Advertentie
financiën / Nieuws

Nul interesse voor runnen Kippenlijn

De aanbesteding voor de Valleilijn Amersfoort-Barneveld-Ede/Wageningen heeft nul inschrijvers opgeleverd. Om de continuïteit van het zogeheten Kippenlijntje te waarborgen, komt de provincie Gelderland nu met een noodconcessie.

26 augustus 2020
normalisering---rails.jpg

De aanbesteding voor de Valleilijn Amersfoort-Barneveld-Ede/Wageningen heeft nul inschrijvers opgeleverd. Om de continuïteit van het zogeheten Kippenlijntje te waarborgen, komt de provincie Gelderland nu met een noodconcessie.

De huidige vervoerder Connexxion heeft een concessie tot december 2021. Door toedoen van de provincie blijft ook na deze periode blijft de trein dus ‘zeker’ rijden.

 

Noodconcessie

Voor de noodconcessie bekijkt de provincie hoe de kwaliteit van de treindienst toch verder verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door betere reisinformatie tijdens verstoringen. Een noodconcessie mag maximaal 2 jaar duren.

 

Grote verliezen

Volgens de provincie heeft de mislukking van de aanbesteding van het traject voor de komende vijftien jaar te maken met de onzekerheid rond de reizigersaantallen door COVID-19. Tijdens de aanbestedingsprocedure hebben meerdere bedrijven interesse getoond door vragen te stellen in de Nota's van Inlichtingen. ‘Landelijk ontstaat steeds meer het beeld dat de reizigers slechts langzaam weer het openbaar vervoer weten te vinden. Dit levert grote verliezen op voor de vervoerbedrijven en een onzekere markt. Dit heeft er toe geleid dat landelijk lopende voorbereidingen voor aanbestedingen zijn vertraagd’, aldus de provincie Gelderland.

 

Overbruggingsmaatregel

Provincie Gelderland heeft tijdens de aanbesteding een speciale overbruggingsmaatregel voor deze aanbesteding gepresenteerd. Zolang de maatregelen voor COVID-19 van kracht zijn, garandeert provincie Gelderland 80 procent van de vervoersopbrengsten. Desondanks kwam er  geen enkele aanbieding binnen. De aanbesteding wordt nu geëvalueerd met alle vervoerders.

 

 

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

B. Janssen / Ambtenaar
Ja, natuurlijk komt het door Covid 19. Het heeft toch zeker niks te maken met de totaal mislukte strategie van marktwerking op het spoor? Het zal toch niet zo zijn dat de aandeelhouders van Connexxion niet vrijwillig hun dividend inleveren om dit Kippenlijntje in de lucht te houden? De overheid kan trots zijn op weer een stukje marktwerking dat ze mogen terugdraaien. De gezondheidszorg, energiebedrijven en wat er nog meer aan maatschappelijk belang is weggezet komen uiteindelijk allemaal onder druk te staan omdat de aandeelhouders hun dividend willen. V&D en HEMA weten het inmiddels ook, gezonde bedrijven leeggeroofd door aandeelhouders. Ook marktwerking moet je reguleren, want de rijken worden alleen maar rijker, een middenklasse bestaat straks niet meer. Volgens mij wordt het tijd voor een beleidswijziging en worden we zelf weer de baas en niet het doorgeslagen geloof in marktwerking.
Marrius Dedden / Adviseur
Heer Janssen u slaat de spijker precies op de kop!

Lees ook: Voorbij de management maatschappij van Marjolein Quene.
Henk Donkers / medewerker
Ik ben het ook eens met meneer Jansen. Private partijen hebben nu eenmaal maar één belang en dat is financieel belang en dat is een heel ander belang dan het maatschappelijk belang. In sommige sectoren gaat het nu eenmaal niet om winst maar om het belang van een goed georganiseerde samenleving. Niet voor niets is het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs een overheidszorg en geen commercieel belang. Daar zien we de maatschappelijke waarde kennelijk wel van in maar als het gaat om gezondheidszorg, energie en openbaar vervoer dan denken we dat de markt het beter kan. Dat is dus niet zo.

Bij de banken hebben we het fiasco ook gezien. Betalingsverkeer is een privaat belang geworden. Totdat de banken er nóg meer winst uit willen halen en failliet gaan. Dan mag de samenleving ineens met enorme bedragen bijspringen.

Paul / projectleider
Wordt van alles bij gehaald, maar regionale vervoersconsessies zijn gewoon aantoonbaar een effectieve manier om openbaar vervoer te regelen als provincie.



Sowieso kost het laten rijden van lege treinen-behoud van frequentie- gewoon geld, dus dat vervoersbedrijven niet willen instappen is logisch.



En dan kan je dus gewoon ingrijpen als overheid, in het maatschappelijk belang. Prima geregeld dus.

Henk Donkers / medewerker
@p

Juist niet prima geregeld dus. Je schrijft dat het aantoonbaar beter is maar je toont je niets aan. Het blijft bij een algemene stelling. Hoezo aantoonbaar, dus?

Je ziet dat de markt alleen de krenten uit de pap wil en de problemen voor de overheid laat. De winst gaat aantoonbaar naar de markkt en de belastingbetaler blijf aantoonbaar met de rekening zitten.

Vind ik niet echt prima geregeld.
Paul / projectleider
@Henk...ktrenten uit de pap- u krijgt ook geld van de bakker als u een brood koopt?



Het is gewoon niet rendabel als de provincie de zelfde service wil laten aanbieden, gebrek aan passagiers is gebrek aan inkomsten.



Voor de rest, google maar een beetje, met name interessant het verschil tussen grote steden waar niet wordt aanbesteed en de rest van Nederland
Advertentie