Advertentie
financiën / Nieuws

Parkeertarieven stijgen fors

In de afgelopen vijf jaar heeft 80 procent van de 36 grootste winkelsteden de parkeertarieven op straat verhoogd. Dat blijkt uit cijfers die Detailhandel Nederland vrijdag heeft gepresenteerd. In Assen stegen de tarieven in verhouding met 60 procent het meest. Daar betalen parkeerders nu maximaal 2,40 euro per uur

18 augustus 2017

In de afgelopen vijf jaar heeft 80 procent van de 36 grootste winkelsteden de parkeertarieven op straat verhoogd. Dat blijkt uit cijfers die Detailhandel Nederland vrijdag heeft gepresenteerd. In Assen stegen de tarieven in verhouding met 60 procent het meest. Daar betalen parkeerders nu maximaal 2,40 euro per uur

Stijgers

Het gemiddelde tarief voor parkeren op straat liep op van 2,31 tot 2,61 euro. Andere grote stijgers zijn Haarlem (53 procent), Zaanstad (34 procent) en Rotterdam (33 procent). In Amsterdam is parkeren het duurst met een tarief dat kan oplopen tot 5 euro per uur. Andere steden waar het relatief duur is om te parkeren op straat zijn Utrecht, Haarlem en Rotterdam.

Visitekaartje
Detailhandel Nederland noemt de stijging van de parkeertarieven onverantwoord. ,,Goed parkeerbeleid is het visitekaartje van de stad. Het is daarom onbegrijpelijk dat de parkeertarieven elk jaar weer door gemeenten worden verhoogd. Assen kent bijvoorbeeld een torenhoge winkelleegstand. Het is dan ook schandalig dat juist deze gemeente besloot de parkeertarieven ongenadig te verhogen’’, meent Dolf Kloosterziel van de winkeliersorganisatie. (ANP)

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Donkers / medewerker
De reactie van Bas snap ik niet helemaal. Parkeertarieven rijzen echt de pan uit. De inkomsten zijn gewoon extra inkomsten voor de gemeente. Rotterdam bv geeft dat ook grif toe. Gewoon extra geld binnenhalen.

Ik denk dat de oproep van Detailhandel Nederland terecht is. Ik denk dat er wel degelijk een relatie is tussen parkeertarieven en de leegstand van winkels in de binnenstad. Jajanene stelt dat die relatie flinterdun is (is er dus wel) maar geeft niet aan waar hij of zij zich daarbij op baseert. Ik denk dat die relatie er wel is. Tenminste kun je stellen dat parkeerbelasting averechts werkt bij winkelleegstand. Bij Bol.com betaal je helemaal geen parkeerbelasting. wel zo vriendelijk.

Hoekstra / Ambtenaar
@Donkers: het verband is flinterdun en zit vooral tussen de oren. De huidige grote leegstand is niet ontstaan door hogere parkeertarieven. Die is door de crisis (dalende koopkracht) en de opkomst van internetwinkels ontstaan.



Parkerrtarieven op straat zijn verhoogd maar vaak wordt dat gedaan om parkeren naar garages te sturen. Blik van de straat, aantrekkelijke winkelgebieden e.d.



Middenstanders willen het liefst dat alles in hun omgeving gratis is behalve in de eigen winkel.



Betaald parkeren is geen belasting en dus geen hobby van linkse colleges maar een te betalen prijs door een gebruiker van een schaars goed. Dat past meer in rechtse ideologie lijkt mij. Vandaar dat bij veel gemeenten de parkeeropbrengsten niet in de algemene middelen verdwijnen maar opgepot worden in parkeerfondsen waar investeringen uit betaald worden.



Kortom: hoop gezeur.
Paul / projectleider
Het is wachten op de eerste gemeente die fietsparkkeerbelasting invoert...



Wat mij betreft iedereen aan de blauwe zone en P+R. Tenslotte gaat het over de verdeling van een schaars publiek goed
Henk Donkers / medewerker
Ik begrijp dat meneer de Vries (ambtenaar) het in elk geval met mij eens is dat er geen harde onderbouwing is voor de flinterdunne relatie tussen parkeertarieven en winkelleegstand.

Laten we het er op houden dat betaald parkeren in elk geval niet gunstig is voor de winkelleegstand.

En natuurlijk zijn er meer redenen aan te wijzen voor leegstand. Ik heb niet beweerd dat parkeerbelasting de enige reden is. Het werkt alleen zeker niet niet bevorderend.

En ik snap ook wel dat de gemeente geparkeerde auto's zo veel mogelijk naar garages wil dirigeren. Maar dat doe je natuurlijk niet met parkeerbelasting. Dat doe je door minder (geen?) parkeerplekken aan te leggen in winkelstraten en -gebieden en goede alternatieven te bieden.

En ja, of het nu een belasting is of niet (als je niet betaald krijg je wel een naheffingsaanslag) maakt niet zoveel uit. Het gaat uiteindelijk om de beleving van de parkeerder.

Overigens is het geld vragen voor een schaars goed niet van toepassing. De gemeente bepaald zelf hoe schaars parkeerplekken zijn dus schaarste is een keuze. En paspoorten en verblijfsvergunningen zijn ook schaars. Toch geen reden om daardoor de prijs maar lekker op te schroeven.

In Rotterdam verdwijnt de opbrengst van parkeerbelasting overigens wel in de algemene inkomsten en niet in een parkeerfonds.
Den Brabander / Provinciaal
Ik snap de economische basis hiervan niet, dus is dit niet een belasting die neerkomt op de schouders van een paar mensen die toevallig niet anders kunnen? In mijn geval betaal ik bijvoorbeeld nauwelijks parkeerbelasting. Voor boodschappen hoef je de binnenstad niet in en parkeer je gratis. In Breda lukt dat voor een XL Jumbo. Wanneer ik niet gratis betaal (AH Roosendaal of Etten-Leur), rij ik een dorp verder (in mijn geval Hoeven) en dan parkeer ik voor de deur van de supermarkt. Dan blijft het funshoppen zo'n beetje over maar hoe vaak doe je dat nou? Bovendien vallen meubelboulevard, Ikea, tuincentrum en Hornbach ook onder funshoppen en daar parkeer ik gratisch. Praktisch betaal ik alleen als ik naar een centrum van een echte grote stad ga (in mijn geval Antwerpen) of een enkele keer als ik haast heb.
faber
Detailhandel Nederland wil maar niet aanvaarden dat het verband tussen parkeertarieven en winkelleegstand (of teruglopende detailhandelomzetten) flinterdun is. Was het maar zo simpel. Leegstand komt vooral doordat eigenaren weigeren de gevraagde huren te verlagen in de hoop dat het weer beter zal gaan; liever leegstand dan voor langere tijd te lage huren is de redenering. Teruglopende omzetten: stagnerende koopkracht om economische groei vooral ten goede komt aan anderen dan aan werknemers en groeiende verkoop via internet: dat zijn de hoofdoorzaken. Niet die parkeertarieven.
jajanene / geen
Het grote probleem dat niemand wil zien is dat gemeenten het alleen invoeren om meer geld binnen te harken. Over x jaar zullen we in geheel nederland 24/7 betaald moeten parkeren. zelfs in de allerkleinste kut dorpjes zal je in straten waar 0 auto's staan betaald moeten parkeren.



Ik stel voor dat betaald parkeren alleen mag worden ingevoerd in bestemmingsstraten (omgeving van winkels, hotspots, etc) waar er een structureel parkeerprobleem is. Dus nooit in woonwijken.



