of 59281 LinkedIn

Per minuut betalen in parkeergarages

Gemeenten moeten worden gedwongen om parkeren in parkeergarages per minuut af te rekenen. Daartoe dient een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA van Attje Kuiken.

De PvdA in de Tweede Kamer dient vandaag een initiatiefwetsvoorstel in om ervoor te zorgen dat automobilisten in gemeentelijke parkeergarages per minuut gaan betalen, met een starttarief van maximaal vijf minuten. Om parkeren per minuut mogelijk te maken, dient artikel 225, lid 8 van de Gemeentewet te worden aangepast.

Oneigenlijke betaling
Indiener van het wetsvoorstel is PvdA-woordvoerder infrastructuur, autoverkeer en luchtvaart Attje Kuiken. Volgens het Kamerlid is er nu sprake van oneigenlijke betaling voor het gebruik van de openbare ruimte. Kuiken: ‘Consumenten betalen voor meer tijd dan ze daadwerkelijk gebruiken in de parkeerruimte. In veel sectoren is betalen naar daadwerkelijk gebruik gemeengoed. Bellen betaal je per seconde, benzine betaal je per milliliter, drinkwater betaal je per liter. Het is niet van deze tijd om dat principe in parkeergarages niet te volgen.’

 

Rechtvaardigheidsgevoel
Betalen naar gebruik is een beprijzingsregime dat volgens Kamerlid Kuiken aansluit bij het rechtvaardigheidsgevoel van consumenten. Dat gemeenten hierdoor inkomsten gaan mislopen, is wat haar betreft all in the game. ‘Ze verdienen er al aan.’ Kuiken heeft voor het wetsvoorstel geen medestanders in de Tweede Kamer gezocht, maar ze verwacht wel dat het een gevoelige snaar zal raken bij de volksvertegenwoordiging. Omdat commerciële garages verder zijn in het betalen per minuut en omdat wetgeving hier ingewikkelder zou zijn, heeft Kuiken ervoor gekozen om te beginnen met gemeentelijke garages. ‘Maar in een later stadium zullen wij ook overgaan tot een wetsvoorstel voor commerciële parkeergarages’, aldus het Kamerlid.

 

Detailhandel
Detailhandel Nederland presenteert vandaag de Nationale Parkeertest. De gemeentelijke Zaailandgarage in Leeuwarden komt daarbij als beste uit de bus. Hier wordt het tarief per minuut berekend en niet afgerond in uren. Parkeren per dag kost er maximaal 7,50 euro. In twee Amsterdamse garages kost parkeren 6 euro per uur. De gemiddelde prijsstijging in de tachtig onderzochte garages bedroeg vorig jaar negen procent.

14 procent te veel
Parkeerders betalen volgens Detailhandel Nederland gemiddeld veertien procent te veel in een garage. De branche-organisatie is verheugd met het wetsvoorstel van de PvdA en hoopt dat commerciële parkeergarages de wettelijke lijn voor gemeentegarages gaan volgen. De gemeente Groningen is juist begonnen met een onderzoek om te zien of het meer parkeergarages zelf moet gaan exploiteren. De populairste garages zijn namelijk verpacht aan parkeerbedrijven.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Alfred Blokhuizen (Lid Provinciale Staten ZH) op
Ik diende voor het betalen per minuut meerdere malen moties in, in de Gemeenteraad van Spijkenisse, toen ik er Raadslid was. En dat had succes. Het betalen per minuut is daar ingevoerd. Tot ieders tevredenheid, want je betaalt dan echt wat je gebruikt. Dat voelt voor iedereen beter.

Het idee van de PvdA is dus absoluut niet nieuw, beter nog, het is al praktijk in een gemeente die oog heeft voor het belang van winkeliers en consument.

Als de gemeente het goed aanpakt is de opbrengst beter dan betalen per uur en zijn de mensen bereid om langer in een winkelgebied te verblijven.

Hollen naar de parkeergarage om niet een extra uur te betalen is dan voorbij.

Ik zou zeggen... komt allen naar Spijkcity om zelf te zien hoe goed het werkt!
Door Niels op
excuses. ik moet ff mijn fout rechtbreien. ook parkeergarages vallen in beginsel onder voor het openbaar verkeer openstaande wegen. de belastingverordening voor parkeren is dan ook hier van toepassing. maar dan nog hoeft de wet m.i. niet aangepast te worden. praktisch gezien kan het betalen per minuut juist in parkeergarages eenvoudig worden ingevoerd. de belasting wordt namelijk achteraf voldaan. ook op straat is het mogelijk, alleen is het natuurlijk de vraag of je bij het betalen al weet hoeveel minuten je gaat parkeren...
Door Rogier (verkeerskundige) op
Curieus dat de PvdA zich hiervoor hard maakt. Doorgaans toch een partij die auto's vooral als een probleem ziet. Maar het is een heel goed plan. Het voordeel van parkeren in een parkeergarage is dat men niet de tijd in de gaten hoeft te houden, zoals bij betaald straatparkeren wel het geval is. De branche en gemeenten regelen dit kennelijk niet zelf, dus dan is een landelijke regeling een prima vorm om parkeren iets klantvriendelijker te maken. Want de parkeerinkomsten worden al veel te veel als interessante financiele bron gezien.
Door berry smits (bouwkundig medewerker) op
Simpel aanhaken aan "gepast parkeren"! Dit systeem regelt het betalen precies aan de geparkeerde tijdseenheid ( dus per minuut ) . Daarnaast ook nog gemakkelijk omdat geen contant geld nodig, betaling volgt of via automatische incasso of via factuur. Hoe regel je dat ? Inderdaad de gemeente kan aansluiten aan deze systhematiek en hun burgers oproepen om hier aan deel te nemen. Het ombouwen van parkeerautomaten en andere systemen is veel intensiever en duurder. Het systeem "gepast parkeren" sluit precies aan wat de PvdA 2e kamer wenst.
Door Niels op
Prima, maar laat ze dan lekker gaan lobbyen bij gemeenten. het kan allang volgens de wet, zeker bij commerciële garages. er is alleen nog iets anders dat gemeenten tegenhoudt. of bestemmingsplan-technisch, of financieel, of onbekendheid....
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Ik ben blij dat de PvdA zich over de belangrijke problemen in dit land buigt.
Door Niels op
Bovendien voorziet het bewuste artikel al lang in parkeren per minuut; de kaders in dit artikel zijn prima. Maar mogelijk wil Kuiken het kader in dit artikel omzetten in een verplichting dat belasting per minuut wordt afgerekend? Dat zou wel een goede SP-actie zijn....hihi....Ik reken erop dat zoiets uiteindelijk in de eerste kamer sneuvelt!
Door Niels op
veel gemeentegarages vallen al buiten de belastingverordening, omdat het geen openbare weg meer is. vaak worden hier de tarieven gelijk getrokken, maar betalen per minuut is hier al mogelijk zonder wetswijziging. w
Door TK (Projectleider) op
Waarom eigenlijk geen inkomensafhankelijk parkeertarief? Lijkt me net iets voor de PvdA.

Helemaal eens met Mark en Arjan. De gewenste inkomsten worden gegenereerd, linksom of rechtsom. Daarbij is dit weer typerend voor het niveau van de politiek in Den Haag: brandjeblussen met de krant van vandaag in de hand.
Door Mark (Financieel beleidsmedewerker) op
Symbool politiek en de rijk gaat hier niet over. Logisch dat er zoveel rijksambtenaren zijn.
Gemeenten rekenen een bedrag in. Als dat niet wordt gehaald gaat het tarief omhoog

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners