Advertentie
financiën / Nieuws

Provincie evalueert subsidies nauwelijks

Provincies in de Randstad hebben nauwelijks een idee hoe doeltreffend hun subsidies zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer.

08 maart 2012

Honderden miljoenen geven de Randstedelijke provincies jaarlijks uit aan subsidies, maar ze hebben weinig inzicht in de doeltreffendheid. Dat concludeert de Randstedelijke Rekenkamer.

Evaluaties
Evaluaties van het subsidiebeleid gebeuren vaak maar deels en zijn van geringe kwaliteit. Provincies weten nauwelijks welke prestaties zijn geleverd voor de subsidie en of de doelen wel zijn gerealiseerd. Daardoor is geen inzicht in de doeltreffendheid van de subsidies.

Subsidies
In 2011 bedroeg de totale subsidieomvang in de Randstedelijke provincies ruim 1,1 miljard euro. Zuid-Holland spande de kroon met 429 miljoen, gevolgd door Noord-Holland met 320 miljoen euro. Utrecht besteedde 252 miljoen aan subsidies en Flevoland deed dat voor 116 miljoen.

Verplicht
Volgens de Randstedelijke Rekenkamer heeft alleen Zuid-Holland een actueel en volledig overzicht heeft van de huidige subsidies. Zonder overzicht is het lastig om beslissingen te nemen over subsidies, schrijft de Rekenkamer. Ook inzicht in de looptijd is belangrijk. Voor veel subsidies is minstens eens in de vijf jaar evalueren wettelijk verplicht. Dit hebben de meeste provincies maar deels gedaan.

Verbetering
De Rekenkamer gaat zelf een evaluatie uitvoeren van een subsidie per provincie en wil hiermee verdere voorstellen doen voor verbetering van de kwaliteit van evaluaties. In een reactie op het onderzoek zeggen Gedeputeerde Staten van de verschillende provincies dat ze de verbetervoorstellen van de Rekenkamer overnemen.

Hoopvol
Gerth Molenaar van de Randstedelijke Rekenkamer heeft vertrouwen in verbetering bij de provincies. ‘De reacties zijn serieus constructief. Provincies hebben plannen van aanpak aangekondigd, dus dat stemt hoopvol. We gaan te zijner tijd nog wel een vervolgonderzoek doen om de verbetering te toetsen.’ Molenaar weet dat evaluatie vaak nog te weinig aandacht krijgt. ‘Vaak houden afdelingen apart subsidies bij, maar we zien een tendens naar een centraler overzicht. Noord- en Zuid-Holland kiezen voor een subsidieregister en andere provincies willen ook transparanter worden.’

Aandacht
Molenaar stelt vast dat er door bezuinigingen en het politieke klimaat veel aandacht is voor subsidies. ‘Het is dan zeker nuttig naar het effect van subsidies te kijken. Met de huidige bezuinigingen komen namelijk ook subsidies onder druk die mogelijk wel werken. Je kunt dan beter het effect wel weten. Evaluatie heeft daarom meer aandacht nodig. We hopen dat dit rapport daaraan bijdraagt.’

Kritiek
De Algemene Rekenkamer had in oktober al harde kritiek op het subsidiebeleid van de overheid. Ministers weten vaak niet wat het effect is van hun subsidies. Subsidies worden gebrekkig geëvalueerd en nooit stopgezet na een negatieve evaluatie. Gemeentelijke Rekenkamers komen vaak tot vergelijkbare conclusies.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

G.D.Johanns / financieel adviseur/voormalig rijksambtenaar
Net als uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar voren kwam voor het rijk, blijkt dat de provincies ook geen of gebrekkig inzicht hebben in de doelmatigheid en effectiviteit van verleende subsidies. Uit verschillende onderzoeken van lokale rekenkamers blijkt dit eveneens te gelden voor gemeenten. Kortom een hardnekkige tekortkoming van het genereuze openbaar bestuur.

