of 59281 LinkedIn

Rotterdam weet EU-potje goed te vinden

Hans Verdonk, de vooruitgeschoven post van de gemeente Rotterdam in Brussel, legt uit waaraan het succes zoal toe te schrijven is. Het is zeker niet zo dat hij in zijn kantoor in de Europese hoofdstad projecten zit te bedenken die EU-subsidie zouden kunnen opleveren. ‘Wij bedenken als gemeente geen projecten om EU-geld te krijgen. Wij gaan uit van onze eigen projecten en kijken vervolgens of daar uit nationale, provinciale of Europese middelen financiering voor te krijgen is’, aldus Verdonk. ‘Dat is de basis.’
© Shutterstock

In harde euro’s haalt de gemeente Rotterdam sinds 2014 ruim 47 miljoen euro Europees subsidiegeld binnen. De havenstad weet 12 verschillende programmapotjes aan te boren. Een kwestie van ervaring en netwerken.

Hans Verdonk, de vooruitgeschoven post van de gemeente Rotterdam in Brussel, legt uit waaraan het succes zoal toe te schrijven is. Het is zeker niet zo dat hij in zijn kantoor in de Europese hoofdstad projecten zit te bedenken die EU-subsidie zouden kunnen opleveren. ‘Wij bedenken als gemeente geen projecten om EU-geld te krijgen. Wij gaan uit van onze eigen projecten en kijken vervolgens of daar uit nationale, provinciale of Europese middelen financiering voor te krijgen is’, aldus Verdonk. ‘Dat is de basis.’

Voorbereidingskosten
De jarenlange ervaring van Rotterdam met EU-subsidies en de aanwezige expertise in eigen huis – er zijn naar schatting tien ambtenaren actief met het aanvragen en uitvoeren van subsidies – dragen zeker bij aan het succes.

Daarbij is de gemeente kritisch op de slagingskans bij het indienen van een aanvraag. De voorbereiding van zo’n aanvraag is doorgaans erg arbeidsintensief. ‘Het heeft weinig zin voor een project van één ton 50.000 euro aan voorbereidingskosten te besteden met een slagingspercentage van maar 5 procent. Je kunt je capaciteit maar één keer inzetten’, zegt hij.

Belang netwerk
Bepalend voor het succes is het hebben van een groot, vooral internationaal netwerk. Veel EU-subsidies gaan naar grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten. De vele internationale contacten van Rotterdam helpen dan enorm. Niet zonder reden richtte de stad EUROCITIES op, het netwerk van grote steden in Europa. ‘Het hebben en kennen van partners is heel erg belangrijk’, zegt Verdonk.

Trackrecord
En last but not least: succes zorgt voor succes. Als je de buitenwereld een trackrecord kan laten zien, werkt dat wervend. Niet alleen richting de subsidieverstrekker, maar ook richting andere steden. Die zijn dan makkelijker tot samenwerking te verleiden. Verdonk: ‘En omgekeerd werkt het natuurlijk ook: buitenlandse partners weten je sneller te vinden.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 9 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners