Advertentie
financiën / Nieuws

Overheid betaalt nog slomer

Uitzondering is volgens het onderzoek helaas de (semi)overheid. Daar wordt het betaalgedrag alleen maar slechter wordt. ‘Bij de overheid en semi-overheid worden facturen na gemiddeld 48 dagen betaald, een jaar geleden was dat nog 2 dagen sneller’, aldus de onderzoekers.

09 september 2015

De overheid doet er nog weer langer over haar rekeningen te betalen. Een factuur wordt gemiddeld pas na 48 dagen betaald. Vergeleken met vorig jaar is dat twee dagen meer.

Bedrijfsleven: 42,5 dag
Het betaalgedrag van de (semi-)overheid loopt daarmee uit de pas met de algemene trend. Uit onderzoek van bedrijfsinformatiespecialist Graydon blijkt dat er in het tweede kwartaal van dit jaar over de hele linie sprake is van een verbetering van het betaalgedrag. Gemiddeld zijn facturen na 42,5 dagen voldaan.

Verbetering bij ondernemers
Sales manager Hans-Peter Vloemans spreekt van een ‘nieuwe record’, dat wijst op een toenemend vertrouwen bij Nederlandse ondernemers. ‘Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers konden beschikken over meer liquiditeit en dus eerder in staat waren hun financiële verplichtingen te voldoen’, stelt hij. ‘We zien het snellere betaalgedrag terug in alle provincies en in de verschillende sectoren.’

Verslechtering bij overheid
Uitzondering is volgens het onderzoek helaas de (semi)overheid. Daar wordt het betaalgedrag alleen maar slechter wordt. ‘Bij de overheid en semi-overheid worden facturen na gemiddeld 48 dagen betaald, een jaar geleden was dat nog 2 dagen sneller’, aldus de onderzoekers. ‘De overheid stond al niet bekend als een snelle betaler en in plaats van een verbetering blijkt uit onze nieuwe studie dat de overheid er – in vergelijking met vorig jaar - nog twee dagen langer over doet om haar rekeningen te betalen’, licht sales manager Hans-Peter Vloemans van Graydon toe.

Zakelijke dienstverlening
Op sectorniveau valt in de Graydon barometer af te lezen dat facturen in de zakelijke dienstverlening met 38,7 dagen het snelst betaald worden. Daarna  komen de land- en tuinbouw en de IT en telecom. Naast de (semi)overheid, lopen de transportsector en de chemie branche achter met het betaalgedrag.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Zandkruuer
Beste ondernemers/ crediteuren,

U kunt hier zelf ook wat aan doen. Als u opdrachten krijgt, vraag dan wie de budgethouder is (op de factuur zetten!) en op welke afdeling (locatie!) de facturen worden afgehandeld. Als u nog papieren facturen stuurt, stuur ze naar het postadres en schrijf 'factuur' op de envelop. Dan gaat ie bij de postkamer naar de juiste afdeling toe en wordt ie 'ingeboekt' en is ie bij navraag terug te vinden. Elektronische facturen niet naar het e-mailadres van een ambtenaar sturen, maar vraag naar het e-mailadres van de crediteurenadministratie of het algemene e-mailadres van de organisatie en typ 'factuur' in de onderwerpregel. Op diverse websites van organisaties staat informatie voor leveranciers van goederen en diensten vermeld. Een factuur naar het privé-/ huisadres van een ambtenaar sturen is helemaal vragen om moeilijkheden, dat adres is voor de cadeaubonnen en de kerstpakketten.
Pierre
Maar er is ook een ander beeld...als Craydon eens onderzoek doet naar specifiek het betaalgedrag van ondernemers en instellingen aan overheden komt er geheid een heel ander plaatje uit. Met ook achterstanden langer dan 90 dagen.

Vaak is toch het beeld: die overheidsinstelling gaat geen deurwaarder sturen, want het bestuur ervan durft toch nooit ergens de stekker uit te trekken, ging vorige keer ook goed, dus die wacht nog maar even.

Voorbeelden? Voetbalbalclubs, huurders van grote panden of gronden, ondernemers met naamsbekendheid. Brutaal zijn loont!

En verder is een groot deel van de tips van Joost nuttig. In aanvulling erop: Laat ook actief weten of je bedrijf stopt of verhuist. Het op papier factureren moet verder zo snel mogelijk gaan stoppen.
henk
Minder personeel, meer werk, minder gekwalificeerd personeel, geen proces eigenaren. Kortom: een kleinere overheid en slechte cao's heeft gevolgen.
Anoniem
Het helpt ook als leveranciers zorgen dat hun facturen in orde zijn. Bij een incorrecte factuur duurt het vaak alweer snel lang voordat e.e.a. gecorrigeerd wordt of er ontstaat een ellenlang dispuut... Al die tijd staat de factuur onbetaald open...

Ook als facturen al gestuurd worden voordat werkzaamheden zijn uitgevoerd of produkten zijn geleverd, staat de factuur lang open, want deze wordt niet betaald voordat dienst of produkt geleverd is...
Advertentie