Advertentie
financiën / Nieuws

Plasterk zet herverdeling gemeentefonds op losse schroeven

Grote steden leveren het meest in bij de herverdeling van het gemeentefonds. Gemeenten met een groot buitengebied gaan er het meest op vooruit. Het ministerie van Binnenlandse Zaken begint nu te twijfelen of de herverdeling wel zo verstandig is.

15 maart 2016

Grote steden leveren het meest in bij de herverdeling van het gemeentefonds. Gemeenten met een groot buitengebied gaan er het meest op vooruit. Het ministerie van Binnenlandse Zaken begint nu te twijfelen of de herverdeling wel zo verstandig is.

Stedelijk nadeel

De grote herverdeeleffecten blijken uit een verdiepingsonderzoek door AEF naar het zogeheten subcluster Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing van het gemeentefonds, kortweg VHROSV genoemd. Kleine gemeenten gaan er als gevolg van de herindeling bijna 25 euro per inwoner op vooruit, terwijl zeer stedelijke gemeenten er 10 euro per inwoner op achteruit gaan.

Het is de bevestiging van eerder onderzoek uit 2015 dat de herverdeeleffecten aan het licht bracht. Destijds werd duidelijk dat de herverdeling zou leiden tot een verschuiving van middelen van grote naar kleine gemeenten van in totaal 88 miljoen euro. Omdat toen echter nog niet alle gegevens konden worden ingevoerd, gaf het ministerie van Binnenlandse Zaken opdracht tot een vervolgonderzoek. Het moest antwoord geven op de vraag of verdere invoering van de nieuwe verdeelformule voor VHROSV verantwoord is vanaf 2017.

Volledig invoeren

AEF signaleert enkele onzekerheden die van invloed zijn op de toekomstige kostenpatronen van gemeenten, zoals de ontwikkelingen als gevolg van de invoering van de Omgevingswet, conjuncturele veranderingen en het wegvallen van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Ook ten aanzien van gebiedsontwikkeling is niet aan te geven wat de opgave is, omdat niet eenduidig is wat het taakgebied precies omvat. Desondanks adviseert het onderzoeksbureau de voorgestelde verdeling in het onderzoek uit 2015 volledig in te voeren.

Plasterk aarzelt

Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken, PvdA) is minder overtuigd. In een brief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geeft hij openlijk blijk van zijn aarzelingen. ‘De genoemde onzekerheden en ontwikkelingen zouden ook aanleiding kunnen zijn om ervoor te kiezen niet – of niet nu reeds – de voor de verdeling ingrijpende vervolgstappen te zetten die AEF voorstelt’, schrijft hij. De minister vraagt de VNG nadrukkelijk hoe zij er tegenaan kijkt, voordat hij en medefondsbeheerder Financiën een besluit nemen. Hij adviseert de koepelorganisatie ‘de duidelijke roep vanuit gemeenten om meer stabiliteit en voorspelbaarheid in gemeentelijke budgetten, zoals de 234 wethouders Financiën aan mij kenbaar hebben gemaakt via de ‘brandbrief’ van november vorig jaar’ mee te wegen.

Fundamentele discussie

Tot slot wijst Plasterk erop dat binnenkort een traject start waar fundamenteel naar de uitgangspunten van de financiële verhoudingen wordt gekeken, waar de vragen rondom het subcluster VHROSV nader aan de orde kunnen komen. Ook AEF adviseert de komende jaren een meer fundamentele discussie te voeren over de verdeelsystematiek.

Reacties: 18

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H B / watchdog
Plasterk tijden niet gehoord. PVDA onder druk door Samsom's gedrag.

En ja hoor.... Plasterk op pad voor de aankomende verkiezingen?

Arnold / gemeentemabtenaar
Wat een slappe kerel. Eerst met veel bombarie onderzoek aankondigen, onrust stoken alles conclusies doorvoeren, tot.....de grote jongens beginnen te piepen. Had hij het ook tegengehouden als de uitkomst andersom was geweest? Het is al jaren zo dat kleinere gemeenten inleveren ten gunste van de grotere bij herverdelingen. Als de uitkomst op basis van objectieve maatstaven dan andersom is, zeur dan niet en wees een vent en hou je bij je basisstandpunt.
Pierre / ambtenaar
Vervelend als een onderzoek niet de gewenste conclusie oplevert, maar.....

dan gaan we toch zelf nadenken??

