Advertentie
financiën / Nieuws

Stijging provinciale inkomsten uit wegenbelasting

Dat blijkt uit CBS-onderzoek naar de provinciale begrotingen. Waar de provincies meer denken te gaan ontvangen, verwacht het rijk juist een daling van de inkomsten uit de wegenbelasting – 2,9 procent minder dan oorspronkelijk geraamd.

19 januari 2022
auto-en-geld---pixabay---1941670-640.jpg

De provincies verwachten dit jaar 1,7 miljard euro inkomsten te hebben uit de motorrijtuigenbelasting – 34 miljoen euro meer dan geraamd. De stijging is onder andere te danken aan hogere tarieven.

Dat blijkt uit CBS-onderzoek naar de provinciale begrotingen. Waar de provincies meer denken te gaan ontvangen, verwacht het rijk juist een daling van de inkomsten uit de wegenbelasting – 2,9 procent minder dan oorspronkelijk geraamd. Belastingmaatregelen zoals de (gedeeltelijke) vrijstelling van gedeeltelijk of volledig elektrische voertuigen hebben een remmend effect op de verwachte opbrengsten. Daarnaast zorgt een minder snelle groei van het aantal registraties van onder andere personenauto’s voor lagere opbrengsten dan eerder werd verwacht. De minder snelle groei is volgens het CBS vooral te wijten aan een negatiever economisch beeld door corona. Maar nog altijd levert de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) het rijk dit jaar 4,2 miljard euro op.

Meer zware auto’s
Bij de provincies wordt wel rekening gehouden met een stijging van de inkomsten uit motorrijtuigenbelasting. Ze verwachten dit jaar 34 miljoen euro meer binnen te krijgen dan was geraamd; in totaal ruim 1,7 miljard euro. Dat is een stijging van 2,0 procent vergeleken met een jaar eerder.

Behalve door hogere tarieven, is de stijging een gevolg van een toename van het aantal auto’s met een hoger gewicht; het gewicht vormt de grondslag van de motorrijtuigenbelasting van de in Nederland geregistreerde auto’s. Wel remt de toename van het aantal volledig elektrische auto’s die groei iets.

Tariefsverhogingen
Provincies mogen zelf het opslagpercentage, het zogenoemde opcententarief op de motorrijtuigenbelasting, bepalen. Mede daardoor, en ook omdat het aantal auto’s zich niet in elke provincie gelijk ontwikkelt, zijn er aanzienlijke verschillen per provincie. De helft van de twaalf provincies verhoogt dit jaar de opcententarieven, vijf provincies houden hun tarieven gelijk. Alleen de provincie Zeeland verlaagt het opcententarief naar het oude niveau van voor 2019.

Zeeland
Voor een Zeeuwse automobilist met een auto van 1.200 kilogram op benzine betekent dat een daling van 12 euro op jaarbasis. Deze automobilist gaat 608 euro betalen aan wegenbelasting in 2022. In de duurste provincie, Drenthe, betaalt een autorijder 636 euro voor een vergelijkbaar voertuig. De provincie Noord-Holland is het goedkoopst, daar kost een vergelijkbare auto 568 euro op jaarbasis.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Donkers / medewerker
Dit begrijp ik niet: Provincies halen 34 mjn euro meer op dan geraamd vanwege de hogere tarieven........



Kunnen ze dan helemaal niet ramen op de provincie?



Kennelijk gebeurt er iets waar de provincies helemaal geen rekening mee hebben gehouden; de tarieven worden hoger en dan stijgen plots, als een natuurverschijnsel, de inkomsten.

Daar houd je toch geen rekening mee.........
H. Wiersma / gepens.
Verlaging of het niet innen van motorrijtuigenbelasting voor elektrische motorvoertuigen (geheven door provincies) maken het stimuleringsbeleid voor deze elektrische voertuigen zeer ondoorzichtig. Immers de eigenaren van de rest van het wagenpark krijgen daardoor extra hoge tarieven voor hun kiezen. Provincies behoren helemaal niet aan dit soort stimuleringsmaatregelen mee te doen. Dat is een Rijkstaak die via de BPM (belastingen) moet worden geregeld.
E.C. Joosen / Privacyfunctionaris
Nederland is in Europa (en misschien wel wereldwijd) één van de duurste landen om auto te rijden. De automobilist wordt alom verdoemd maar zonder de door de automobilist opgebrachte enorme bedragen zou de maatschappij zowel letterlijk als figuurlijk tot stilstand komen.
Cees Liefting / Voorzitter Zeeland TOLVRIJ


Een daling van 12 euro per jaar, dat kan zo maar! Provincie Zeeland haalt met dit opcenten tarief ruim 43 miljoen euro op bij autobezitters. Dat is voldoende om de wegeninfrastructuur in Zeeland op orde te houden; het geld wordt zelfs ingezet als algemeen dekkingsmiddel. Wat er niet genoemd wordt is dat er ook nog tol geheven wordt in Zeeland. De Provincie is eigenaar van de NV Westerscheldetunnel die een tunnel exploiteert. Deze NV heft tol over de enige verbinding vanuit Zeeuws Vlaanderen met Nederland, een tunnel van 6,6 km. Een forens die aan de overkant werkt en zo’n 200 dagen per jaar door de Westerscheldetunnel moet is alleen om zijn werk te bereiken al 1075 euro kwijt aan tol. Nee, zeker niet alle werkgevers vergoeden dat, en nee dan hebben we nog geen rekening gehouden met bezoek aan familie, vrienden, sport, cultuur en de meeste voorzieningen. Zeeland heeft een kwart van zijn bevolking achter een betaalmuur gezet en het Rijk heeft dat mogelijk gemaakt.

W.R. Jacobse / operator
Niks goedkoper uit. Ik heb mijn werkterrein in België, Gent. Toen voor België moeten kiezen omdat het aanbod van banen hier in Zeeland ontoereikend was. Wat wil je als door de overheid hier alles is weggehaald. Als er één gaat, dan gaan er meerdere, inclusief de overheid zelf.

Een snelle rekensom wijst uit dat als de tunnel pas in 2030 tolvrij zal worden, ik dus nog tussen de 10.000 en 12.000 euro (!) aan tolgeld kwijt ben! En inderdaad, ik krijg geen volledige compensatie van mijn werkgever.

Ik zou daar graag eens een antwoord op zien vanuit de overheid hoe daarover gedacht wordt.

Maak hem desnoods voor ALLE Zeeuwen tolvrij!

Advertentie