Advertentie
financiën / Nieuws

Nederland in EU laatste met herstelplan

Dat zegt Céline Gauer, hoofd Taskforce voor het herstelplan bij de Europese Commissie. Ze deed haar uitspraken bij een openbaar webinar van het Egmont Instituut voor Internationale Betrekkingen. Dat betekent dat waar voor sommige lidstaten de eerste betalingen rond de zomer al kunnen plaatsvinden, Nederland voorlopig moet wachten op de 5,6 miljard aan giften en kan het – mocht het dat willen – ook niet lenen.

16 april 2021
corona-herstel-web.jpg

Nederland staat het laatst in de rij voor de 672,5 miljard die in Brussel op de plank liggen voor het economisch herstel. Alle lidstaten hebben bij de Europese Commissie aangegeven de deadline van 30 april te halen voor het EU-herstelplan, behalve Nederland.

Dat zegt Céline Gauer, hoofd Taskforce voor het herstelplan bij de Europese Commissie. Ze deed haar uitspraken bij een openbaar webinar van het Egmont Instituut voor Internationale Betrekkingen. Dat betekent dat waar voor sommige lidstaten de eerste betalingen rond de zomer al kunnen plaatsvinden, Nederland voorlopig moet wachten op de 5,6 miljard aan giften en kan het – mocht het dat willen – ook niet lenen.

Later indienen
Gauer wees er op dat de aanvraagprocedure 'zwaar' is, met een beoordeling die maanden duurt – heel anders dan voor structuurfondsen. Voor dit geld gelden duidelijke meetbare, realistische doelen. Het is een contract met strenge voorwaarden waar Nederland zelf op aandrong. De deadline van 30 april is overigens geen keiharde datum. Later plannen indienen kan, ook in 2022 en 2023. Maar dat heeft wel gevolgen voor de inzet van het geld. Er is dan korter de tijd het uit te geven. 

‘Armetierige poging’
Pijnlijk en gênant noemt gedeputeerde Michiel Rijsberman (Flevoland, D66) en lid van het Comité van de Regio´s de vertoning. De provincies dienden in september al herstelplannen in en hoorden daar nog niets substantieels op van het rijk. Ambtelijk is wel contact geweest inmiddels. Economische Zaken liet aan Binnenlands Bestuur weten dat er ambtelijk opdracht is gegeven tot een verkenning. De boodschap van demissionair premier Rutte in De Telegraaf, nog voor de verkiezingen, was dat er eerst moet worden gewerkt aan het herstel. Daarna zou pas moeten worden geformeerd en die formatie zit inmiddels muurvast. Rijsberman noemt dat 'een armetierige poging' om voor 30 april binnenlands toch nog iets uit te onderhandelen. ‘De betrokkenheid van regio´s is verplicht. Brussel heeft al plannen afgewezen omdat die betrokkenheid te gering was. Dat kan ook met het Nederlandse plan gebeuren.'

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
De Kabinetten Rutte zijn goed in het zichzelf op de borst kloppen maar in de praktijk zijn ze het slechtste jongetje/meisje van de klas. Zoals ik al eerder opmerkte kan binnenlands bestuur het beste bij de premier worden vandaan gehaald als de VVD Rutte handhaaft. We hebben doeners nodig en geen praatjesmakers..
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Toen die ruim 672 miljard moest worden opgehoest werd ons wijs gemaakt dat het ging om steun aan de door corona extra zwaar getroffen landen. Bij nieuwsuur hoorde ik de huis-econoom van de NPO met droge ogen beweren dat het van meet af aan bedoeld was om de economie van de zuidelijke lidstaten uit het slop te trekken, een transfer van noordelijk geld naar Zuid Europa (Eurobonds). We zijn er weer ingerommeld en staan achter in de rij voor ons eigen geld. Maar de pensioenen kunnen hier al jaren niet geindexeerd worden of worden zelfs gekort en de pensioengerechtige leeftijd ligt hier ook hoger dan in Zuid Europa.
H. Wiersma / gepens.
Het leveren van prutswerk bij het Rijk zijn we zo langzamerhand wel gewend.
Bertus / Observant
Ik heb een heel wild idee. Laten we de €43 miljard gewoon niet overmaken aan Brussel!
maud arkesteijn / zelfstandig ondernemer/adviseur
Ik vraag me langzamerhand wel af wat we WEL op orde hebben, wat een puinhoop.
E. Visser / Controleur
De coronacrises legt goed bloot dat de Rijksoverheid niet is berekend op haar taak. De ambtenaren zijn niet competent genoeg. Alles duurt veel te lang en wetgeving is gebrekkig. Ze staan veel te ver van de praktijk en houden elkaar bezig. Het is veel meer een kwestie van een tekort aan kwaliteit in plaats van kwantiteit. Maar de problemen zijn weer een mooi excuus om het ambtenarenapparaat verder te laten groeien. Arme ministers die dit allemaal maar weer moeten goedpraten.
Advertentie