Of je weet het en doet of je laat onderzoeken en doet wat het onderzoek aanbeveeld.

Als Plasterk nu even het overbodige onderzoek even uit eigen zak betaald....
Pierre / ambtenaar
* aanbeveelt
Pierre / ambtenaar
*betaalt



te snel reageren geeft fouten, maar alleen taalkundig.
Gerben
De grootste prutser van dit kabinet is weer bezig. En dat wil wat zeggen. Wat deze regering bestaat hoofdzakelijk uit prutsers: Van Rijn, Klijnsma, Van Dam, Dekker, Rutte, Dijsselbloem, Kamp, Hennis, Asscher, Koenders, Van der Steur, Dijkhoff, Blok, Ploumen, ze bakken er in het gunstigste geval weinig van, maar sommigen creëren echt een enorme puinhoop in hun portefeuille. Slechts de dames (!) Bussemaker, Dijksma, Schippers en Schultz ontstijgen de algemene misere van Rutte 2.

Maar Plasterk is met afstand de allerslechtste.
F. Scheerder / manager Middelen
Als de uitkomst van het verdiepingsonderzoek de uitkomsten van het eerdere onderzoek bevestigen, dan lijkt mij daar weinig ruimte (meer) om daar nog van af te wijken. Wat is anders het nut van een verdiepingsonderzoek? Met name het onderdeel gebiedsontwikkeling binnen het subcluster VHROSV blijkt lastig om (vooraf) goed te meten/in te schatten voor een bepaald jaar. Je zou er ook kunnen voor kunnen kiezen om dat onderdeel uit het subcluster te halen en dit op een andere manier te verdelen, dan heb je voor de andere onderdelen in ieder geval wel bereikt dat de scheefgroei wordt hersteld. Het kan niet zo zijn dat onder druk van de grotere gemeenten er nu besloten wordt dit subcluster niet verder te herijken. Ik vind het niet sterk van Plasterk dat hij de bal nu eigenlijk bij de VNG legt. Voor de VNG is het lastig hier een objectief oordeel over te geven; de VNG behartigt de belangen van zowel grote als kleine gemeenten. Juist het ministerie van BZK dient en kan een objectief oordeel te vellen dat recht doet aan de belangen van de gemeenten als geheel.
mark
Grote gemeenten zitten letterlijk aan tafel bij het ministerie. Zij hebben grote invloed. Dat blijkt hier weer uit.
Post
Verkiezingsretoriek van Plasterk. Maar de gedachte om gemeenten met een groot buitengebied meer te geven lijkt me logisch. Deze gemeenten hebben de zorg voor het op orde houden van het wegennet enz. enz.

Bij grote gemeenten, lijkt het er weleens op, dat het niet op kan en lopen de bedragen in de miljoenen aan zaken waar je grote vraagtekens bij kan zetten.

Kijk maar eens wat er in Amsterdam gebeurt. Men kan daar niet eens de financiële huishouding op orde houden volgens de recente berichten.
JJMoes
Ach wat zou het? Iedereen is zo langzamerhand mesjogge van alle proefballonnetjes binnen en buiten de politiek.Mijn toenmalige docent Ir J J Horseling sprak dan vrolijk: Het adagium der politiek is: Hoe komt JOUW geld in mijn ZAK? En daar wordt met kruiwagens vol over de diverse relingen, hard aan gewerkt. Alleen al het verlies aan mens-uren in de gemeentelijke financiële afdelingen als reactie op de eerste oprisping van Z.E.Ronald gevolgd door deze tweede. Maar ja, de slechtste wethouder Financiën ooit is zijn chef.....
Ricus Tiekstra / raadsgriffier
Tijd voor een veel bredere heroriëntatie en een serieuze discussie over verruiming van het lokaal belastinggebied. Gemeenten kunnen dan veel meer zelf hun prioriteiten bepalen. En nu niet aankomen met het excuus dat gemeenten de belastingen ongeremd gaan verhogen. Partijen die dat gaan doen zullen bij verkiezingen genadeloos worden afgestraft, dus laat men dat wel uit het hoofd.
Timo
Wat een domme bijdrage, Ricus Tiekstra. Partijen laten het helemaal niet uit hun hoofd om de belastingen te verhogen. Ze doen dat maar al te graag. Verlies tijdens verkiezingen ? Och, dat zien ze dan wel weer. Kijk maar naar Rutte 2, op alle fronten zijn de belastingen verhoogd. En sommige ministers (Dijsselbloem, Ploumen) roepen nu al dat er nieuwe verhogingen nodig zijn.



