheid. Het lijkt dat er een cultuur heerst van structurele zelfonderschatting . Dat er gedacht wordt “Wij kunnen het zelf niet, laten we maar iemand van buiten vragen om ons te helpen. Die komt vast overtuigender over.”’

Beeldvorming
Ten Harkel: ‘Dit beeld doet absoluut geen recht aan de werkelijkheid. Uiteraard werken ook bij de overheid veel zeer capabele mensen. Maar het is tekenend dat als de overheid minder externen zegt te gaan huren, diezelfde externen dit niet eens serieus nemen en staan te juichen dat er meer werk aan komt. Er is dus iets met de beeldvorming over de overheidsfunctionaris. Zowel bij hemzelf als bij anderen.’

Let’s do it to them
De overheid moet af van die onzekere houding, vindt Ten Harkel. Dus gewoon de hulp van buitenaf drastisch inperken. Iedereen zal zien dat er dan geen hele erge dingen gebeuren. Integendeel, bij de overheid zullen aan den lijve ondervinden dat er dan mensen van de interne organisatie opstaan en het heft in handen nemen. Juist omdat hen nu eindelijk de kans wordt geboden zichzelf te profileren.’ Om met de woorden van Sergeant Stan Jablonski uit Hill Street blues te spreken, Let's do it to them before they do it to us. ’

Voorwaarden
Ten Harkel is niet per definitie tegen de inzet van externen, maar noemt wel een aantal voorwaarden die de efficiëntie en effectiviteit van externen zullen verhogen: ‘Hulp van buitenaf heeft in veel gevallen echt wel een toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld als specifieke kennis of mankracht bij de opdrachtgever ontbreekt. Het is hierbij belangrijk dat externen worden ingehuurd volgens het principe fixed quality, fixed date en fixed price. Alleen op die manier houd je de kosten binnen de berken en kun je het gewenste resultaat beter garanderen.’