Wanneer er parkeer problemen zijn zorgt betaald parkeren voor verschuiving van het probleem en het vereenzaamd burgers, want mensen zullen mindere snel meer bij je op bezoek komen wanneer ze ineens wel moeten betalen om een paar uur bij je op bezoek te komen. Alleen al in de strijd tegen eenzaamheid is betaald parkeren onbegrijpelijk.



Verder zie je dat alle inkomsten uit betaald parkeren en vergis je niet dat zijn flinke bedragen, dat dit verplicht 100% moet worden uitgegeven aan bescherming / beveiliging van parkeerplaatsen (want er wordt er veel in auto's ingebroken), het creëren van meer en betere parkeer plekken en het bouwen van meer parkeer garages of parkeerkelders, zodat de parkeer overlast ook echt afneemt.



Verder moet iedereen het recht krijgen op een gratis vergunning op alle auto's die op naam staan van de bewoners van een pand, en dat deze vergunning gratis parkeren mogelijk maakt in een ruime wijk. Dus niet zone 32 bestaande uit 3 straten en thats it, nee parkeer zone centrum, west, noord, zuid en oost. En goedkopere tarieven voor parkeerders die wonen in aanliggende wijken.



Daarnaast in het kader van eenzaamheidsbestrijding elke bewoner minimaal 100 tot max 700 gratis bezoekkaarten aanbieden waarmee iemand 1 gehele dag dus 24 uur mag parkeren.



Nog beter is betaald parkeren in zijn geheel afschaffen. Al merk ik in discussie dat hoe vreemd het ook mag klinken er een ruime meerderheid is voor betaald parkeren. Wat waanzin is maar ja we leven in een democratie dus tja..
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
En dan is er ook nog het probleem, zoals in Utrecht, dat er in bepaalde wijken wèl betaald parkeren is en andere wijken weer niet, hetgeen betekent dat er niet alleen sprake is van rechtsongelijkheid, maar ook dat vrijgestelde wijken weer extra veel parkeerders krijgt.
Post
Zo zie je maar dat gemeenten niet moeten worden los gelaten op de belastingen. Ze kunnen zich niet beheersen en graaien wat ze graaien kunnen. Vooral gemeentebesturen die links georiënteerd zijn, munten hier in uit. Om de leegstand van winkels uitsluitend toe te schrijven aan de hoge kosten van de vestiging, vind ik wat gemakkelijk. Velen met mij mijden die winkelgebieden waar je je letterlijk door de gehanteerde parkeertarieven voelt bestolen. En als er schade wordt aangericht tijdens het parkeren, geeft men zich niet thuis en moet je het zelf maar uitzoeken.

En kom nu niet aan met het verhaal om maar met het openbaar vervoer te gaan. Los van alle drempels, dienstregelingen en overige ellende, werkt dit niet. Wel misschien als je in de stad woont, maar als je buiten de stad woont, dan is er bijna geen openbaar vervoer.
Bart / ambtenaar
De ledenwerfactie van detailhandel Nederland is gestart.

“breaking news” van belangenorganisatie D.N., heeft nauwelijks nieuwswaarde. Met uitzondering van een paar lokale uitschieters. Nuance ontbreekt volledig.



Tarieven zijn met gemiddeld 2,6 % per jaar verhoogd. Dat is weliswaar hoger dan de inflatie.

Daar staat tegenover dat veel steden zijn overgestapt naar betalen per minuut, waardoor veel burgers een stuk goedkoper uit zijn. (= lagere opbrengst voor steden)

En de service is toegenomen dankzij betalen via de mobiele telefoon. (= hogere kosten voor steden)

Het is erg knap dat de meeste steden het parkeergeld relatief laag wisten te houden ondanks alles.

Dankzij snoeiharde bezuinigingen en nieuwe taken vanuit Den Haag staan veel gemeenten er een stuk slechter voor dan het bedrijfsleven.



Detailhandel Nederland is waardevoller als het haar leden eindelijk eens helpt met het

aantrekkelijker worden dan webwinkels.
Advertentie