Als er over bezuinigingen en hervormingen beslist moet worden zou de politiek op het terrein van ineffectieve subsidies en met doelmatiger subsidie verstrekking op termijn een aardige bijdrage kunnen vinden. En natuurlijk moeten bestuurders niet alleen gericht zijn op goed bedoelingen en stevige ambities maar ook op effectiviteit van het beleid
Frank Rovers / Adviseur
Het evalueren van verleende subsidies doet men als Provincie kennelijk al te weinig, wat te zeggen van het vooraf checken aan wie deze subsidies verleend worden, m.a.w. m.g.v. de BIBOB om dit controleren. Ook daar is door BB al aandacht aan besteed, maar kennelijk tegen dovemansoren. Een enkele Provincie voelt zich geroepen om dat wel te doen, maar het landelijke beeld is bedroevend. Beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen.
Frits van Vugt / Public Consulancy & voorzitter van 2 lokale rekenkamers
Als onderzoeker en adviseur (Public Consultancy) ben ik in het verleden bij 5 provincies betrokken geweest bij (de evaluatie van) hun subsidiebeleid; idem bij tientallen gemeenten en stadsdeelraden. Conclusie was steeds dezelfde, nl dat ambtenaren en politiek tamelijk routineus subsidie verlenen zonder goed op de gewenste resultaten te letten. Wel zijn de afgelopen jaren de prestaties van de instellingen beter in beeld gekomen, maar of dat deze doelmatig en effectief zijn, weet vaak geen mens. Goede uitzonderingen zijn bv gemeenten die met de TRILL-systematiek werken waardoor zowel de prestaties als de resultaten daarvan transparant worden, en waardoor inzichtelijk wordt of de doelen vand e subsidient worden gehaald. Sommige gemeenten, en een enkele provincie, hebben voortgang geboekt met de sturing aan de voorkant via zgn. programma's van eisen, met beoogde resultaten. Voor de rest merk ik veel te weinig ambtelijke en politieke aandacht voor een doelmatig en effectief subsidiesysteem. Het lijkt wel of er alleen gekeken wordt naar de wetmatigheid van het subsidieverleningsproces. Dat kan véél beter!
Govert Apol / Juridisch adviseur / Consultant
Graag verwijs ik naar een bijdrage die ik enkele dagen geleden in BB plaatste, met als titel: “De grote bezuinigingen waarvoor wij nu worden gesteld zijn gemakkelijk te realiseren. Zelfs belastingverlaging is mogelijk”. Het artikel is ook te lezen op de volgende link: http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/profiles/bl …



In deze publicatie van de De Randstedelijke Rekenkamer vind ik een ondersteuning van mijn betoog.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Als in één van al die honderden bureaula rekenkamerrapporten het ei van columbus had gestaan en/of was uitgevonden was dit probleem allang opgelost.
peter coopmans / kandidaat raadslid Etten Leur
De ambtelijke bedrijfsvoering is nooit ingesteld geweest op het meten van resultaten. En evalueren van eigen functioneren gebeurt al helemaal zelden. Dit is ook niet zo verwonderlijk als men een verlengstuk is van een College. Zij zijn de beleidsbepalers met de gemeenteraad. Ambtenaren voeren uit wat hen is opgedragen en rapporteren. Kritisch kijken naar wat er mis gaat laat men over aan het College. En een directeur of hoofd van bedrijfsvoering heeft ook nooit geleerd om bedrijfsmatig en in managementstijlen en bedrijfskundig handelen te denken. Dus dan is dit alles logisch en verklaarbaar. Men zou heel wat meer resultaten boeken als er een echte mangementcultuur wordt aangeleerd.
Hans / Adviseur Publieke sector
Het moet nou voor #Rutte niet moeilijk meer zijn om bezuinigingsposten te vinden
M.M. Deiman
Heel goed dat de Rekenkamer dit nu aan de orde stelt. Tijdens mijn functie als concernadviseur (2002-2007) bij de provincie Overijssel ben ik hier voor deze provincie mee aan de slag geweest onder de noemer Stroomlijning en Sturing. Was zeer harde dobber voor de verantwoordelijk bestuurder want zowel voor de politiek als de ambtelijke organisatie en ook de ontvangende partijen geen geliefd onderwerp.

Door de politiek worden subsidies nogal eens ingezet als strooigoed en verleidingsmiddel.

Dit heb ik ook weer opgermerkt toen ik bij de gemeente Emmen werkte.

Bestuurders moeten een rechte rug hebben om met de onderwerp aan de slag te gaan. Hoeveel zijn er daar van?
Advertentie