Reacties: 50

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jos van Veghel / oud(e) ambtenaar
Fixed price, fixed quality en fixed date is een gotspe uit de mond van een IT'er, neem alle grote IT-projcten binnen de overheid en leg die eens langs deze maatlat. De overheid is steengoed in administreren, beheren en besturen. Het kernprobleem is dat deze activiteiten leiden tot bureacratisering. Mensen die geknipt zijn voor dit soort werk lijken over het algemeen minder te houden van veranderingen. Ambtenaren die dat kunnen zijn de wite raven in de overheid en worden steevast weggekocht door de grote adviesbureaus of beginnen voor zich zelf. "Externen" zijn dat dan ook vaak slechts in naam maar niet in kennis of kunde en zijn alleen wat ondernemender omdat hun positie, ervaring en/of inborst dat mogelijk maakt. Last but not least het komt bestuurders en ambtenaren nog wel eens uit om het risic van de mislukking bij derden neer te leggen en daar heeft men geld vor over.
Peter / sr. adviseur
Het is vaak "de politiek" die zich wil jegens de raad wil indekken door gebruik te maken van een externe. Voorbeeld: een proceure mbt een handhavingszaak (dwangsom ca 4 ton (gulden) moest door de stadsadvocaat worden gedaan. De wethouder was er van overtuiged dat ik dat ook goed zou doen, maar vond het beter verdedigbaar richting raad als het onverhoopt tot mis zou lopen. Je kon dan beter zeggen dat de stadsadvocaat de zaak heeft behandeld in plaats van dat een ambtenaar de zaak heeft behandeld. Ik bedoel maar... Op zo'n manier kan het zelfvertrouwen een deuk krijgen. Ook van collega's hoor ik met een zekere regelmaat dat (ook) de stadsadvocaat maar even moet worden ingeschakeld, voor het geval dat...
Ergernis / ambtenaar
Vergeet ook niet dat vele gemeenten bang zijn om vaste capaciteit in dienst te nemen. Personeel is risico.....toch ???.
Daarom is het inhuren van adviseurs wellicht duurder maar geeft in personeel-beheer minder risico. Volgens mij kun je een ambtenaar tot 3 jaar een tijdelijk contract aanbieden. Mogelijk is dat weer spreiding van dit risico !!.
een interne advisuer / advsieur strategie
Oorzaak en gevolg worden volgens mij hier duidelijk verwisseld. Omdat bestuur en leiding meer geloof hechten aan duurbetaalde adviezen van buiten, leidt dat tot een minderwaardigheidscomplex bij ambtenaren. In dat opzicht breken nu misschien betere tijden aan. Kansen dus voor de interne adviseur!
Ron Gast / vakbond CNV
Het probleem ligt eerder bij de bestuurders die meer waarde hechten aan adviezen van externe adviseurs dan aan eigen ambtenaren. Ook worden teveel vacatures niet ingevuld maar adhoc met externen opgelost.
Ambtenaar / bestuursadviseur
Heeft die meneer Eric Ten Harkel daar lang over moeten nadenken om tot zo'n conclusie te komen ? Wat een eikel zeg !! En dat voor een man op zo'n positie.
Theo Jacobs / externe betrekkingen
Helemaal met Ten Harkel eens. Onzin om bij zgn ingewikkelde projecten externe adviseurs in te huren. Dit is helaas eerder regel dan uitzondering geworden. Ga uit van je eigen kwaliteiten, meestal heb je dezelfde opleiding genoten als de externe adviseurs ! dus daar kan het niet aan liggen. We onderschatten ons zelf!!
Hugo / Gepensioneerd
Ik ben het met de voorgaande schrijver(s) volledig eens. Ik heb veertig jaar op moeten 'boksen' tegen de vooroordelen en vooringenomenheid van het management en de politiek. Zelfs collega's die eerst solidair met je waren, maar promoveerde naar het niveau van het management, gingen vaak al snel mee met de 'vooringenomenheid' op dat hogere niveau. Bovendien gebruikte zij altijd het smoesje: de externen kunnen het sneller, beter en met meer kwaliteit. Dus is het hoe dan ook goedkoper. Heel triest als je als deskundig ambtenaar overtuigd bent van je eigen kwaliteiten en weet dat je niet onderdoet voor de externen en in de praktijk vele malen goedkoper bent. Vaak was ik dan ook bedroefd over het uiteindelijke resultaat van externe bureaus. Vaak kwam men bedrogen uit, maar wilde het management en de politiek dit nooit erkennen. Tenslotte zijn externe bureaus makkelijker te 'manipuleren', dan je eigen ambtelijke apparaat.
Holzken / ambtenaar
Het heeft niet altijd met zelfonderschatting te maken. De gemiddelde ambtenaar is een generalist, die verschillende taken uitvoert. Een specifieke taak vereist specifieke en gedetailleerde deskundigheid. Door de hoge werkdruk is er geen tijd voor de ambtenaar om die deskundigheid makkelijk en op korte termijn te verkrijgen. Boveniden is het voor hen onmogelijk om zich in één bepaalde zaak vast te bijten. Dat gaat dan namelijk altijd ten koste van andere taken. Dus huurt men externen in. De klant heeft namelijk recht op een kwalitatief goed product.
Vaak weet de leiding in huis ook niet wie welke specifieke capaciteiten heeft. En een deel van de politici/bestuurders heeft daarnaast altijd de vrees dat de kiezers/burgers ze afrekenen op partijdigheid en voporingenomenheid, Ze kiezen dan voor externen, waar internenen het werk ook goed hadden kunnen uitvoeren.
Door dit alles steevast te doen gaan uiterst bekwame ambtenaren elders een uitdaging zoeken of worden vaak zelf de deskundigen die worden ingehuurd (hoe bizar, dan zijn ze namelijk wel bekwaam). De expertise in huis neemt dan af, met als gevolg dat externen nog meer ingehuurd worden. En dat heeft soms weer las gevolg dat ambtenaren elders een uitdaging zoeken enz. enz.
Wat resteert is dan vaak de gedesillusioneerde en weinig op niveau uitgedaagde ambtenaar, die ziet dat alle leuke dingen worden uitbesteed. Zo krijg je niet eens de tijd om jezelf te gaan onderschatten. Anderen onderschatten je wel.
Ach, het gras is elders altijd groener, ook in overheidsland. En managers houden dit in stand omdat het vruchten afwerpt. En zo houden die zichzelf in stand. De bestuurders prijzen die managers om de behaalde resultaten en houden zichzelf in stand. De gemiddelde ambtenaar die hierin verandering wil aanbrengen loopt vaak tegen een harde rubberen muur en weet een andere harde rubberen muur daarachter. En dat frustreert enorm.
Vaak wordt je ook als amtenaar met andere beloften binnen gehaald dan de werkelijkheid aantoont. Maar zoals bij de nutsbedrijven: is de klant binnen dan hoef je die alleen maar (aan het lijntje) te houden. En gaat die, nou, dan huur je'm toch duurder in.
Niek / jurist
De overheid moet voor zijn burgers, bedrijven en instellingen, gewoon een produkt leveren met een goede prijs/kwaliteitverhouding. En dat zou helemaal geen probleem moeten zijn wanneer er goed personeel is geworven of opgeleid en dat die adequaat worden gefaciliteerd om hun werk te doen. Maar in de praktijk gaapt er een groot gat tussen de werkvloer en bestuur en management. En daarom worden zoveel veranderprogramma's uitgerold waar dan weer allerlei peperdure externen voor nodig schijnen te zijn. Op de TV is zo'n programma Who is the Boss. In mijn organisatie is er zelden persoonlijk contact tussen het topmanagement en de mensen die het moeten doen. Hier ligt een absoluut winstpunt en het is meer dan het welbekende laaghangende fruit.
O. ten Hove
En hoe zou dat komen? Mensen worden onzeker als ze voortdurend worden afgezeken en kunnen daardoor niet optimaal presteren. Met dank aan de politiek en de Telegraaf die maar schelden op de ambtenaren. Zonder ambtenarij geen samenleving...

En met dat afzeiken doen de leidinggevende bij de gemeenten mee. Ambtenaren presteren slecht, scheelt in de salariskosten. Inhuur van externen komt uit andere potjes. En als zogenaamde manager doe je het goed als he problemen constateert er darvoor externen, veelal vriendjes en vriendjes van vriendjes, inhuurt.
Gert-Jan Tolberg / extern
Ik vind het bijzonder knap van ambtenaren dat ze dezelfde kennis en ervaring weten op te bouwen en te behouden als specialistische adviseurs.

Ik vind het ook bijzonder knap dat ambtenaren net zo fris en onbevooroordeeld naar hun organisatie kunnen kijken als externe adviseurs.

Het is ook knap dat ambtenaren adviezen durven te geven die recht tegen de haren van mensen binnen de organisatie instrijken.

