of 59250 LinkedIn

Groot verschil in tarieven parkeervergunningen

Dat blijkt uit onderzoek van SnappCar.nl. Het autodeelplatform onderzocht de tarieven van parkeervergunningen in 133 steden en gemeenten. Vergunninghouders betalen gemiddeld 142,60 euro per jaar. Hoofdstedelingen en inwoners van steden met een historische binnenstad betalen over het algemeen meer.

De tarieven voor parkeervergunningen verschillen sterk onder regio’s en provincies. Waar Amsterdamse autobezitters in het centrum jaarlijks bijna 550 euro betalen, zijn vergunninghouders in Rotterdam met 67,20 euro betrekkelijk voordeliger uit. 

Dat blijkt uit onderzoek van SnappCar.nl. Het autodeelplatform onderzocht de tarieven van parkeervergunningen in 133 steden en gemeenten. Vergunninghouders betalen gemiddeld 142,60 euro per jaar. Hoofdstedelingen en inwoners van steden met een historische binnenstad betalen over het algemeen meer.

Centrum Amsterdam
Amsterdamse vergunninghouders in het centrum betalen het meest: 535,00 euro per jaar. Rotterdam is, met een jaartarief van 67,20 euro, een relatief gunstige stad voor autobezitters. Ter vergelijking: in slechts 8 van de 54 Amsterdamse vergunningszones zijn autobezitters voordeliger uit dan in Rotterdam. Utrechtse autobezitters die in het centrum wonen betalen jaarlijks 276,84 euro. Ook in Den Haag is een parkeervergunning relatief voordelig. Die kost daar 50,80 euro per jaar, al zijn er in de binnenstad niet voor iedere zone vergunningen afgegeven. Inwoners van het centrum zijn daardoor vaak toegewezen op een plek net buiten het stadshart.

Assen goedkoopst
Van alle provinciehoofdsteden is Utrecht de duurste stad voor vergunninghouders, op de voet gevolgd door Maastricht (260 euro). Groningers (241 euro), Leeuwarders (225 euro) en Bosschenaren (211 euro) volgen op enige afstand. Assenaren mogen volgens de onderzoekers blij zijn. Zij zijn 45 euro per jaar kwijt om te parkeren in de binnenstad. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Martien op
Niet genoemd zijn de meerderheid van de gemeenten waar helemaal geen kosten worden berekend voor het parkeren van prive-bezit in de openbare ruimte. In veel gemeenten is geen sprake van vergunningparkeren of hooguit in een klein stukje centrumzone. Het hangen van een prijskaartje aan bewonersparkeren kan een stimulans geven aan het versnellen van de transitie van autobezit naar autodelen.
Door J. de Niet (fin. adviseur) op
De gemeenteraad is autonoom in de prijsbepaling net zoals in de WOZ tarieven. Wekelijks worden we geconfronteerd met allerlei bedrijfjes en lobbyclubs die daar nononieuws over verspreiden. Eigenlijk zou Binnenlands Bestuur moeten ophouden om dit soort nieuws over te nemen. Het is toch geen Story of Privee?
Door Leon Baas (Parkeerregisseur) op
En in Amstelveen is een inwoner slechts €40 per jaar kwijt voor een parkeervergunning....
Door Criticus op
En?