Nee, laat de gemeenten zich maar beperken tot OZB, precario en hondenbelasting ( die laatste 2 wil Plasterk trouwens ook nog schrappen...).
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het blijft dweilen met de kraan open met Plasterk. Onderzoek op onderzoek bij zijn vriendjes en uiteindelijk weer de plank optrekken uit verkiezingsoverwegingen. Deze prestatieloze minister beter vandaag dan morgen vertrekken.
henk
Wat een zwabber beleid. Visieloos, Stuurloos en maar meedoen met de machthebbers. Net als zijn collega Samson die graag met de machthebbers meeroept om zo zelf op het pluche te blijven. "Diederik Samsom stelde dat het faillissement van TSN met 12.000 werknemers niet zo erg is. " Ook hij volgt de lijn van de VVD. DE Pvda is verworden tot een kleine miezerige partij die nog slechts de bijwagen van de VVD is.
Nico / zzp
VNG Vereniging van Nederlands Grootste Gemeenten = tevens vereniging van PVDA-gemeenten ???



Ruud Wubbolts / voorm. raadslid
Gemeenten dienen te weten waar ze aan toe zijn. Zwabberen leidt tot noodmaatregelen bij de gemeenten om de begroting dan wel rond te krijgen of juist bestedingsruimte zo goed mogelijk in te vullen. Zeker bij plattelandsgemeenten is dat laatste gericht op achterstallige zaken. Zwabberbeleid van Plasterk doorkruist allerlei plannen en lokaal beleid en zorgt daarmee op weer voor wijzigingen in leges, bijdrage aan sport, ozb etc. Gemeenten krijgen de zwarte Piet. Inwoners dragen straks de lasten.
Ruud Wubbolts / voorm. raadslid
Gemeenten dienen te weten waar ze aan toe zijn. Zwabberen leidt tot noodmaatregelen bij de gemeenten om de begroting dan wel rond te krijgen of juist bestedingsruimte zo goed mogelijk in te vullen. Zeker bij plattelandsgemeenten is dat laatste gericht op achterstallige zaken. Zwabberbeleid van Plasterk doorkruist allerlei plannen en lokaal beleid en zorgt daarmee op weer voor wijzigingen in leges, bijdrage aan sport, ozb etc. Gemeenten krijgen de zwarte Piet. Inwoners dragen straks de lasten.
A3 van der Does / fin.beleidsmedewerker
Hoe erg kun je aan de hand lopen van de grote 4?

Mede op aandringen van de Tweede kamer zijn de vaste bedragen in het gemeentefonds geschrapt om dat daarvoor redelijkerwijs geen onderbouwingen waren te geven. De oplossing van minister Plassterk is je verzint 4 nieuwe verdeelmaatstaven, waarvoor alleen 4 grote gemeenten (door het inbouwen van een drempel) in aanmerking komen.

Het effect is, dat van de vaste bedragen weer 60% bij de grote 4 terugvloeit, zonder dat daarvoor duidelijke rapporten aan ten grondslag liggen.

Nu wordt tweemaal vast gesteld, dat de stedelijke gemeenten voor het subcluster VHROSV te veel ontvangen ten opzichte van de plattelandsgemeenten en minister Plassterk aarzelt om recht te doen aan de uitkomsten! Hoe betrouwbaar is de rijksoverheid in deze, daar waar hij ook vasthoudt aan zijn korting op het gemeentefonds voor zijn streven naar 100.000 + gemeenten. Als de uitkomsten van rapporten hem niet welgevallig zijn, gaat hij twijfelen. Waarom geeft hij geld uit, als je er vervolgens toch niets mee doet?

Maak de politiek weer geloofwaardig en laat zien dat u minister bent voor alle gemeenten.

Als op 6 april het referendum over de Oekraïne ook niet gewenste resultaat laat zien, gaat u dan ook twijfelen? Laat de rijksoverheid een betrouwbare partner zijn!.
Advertentie