Maar het knapst vind ik het nog hoe ambtenaren zich staande weten te houden in een cultuur waarin bestuurders waanbeelden hebben over de toegevoegde waarde van adviseurs.
Peter Nagtegaal / adviseur
Ik werk regelmatig samen met goed gekwalificeerde en gemotiveerde ambtenaren. Even een extra steun of inzet van "iemand van buiten " wanneer een specialisme nodig is of de benodigde capaciteit even niet voorhanden is, doet niets af aan de kwaliteit en inzet van de ambtenaar. Wat een organisatie zelf kan moet naar mijn mening niet worden uitbesteed. Wel merk ik dat brede ervaring , opgedaan in vergelijkbare organisaties/situaties, de opdrachtgever op een efficiënte wijze kan helpen bij diens vragen, projecten e.d.
Het meewerken met de organisatie/ambtenaar en het overdragen van kennis en ervaring, biedt de opdrachtgever de mogelijkheid om zelf de draad weer op te pakken . Zo merk ik dat het inhuren van derden in goede samenwerking met de "eigen mensen" zeer waardevol kan zijn. Mijn ervaring is dat een dergelijke inzet van mij als extern adviseur niets af doet aan de inzet van de eigen organisatie en de medewerkers.
Mark de Vries / Development Manager Lokale Overheid
Ik heb ook de ervaring dat velen zo denken; wat ik krijg; kost ik mijn werkgever ook....
De ambtenaar die denkt dat deze hetzelfde bedrag kost als dat deze op de loonstrook ziet mag zich wel eens goed in de spiegel kijken en afvragen of hij/zij nog wel midden in de realiteit staat.
Toch is het ook wel zo dat er vast externen zijn die duur zijn: (lees: te veel kosten voor datgene dat ze opleveren)
Kennelijk krijgen ze de mogelijkheid om zo'n tarief te vragen bij hun opdrachtgever. Want anders hadden ze er niet rond gelopen....
Mark de Vries / Development Manager Lokale Overheid
Er zijn een tweetal dingen die me te binnen schieten, die zouden kunnen leiden tot die zelfonderschatting die ik ook wel constateer.
1. doordat talent niet altijd de kansen krijgt om zichzelf te etaleren, blijft deze onvoldoende zichtbaar. en als talenten wel een een kans krijgen dan kan het zo zijn dat men ook een aantal dingen niet geheel goed doet. als men dan de cultuur heeft om de fouten uit te vergroten en niet als leerpunt te bestempelen, dan moet dit talent een dikke huid hebben om zich nog eens te etaleren. Ook loopt men het gevaar dat de fouten dit talent blijven achtervolgen en (waar je je op richt wordt groter in je gedachten) de fouten alleen maar meer uitvergroot worden. Een extern adviseur is al lang weer weg naar een andere klus en wordt minder achtervolgt door ze onvolkomenheden in het advies. Hij kan zelfs dezelfde fout zo weer ergens anders maken.
2. Doordat goede ideëen niet altijd vergeleken worden met situaties bij andere (collega-)overheden heeft men een minder goed beeld of dit idee nu heel goed of minder goed scoort tov die andere overheden. Oftewel: een advies kan het beste advies van de wereld zijn, maar als het niet met andere adviezen voor gelijksoortige situaties wordt vergeleken, dan is de echte kwaliteit van het advies minder goed te duiden. Ik kom met regelmaat tegen dat men niet 'over de muur van de eigen organisatie heen kijkt' waardoor men de echte kwaliteit niet kan inschatten. De kans is dan aanwezig dat men zich gaat richten op de zaken die nog niet kloppen aan het advies. (waar je je op richt wordt groter) En het advies daardoor onvoldoende op zijn waarde wordt geschat.
Ook al scoor je allemaal negens, dan is nog steeds 10% niet goed. terwijl je tijdens de opleidingen met deze cijfers ruim succesvol zou zijn.
Ambtenaar / Ambtenaar
Niet mee eens!
Vanuit de politiek is het vaak een eis: laat de raad en het college vertrouwen hebben.
En waarom hebben ze geen vertrouwen? Overheid mag géén fouten maken. Een onmogelijk opgave waardoor er een cultuur ontstaat van uitbesteden.
Henk Daalder / Windenergie mediator
Veel terecht gekanker en goede observaties.
Betrokken ambtenaren dus.

Maar hoe creeer je een verandering?

Laten we eerst vaststellen dat veel organisaties lijden aan zelf veroorzaakte personele armoede. Er moet dus aan armoede bestrijding gedaan worden.

De veel gemaakte fout is dat het bestuur zelf ook vind dat "er te veel ambtenaren zijn"
Juist als je specialisten wilt ontwikkelen, is daar leertijd voor nodig. En de ruimte om leuke klussen zelf te doen.

Maak daarom eens een overzicht van "total cost of problem ownership"
En meem die probleem ruimte dan ruim, ook in de tijd. Want het terugverdienen begint pas als de leertijd voorbij is.

Door bezuinigingen op fte hebben ambtenaren soms geen tijd meer voor leren en ontwikkelen, althans, zo ver kun je bezuinigen. Dat lijkt goedkoop, maar is natuurlijk heel duur.

Een goed principe is om allereerst het goedkoopste werk uit te besteden aan inhuurkrachten.

Speel niet zelf regisseur, huur die in, en neem als ambtenaar de zelf de rol van consultant. die leert van elke klus.
dat is toegevoegde waarde voor de gemeente, die in de gemeente blijft.

@René Menting • directeur • 01.11.10 20:45
Dat spandoek moet je dus zelf betalen, je belt de krant en hangt het in hun aanwezigheid op tegenover het gemeente huis.
Of je vraagt dat aan een aantal stromannen en vrouwen.

Het moet "de leiding" duidelijk worden welk kennis potentieel er in de organisatie aanwezig is, en waar er nog aanvulling nodig is.
En wat al die opgebouwde kennis waard is, in consultancy uren.

Ga dat eens bij elke nota er bij schrijven.
Op zijn minst komt er in elke consultancy opdracht te staan hoe zij de nieuwe kennis IN de organisatie gaan borgen. hoeveel extra fte daar voor nodig is. En hoeveel dat de komende 10 jaar bespaart aan consultancy uitgaven.
Doe dat bij elke externe opdracht, en maak een ranglijst van die extra vereiste fte, en hun opbrengst.
De hoogst scorende neem je dan aan.
Zo verdien je geld als kennis, voor de gemeente

Piet Westland / Geen
Veel leidinggevenden oefenen hun taak uit op sturing en hebben nauwelijks binding met de materie. Het grote wantrouwen tegen deze managers spiegelt terug. Men verkiest externen omdat die gemakkelijker te sturen zijn. Het is dan niet zo erg als men door de mand valt.
Bas / logicus
Het probleem wat hier geschetst wordt heeft niet zozeer te maken met een minderwaardigheidscomplex of zelfonderschatting van overheidsdienaren maar met het feit dat het werkelijk kundig personeel niet betaald wordt naar prestatie. Als een capabel personeelslid dat € 16,00 per uur verdiend in de gaten heeft dat er gedurende lange tijd (soms meerdere jaren) extern deskundig personeel ingehuurd word voor een bedrag tussen € 100,00 en € 250,00 per uur voor de geleverde dienst en er voor de werknemer op geen enkele wijze enig zicht is op een vergelijkbare vergoeding of carrière ontwikkeling dan zou hij toch gek zijn om dit cadeau te doen. De structurele fout (is al wetenschappelijk aangetoond) ligt bij het management die bang is om door de capabele werknemers in kunde en functie voorbijgestreefd te worden.
De primaire taak van management zou het leiden van het bedrijf moeten zijn maar in de realiteit houden ze zich voornamelijk bezig met het beschermen en uitbouwen van hun eigen belang.
Dit foute gedrag van managers (het merendeel maakt zich hier namelijk schuldig aan) en de graai cultuur aan de top hebben geleid tot de huidige crisis in het bedrijfsleven en de steeds maar toenemende exorbitante staatsschuld.
Verwijder 80% van het management(het overtollig deel), verdeel hun salaris en beloning onder de werknemers en de vloer lost het probleem zelf wel op zonder dat enig externe inhuur nodig is.
Zoals het stuk bevestigd de kennis is aanwezig. Nu er alleen de juiste beloning nog bij zoeken.
piet brontsema / org adviseur
in veel gevallen zou de ambtenaar het kunnen doen. maar je advies werk er zomaar even bijdoen omdat je veel meer moet doen dan een kunstje flikken , vaak gaat het om verandering van mentaliteit en dan is je collega ambtenaar niet meest aangewezen persoon om de klus te klaren.wat ik zeg is natuurlijk al zou oud als de weg naar..... ja zeg het maar.
Pietje Precies / beleidsmedewerker
Hoe vaak wij al niet een rapport of onderzoek door externen hebben laten opstellen of uitvoeren, ik weet het niet meer. Wat wel opviel is dat alle gegevens door ons werden aangeleverd. het voorwerk is dus al gedaan. Vervolgens wordt dit in een mooi stukje gepresenteerd wat ettelijke euro's heeft gekost. Als je dan vervolgens gaat lezen zie je dat al je zelf verzamelde gegevens letterlijk zijn overgetypt: de meerwaarde van e.e.a. is nul!
Ik proef vaak genoeg op de werkvloer dat mijn collega's geen last hebben van complexen. Het is echter het bestuur / management dat uitbesteding van het werk voorstaat, omdat deze met een minderwaardige blik neerkijken op eigen personeel. Dit is natuurlijk de ergste motie van wantrouwen die je als ambtenaar over je heen kunt krijgen.
A. Wassenburg
Wij van WC eend adviseren WC eend (zie tekst onde rkopje 'minder inhuur'). Ik betwijfel ten zeerste of de inhuur afneemt als de inhuur zelf daarover moet adviseren. De meeste goede ideeën voor kwaliteit of efficiëncy komen van de werkvloer. Gratis advies, dus. Maar ja, daar wordt niet naar geluisterd... Zou dat nou echt aan een ambtelijk minderwaardigheidscomplex liggen? Het lijkt mij veeleer een echte managerskwaal: wat je van ver haalt is lekker.
5678 / Ambtenaar
Een foute analyse. Waarom huren ze in, omdat het nu eenmaal KAN. Geld zat, dus waarom de eigen reputatie in gevaar brengen? Met externen kun je hun altijd ed schuld nog geven als het mis mocht gaan. Beste jammer want inhoudelijk doe je nog maar weinig.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Wat een absolute onzin!
Waar het mee te maken heeft is met niet-functioneel denken van de hoge ambtenarij en politiek. Het gaat om macht, het gaat om hoe groot iemands gunfactor is, het gaat om het zekerstellen van ambities van managementlagen. Daar waar de werkvloer wel degelijk wil kijken en behoefte heeft aan doelmatiger, burger centraal, klantgericht en service, heeft zij het maken met de eigengerichte ikken van de lagen die overal zo'n twee/drie jaar verblijven, mogen experimenteren met de eigen ontwikkeling, wat overigens zelden een positief resultaat brengt qua functionaliteit, met elkaar zit te "netwerken", waarbij de werklagen gewoon proberen netjes te werken.
Dus, echt de werklagen hebben geen last van zelfonderschatting, maar van zelfoverschatting van de toplagen.
Ferry N / auditor
Bekend verhaal, zelfonderschatting, dan wel een mild anarchisme wordt grotendeels gevoed door de buitensporige inhuur van externen. Die inhuur heeft vele oorzaken maar er is een overkoepelende oorzaak, namelijk: 'gewoon, omdat het kan'. Er is budgettaire ruimte dus alle impulsen tot inhuur kunnen beantwoord worden.

Er is maar een radicale oplossing: zwaar bezuinigen. De externe zal dan werkloos worden en weer solliciteren voor een interne baan. Management moet het doen met wat ze hebben, niets meer en niets minder. Ambities zullen realistischer worden. Er zullen weer specialisten ontstaan, o.a. door aanwas en doordat inhuur simpelweg niet te betalen is. Men doet alleen nog maar core-business omdat voor andere dingen geen budget is. En zo zijn er nog wat positieve effecten te noemen. Tis vervelend, maar toch echt de enige oplossing.
De vraag is uiteraard wel of de overheid/burger/manager de ballen heeft de pijn van transitie te doorstaan....
Henk Bouma / Directeur
Belachelijk verhaal van Eric ten Harkel. Hij praat het vermeende gebrek aan zelfvertrouwen alleen maar aan. Terwijl hij als IT dienstverlener zelf verantwoording moet nemen voor de door hem geoffreerde projecten. Maar hij slaagt in zijn opzet, gezien de sites die dit artikel overnemen. Mooie viral marketing. Dat wel.
koenski-beterweter / it-programmeur
Er zal NOOIt maar dan ook NOOIT iets verandren: ook al heeft een aanstaand bestuurder/wethouder nog zulke principes en voornemens, eenmaal in het pluche voelt alles toch wel aangenaam incl.bankrek., en daar hoort de odd-men-out theorie bij.Dus die houden zich weer gewoon aan de heersende moraal,helaas.Revolutie, bestorming wil nog wel eens helpen.
http://koenski-beterweter.blogspot.com/
koos werkeloos
De snelste manier om het hele probleem op te lossen? Zo veul meugelijk ambtenaren ontslaan, hoe beter betaald hoe beter ontslagen. Geen wachtgeld, geen warmhouden, kegelen. Die paar luyden die wat nuttigs te vertellen hebben uit de adviesburoos trekken en in vaste dienst nemen. Alle regeltjes nog eens onder de loep nemen en vragen stellen als "waar dient dit eigenlijk voor?" "waarom doen we dit?" "wie wordt er beter van?"

Kerntaak van de overheid is /de samenleving dienen/ en niet de burger bebetweteren en nieuwe bezigheidsprojectjes voor zielige collegaatjes met overheidsbaan maar zonder werk verzinnen. Helaas is dat er zo ingesleten dat je het de bestaande ambtenarij niet meer afleert, dus gewoon helemaal vervangen. Nee? Laat maar zien dat je als ambtenarij wat bijleren kan dan. Handen uit de mouwen en bewijzen dat de rest van Nederland er naast zit.
Jan / verhitte ambtenaar
Ook mijn ervaring met een extern adviseur is, dat je zelf alle gegevens moet aanleveren.(wat veekl werk is) en je eigen advies ook meegeef. Dit krijg je dan als antwoord in een mooi rapportje terug. De extern adviseur lijkt dus op Dr klavan uit Van Kooten en de Bie. Maar dit rapport gelooft het bestuur wel en je eigen advies niet. Ook is er veel te veel geld voor externe adviezen. Dit is simpel te verklaren. Alle bezuinigingen vinden plaats op de structurele kosten en dat is het vaste personeel. De exteren adviezen worden betaald uit het (eenmalig) budget van het betreffende project. Dat er elk jaar structureel vergelijkbare projecten plaatsvinden, waar je ook pima vast personeel voor kunt gebruiken vergeet men voor het gemak. (mooi voorbeeld hierbij is het maken van een bestemmingsplan) Op deze manier zijn boekhoudkundig je structurele kosten laag.
Jan / ambtenaar
Ron Gast en "een interne adviseur" leggen de vinger op de wonde plek: niet de ambtenaren onderschatten zichzelf, maar de bestuurders onderschatten de ambtenaren. Want "wat je ver haalt is lekker".
Onno Zele
En nu COOLProfs er massaal uit flikkeren, want dan gebeuren er toch geen hele erge dingen.
g.westen / zzp'er / psycholoog
Een knuppel in het hoenderhok? Ongenuanceerd stuk, maar maakt wel wat los. Het raakt blijkbaar een snaar?
Even wat rechtzetten: een ambtenaar kost geen 16 euro, maar al snel in de buurt van 90 tot 100 euro. Want het loon is de kleinste kostencomponent: overhead (ja, o.a. de manager) en alle faciliteiten.
Ik ben persoonlijk voorstander van meer inhuur. Prijs is geen argument. Als je zzp'ers rechtstreeks inkoopt ipv via een duur adviesbureau. Het vereist wel goed opdrachtgeverschap. En dan kunnen we het stellen zonder stereotyperende prietpraat als dit artikel. Goede ambtenaren en goede inhuur-collega's. Zo krijg je de gewenste kleinere overheid.
Holzken / ambtenaar
Als (laatste) aanvulling van mij:
Een ingehuurde "deskundige van een terzake uiterst deskundige en uitermate extern adviesbureau" (overigens wel degelijk deskundig, dat staat buiten kijf), heeft een opdracht afgerond een adviesnota overhandigd en daarbij een op zich puik rapport aangeleverd. En daarin, natuurlijk, een hele hoop wat de ambtenarij heeft aangeleverd, soms letterlijk, soms met taalkundige aanpassingen. Een ander deel is van "het net geplukt" en/of geleend van collega's bij andere gemeenten (hé, goed lenen is ook een kunst en wie gaat het uitgevonden wiel nu her-uitvinden? Da's naast tijdverlies ook dom en ineffciënt.) In het conceptrapport kon je vrijwel direct door de schrijfstijlen zien wie welk deel gescheven had. Dus hebben we het geredigeerd, zodat het leek alsof het door één persoon/instantie is geschreven.
Willen jullie het commentaar weten van de toenmalige manager en daaropvolgend de toenmalige bestuurder?
"Ho - je moet dit wel op jullie eigen bedrijfspapier met logo aanleveren, dat geeft dit stuk meer gewicht."
Verhip, dacht ik dat het om de inhoud ging, de lay-out belangrijk was en de keuzemonemten en beslissingsmogelijkheden. Blijkt het gewoon het papier te zijn. (Ja, dit is sarcasme!)
75 % van dit soort opdrachten worden deels door de ambtenarij gedaan en/of slim geleend elders. Ik zou het op zich nog kunnen happen en slikken als externen voor de resterende 25 % worden ingehuurd. Maar ze krijgen 100 % (soms zelfs meer) uitbetaald en overladen met complimenten, waar de ambtenaar te horen krijgt dat ie achter loop op schema bij andere zaken. Maar als je je bijdrage niet levert, dan ben je niet flexibel genoeg, kun je niet over je eigen taak-gerenzen heen zien en ben je niet collegiaal. Ja, een beetje gefrustreerd over al dit soort zaken ben ik wel. Maar ik weet wat ik wel en (op zijn minst even belangrijk) niet kan - en dat wordt steeds meer naarmate uitdagingen en opleidingen wegvallen. Het laatste heeft niets met zelfonderschatting te doen, het eerste niet met arrogantie. Zo zijn er dingen die ik nooit zal kunnen (of willen), maar vind ik het wel superjammer en geldroof van de gemeenschap om te zien dat een externe die opdracht krijgt.
Geef iemand de gelegenheid en de tijd en huur een externe in eventueel voor de begeleiding en afstemming binnen het project. Politici en managers kunnen dat vaak niet echt, die hebben te zeer een eigen beeld van de realiteit, daar waar realiteitszin al sporadisch aanwezig is. En daar tref je helaas vrijwel nergens zelfonderschatting aan. Zou iemand daar eens een rapport of krantenartikel over willen schrijven?
Hannes Haganum / kritisch lezer
De heer Ten Harkel slaat de spijker op zijn kop. Ik was nogal verbaasd om te constateren dat veel ambtenaren zelf ook lijden aan een minderwaardig-heidscomplex. Waarom salaris inleveren ? Een goede ambtenaar met competenties heeft een marktwaarde. Ik denk dat we als feit moeten aanvaarden dat we met een kleinere overheid een hogere kwaliteit moeten halen. Gemeentes en provincies kunnen daarbij veel leren van het bedrijfsleven. Daar hoort bij dat gemeentes vakmanschap gaan erkennen en stevig durven te hakken in de verstikkende bureaucratie, de vergader- en parafencultuur. De productiviteit bij gemeentes kan makkelijk met 30 procent omhoog, zonder dat dit tot onaanvaardbare werkomstandigheden leidt. Beschouw de crisis als kans. Ik sta werkelijk verbaasd als ik lees, dat de meeste gemeentes zelfs nu nog geen strategisch personeelsbeleid voeren. In 2020 al het met de vergrijzing erg lastig worden om goed gekwalificeerd personeel te werven. Met een duurzaam, loopbaangericht beleid kun je als gemeente in ieder geval je bestaande personeel met enthousisme langer laten doorwerken. De interne bureaucratie levert veel meer frustratie op dan de contacten met lastige burgers.
anna / beleidsambtenaar
Minder gefrustreerd dan de laatste reactie, maar voor de rest voor de volledig herkenbaar. Soms vraag ik me af hoe externe bureaus met een dermate slechte kwaliteit durven aan te komen.
richie / project ondersteuner
Wel een s de kwaliteit van die buro's gezien
Leveren slecht werk af (incompleet) vervolgens moet er weer een buro ingehuurd worden om de fouten van de eerste te herstellen
communicatieadviseur
Zit een deel van het probleem hem ook niet in het feit dat het ambtenarenbestand vergrijst en niet of nauwelijks wordt aangevuld met nieuwe (jongere) mensen, met 3-15 jaar ervaring elders? Ik houd de vacaturepagina's van de grote gemeenten in mijn omgeving nauwkeurig in de gaten, maar het aantal vacatures is al tijden zeer beperkt.

Opvallend, aangezien ik en mijn collega's voor veel geld door diezelfde gemeentes worden ingehuurd voor klussen die ze in principe ook goed zelf kunnen (moeten?) uitvoeren.
Sander / Ambtenaar
Externe adviseurs horen er gewoon bij binnen de overheid, ze worden alleen op een andere manier ingehuurd. In dat inhuurproces, daar gaat het mis. Adviesbureau's maken daarbij gretig gebruik van de politieke en ambtelijke wens tot onzekerheidsvermijding. De overheid geeft ze die ruimte, en de adviseur is gespecialiseerd om deze ruimte (en het liefst iets meer) te nemen. Een zakelijker inhuur door beter opdrachtgeverschap. En daarbij is de vraag "kunnen we het niet zelf?" uiteraard een hele belangrijke. Ik denk dat als we beter gaan inhuren, we automatisch ook minder gaan inhuren.
Bas / logicus
@G.Westen, volgens u kost een ambtenaar 90 tot 100 euro.
Dat is klikklare onzin. Op maandbasis werkt men 172 uur dus dat geeft ± € 16.000,00 per maand.
Ik houd het salaris liever redelijk en ga uit van zo’n € 2.500,00 per maand oftewel zo’n € 16,00 per uur. En zelfs dat is dan nog een salaris aan de redelijk hoge kant. De overhead kost echt geen € 13.500,00 per maand per werknemer. Heeft u enig idee hoeveel ambtenaren er zijn? Ik zal het antwoord geven bijna 1 miljoen. Wat volgens uw stelling dus neerkomt op een overhead van in totaal 162 miljard euro. (=30% bbp)
Els Boers, Krachtig Lokaal Bestuur / adviseur, auteur
Mijn eigen ervaring is dat (lokale) overheden het prettig vinden als iemand van buiten bevestiging geeft. Dat heeft inderdaad alles te maken met het gebrek aan zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen heeft weer alles te maken met de cultuur. Mogen er risico's (incl.fouten) genomen worden. Heeft de top vertrouwen in de eigen mensen en functioneert de top vanuit het denken van positieve veranderingen of uit verdedigend behoud. Onzekerheden en camouflerend gedrag mogen eerst wel eens zichtbaar gemaakt worden en aangepakt, dus niet zozeer op inhoud extern advies als wel op gedrag. Want voor de eerste stappen werkt het niet als er niet van buiten de dwingende vreemde ogen zijn. De jonge enthousiaste ambtenaren willen wel.
Mark de Vries / Development Manager Lokale Overheid
Dat die overhead geen €13500 per maand per FTE kost hoop ik echt, want anders heeft men echt wel een probleem.
Echter werk je gemiddeld effectief 156 uur per maand, bij een 36-urige werkweek. De 25 vakantiedagen en feestdagen zijn daar van afgehaald. Tevens betaalt/reserveert een overheid ook sociale lasten om de mogelijkheden van vakantiegeld, andere secundaire arbeidsvoorwaarden, opleidingen, doorbetaling bij ziekte, wachtgeld, pensioen, etc. te kunnen betalen.
Daarnaast maakt iedere medewerker nog extra kosten (abonnementen, reiskosten, etc.)
En dan komt nog allerlei facilitaire en managementopslag erbij. dus die € 16 per uur ga je niet helemaal halen, maar die € 100 per uur ook niet. Het verschil tussen een externe en een ambtenaar is dus een stuk kleiner. Je kunt eea mogelijk toetsen door eens te vragen naar de interne tarieven die voor een ambtenaar worden berekend als die aan bijv. een ruimtelijke een project meewerkt of een andere afdeling of overheid wordt uitgeleend.
Kijk je er met deze info nog steeds zo naar?
Jan / adviseur
Die externe wordt ingehuurd omdat het voor de wethouder beter uitkomt om met een duur door externen opgesteld rapport te zwaaien. Dat komt geloofwaardiger over dan wanneer het van zijn ambtenaren vandaan komt. Dus het mag wat kosten, i.t.t. de beloning van zijn ambtenaren. Dat moet zo goedkoop mogelijk.
En waar komt die "enorm gewaardeerde" kennis van die externe vandaan. Bij zijn ambtenaren. Daar wordt een neerbuigend gesprekje mee gevoerd. Wordt vervolgens weer een rapportje van gemaakt, een gouden nietje doorgeslagen en met een hoop blah, blah aan de gemeente verkocht. En dat heet dan markwerking en dat willen we toch zo graag.
Mirjam
Inderdaad... niet de ambtenaren onderschatten zichzelf, maar de bestuurders (en management) onderschatten de ambtenaren. Evenals burgers natuurlijk, zou dat er iets met elkaar te maken hebben? In de meeste gevallen kunnen wij ambtenaren het inderdaad eigenlijk zelf beter. En sneller. En ongetwijfeld goedkoper. Maar wat je van buiten haalt lijkt per definitie beter gevonden te worden door 'de organisatie'. Of het resultaat daar nu naar is of niet, naar mijn ervaring wordt werk van externen inderdaad bij voorbaat serieuzer genomen dan dat van de ambtenaar. Ik weet niet precies waarom, constateer alleen dat dat zo is. Ik zelf ben bij de gemeente vertrokken naar een organisatie die me veel meer wil betalen om het werk te doen dat ik bij de gemeente ook deed, maar dan met meer aanzien en waardering. Toch vreemd.
Jan / adviseur
Mirjam,
Ik zag je reactie op mijn stukje. Mag ik je feliciteren met de kans die je gekregen hebt om buiten de overheid te gaan werken. Je hebt de juiste weg gevolgd. Ik adviseer dan ook jonge mensen niet als ambtenaar te gaan werken. Doe er desnoods ervaring op, volg er je studie en vertrek dan zo snel mogelijk. Uit studies blijkt ook dat jongeren een job als ambtenaar niet meer ambiëren. Gelukkig zijn die niet blind. Dus het te veel aan ambtenaren is na het vertrek van de grijze loonslaven snel opgelost. Dan zullen de politici zelf aan de bak moeten. Het wordt nog leuk.
Criticus - NL
U slaat bijna de spijker op de kop. Het is namelijk niet:
"Het lijkt dat er een cultuur heerst van structurele zelfonderschatting . Dat er gedacht wordt “Wij kunnen het zelf niet, laten we maar iemand van buiten vragen om ons te helpen. Die komt vast overtuigender over.”

Maar juist:
"Er heerst bij het management (en de politiek!) een cultuur van structurele onderschatting van het ambtelijk apparaat . Er wordt gedacht ''Zij kunnen het zelf niet, laten we maar iemand van buiten vragen om hen te helpen. Dat komt bij de politiek namelijk overtuigender over.”’

In sommige gevallen is het een terechte conclusie dat externen meer kennis hebben, maar in veel gevallen ook helemaal niet.
Bas / logicus
Die € 16,00 is hetgeen wat een gemiddelde ambtenaar ongeveer bruto per uur verdiend en niet wat hij kost.
Je komt dan op een slordige € 2.750,00 salaris per maand uit.
14 x € 2.750,00 = € 38.500,00 per jaar inclusief vakantiegeld en 13e maand.
Een schappelijke overhead zal niet meer beslaan dan € 10.000,00 op jaarbasis.
Maar waar het om ging was dat een ambtenaar die voor € 16,00 werkt niet gauw bereid is om voor datzelfde bedrag extra werk te gaan doen waar een externe 10 tot 20 x zoveel voor vangt.
Het management zal dus op integere wijze naar prestatie moeten gaan belonen. Iets dat ze liever niet doen gezien het feit dat zij dan op korte termijn zullen moeten inboeten op hun carrièrekansen.
Martijn
Bij inhuur van capaciteit wordt onvoldoende gebruik gemaakt van overcapaciteit bij andere diensten of afdelingen. Dat is niet eens in beeld. Onderzoek is vaak te tijdsintensief en moet nogal eens van buitenaf worden uitgevoerd om objectiviteitsredenen. "Advies" is een te brede catch all term. Mensen kunnen veel zelf - weeg het goed af, daar zit de meeste winst.
René Menting / directeur
Zelfonderschatting is inderdaad het juiste woord. wij vonden het dan ook vreemd dat HRM binnen gemeenten niets willen doen aan deze zelfonderschatting. In opdracht lieten wij een banner maken met de 321taken die de gemeente jaarlijks uitvoert. Daarmee infoerne we burgers, maar laten we ook zien dat de ambtenaren trots mogen zijn op de klus die zij samen jaarlijks uitvoeren.
Reactie van gemeenten: "We hebben geen geld daarvoor!". Ze blijven liever met gefrustreerde ambtenaren rondlopen, dan hen te wijzen op de prachtige klus die zij eider jaar weer klaren. Doodzonde!
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
De oorzaak van die zelfonderschatting is mede gelegen in de gepolitiseerde gehoorzaamheidscultuur in (sommige??) overheidsorganisaties. Wil je als ambtenaar in je werkomgeving overleven, dan is het verstandig één van de volgende twee gedragspatronen te vertonen:
(1) jezelf onderschatten maar tegelijk doen (ook tegenover jezelf) alsof je heel zelfverzekerd bent, maar nu eenmaal te maken hebt met een buitengewoon ingewikkelde problematiek.
(2) zelfverzekerd zijn en jezelf naar waarde schatten, maar dit zorgvuldig verbergen om niet arrogant te worden gevonden. Je doet dan dus alsof je gedragspatroon (1) volgt. Echter, wie lang genoeg doet alsof, wordt ermee besmet en gaat er onwillekeurig zelf in geloven.

Als je als ambtenaar echt zelfverzekerd optreedt, kom je in veel gevallen al gauw in de problemen omdat je daarmee op allerlei gevoelige tenen trapt. De ambtelijke "Leitkultur" is er één van voorzichtigheid, met name om de politiek, en in het verlengde daarvan het hogere management niet voor het hoofd te stoten.

Uitbesteding is een poging van politici en hogere managers om de schadelijke consequenties van de door henzelf gewenste gedweeheid te compenseren. Tegelijk weten zij dat externe opdrachtnemers om een andere reden vaak juist ook zeer gedwee zijn.

Uiteindelijk wordt het probleem van inefficiëntie als gevolg van zelfonderschatting, dus veroorzaakt door de tegenstrijdige wensen van politici en ambtelijke managers: ze willen van zowel ambtenaren als externen volgzaamheid en voorzichtigheid, maar tegelijk ook initiatief en resultaten.

"They want to have their pudding and eat it." Het resultaat is dat veel ambtenaren zich als oneetbare pudding gedragen, terwijl veel externen zich juist opstellen als vluchtig, hapklaar Mona-toetje. Zo krijgen politici en managers toch alles waar ze om vragen - en tegelijk niets.
Rob de Krieger / Adviseur Informatiebeleid
Natuurlijk zijn er ook ambtenaren die zichzelf onderschatten; dat is niet zo gek als de meest uitdagende projecten steeds aan je neus voorbij gaan. "Zou het dan toch waar zijn dat ik het niet kan?"; tot je het zelf gelooft. Nee, ben het met Mirjam eens: Management en Bestuur vertrouwen het hun eigen mensen niet toe. En het probleem dat dat met zich meebrengt is, dat we geen kennis en ervaring opbouwen en borgen in de eigen organisaties. Want zo'n externe leert er weer wat van, op onze kosten, en gaat dan weer naar een ander, goeie sier maken met die kennis en vaardigheden. En denk maar niet, dat alle projecten goed gaan als het maar door een externe gebeurt ...
Mijn voorstel is dan ook: Laat je eigen mensen 'solliciteren' naar projecten die ze graag zouden willen trekken en vul de gaten die ze daardoor tijdelijk in hun reguliere werk laten vallen, op met -veel goedkopere!- inhuurkrachten. Op die manier sla je meer vliegen in één klap: Je biedt je eigen mensen een uitdaging waardoor je ze aan je bindt, je eigen mensen leren veel (vooral als er dingen niet in een keer goed gaan!!) en je houdt de kennis in je eigen organisatie. Bovendien kom je via die uitzendkrachten soms aan goeie mensen die je wel zou willen houden.
En als er eens een project de mist in gaat? Heeft het waarschijnlijk minder gekost dan met een externe (goedkoper leergeld) en je houdt ook de ervaring hoe het níét moet in je eigen organisatie vast.
Advertentie