of 58952 LinkedIn

Gratis parkeren in binnenstad is beter voor winkels

Volgens retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’
34 reacties

Gemeenten zouden perioden moeten invoeren met gratis parkeren in de binnensteden. Dan komen er weer meer mensen op de winkels af. Dit zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar maandag in een interview met De Telegraaf.

Melkkoe
Volgens Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’ We moeten bezoekers niet langer straffen als ze naar de binnenstad komen, stelt de hoogleraar. ‘Want parkeerkosten zijn een reden om niet naar de winkels te gaan.’ Hij pleit er daarom voor perioden met gratis parkeren in te voeren. Zo kan de middenstand een steuntje in de rug worden gegeven.

Meer bezoek
De hoogleraar aan de Erasmus Universiteit komt aan het woord naar aanleiding van de situatie in het Britse plaatsje Cardigan. Daar zijn de parkeerautomaten al weken kapot. Sindsdien steeg het aantal bezoekers van de binnenstad. Het MKB pleit er al jaren voor het parkeerbeleid in de binnensteden te veranderen om te voorkomen dat bedrijven nog meer omzetverlies leiden, personeel moeten ontslaan of wegtrekken naar een andere plaats. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stelden Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB eind vorig jaar nog. Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Yvonne Welings op
Het probleem is dat historische binnensteden niet gebouwd zijn voor de hoeveelheid auttoverkeer met als resultaat ronkend stilstaande autoverkeer. Er zijn niet zoveel parkeerplaatsen voor al dat autoverkeer. Iets anders is om parkeerplaatysen bij transferia gratis te maken. Breng ook de gevolgen van de luchtverontreining eens in beeld. In de binnensteden wonen ook veel mensen en fijnstof heeft een negatief effect op de levensverwachting. In sommige binnenstdeen is de luchtverontreiging te hoog. Daarbij heeft recent onderzoek aangetoond, dat fietsers meer besteden dan automobilisten. Je kunt je daarom afvragen, wat was vooraf het gewenste resultaat bij dit onderzoek ? Wie was opdrachtgever ?
Door Sander (Adviseur Parkeren) op
Ken het artikel uit de Telegraaf niet, maar de stelligheid van Cor Molenaar verbaast mij. Er wordt met geen woord gerept over parkeerdruk, bereikbaarheid, ov-/fietsgebruik en andere onderzoeken die aanwijzen dat branchering veel meer effect heeft. De titel die BB geeft aan dit artikel zou daarom ook wat genuanceerder mogen zijn.
Door Niels op
Naar het effect van parkeerkosten op winkelbezoek is al veel onderzoek gedaan. Het effect is nihil, behalve misschien in een stad als A'dam. Veel beter is het om te focussen op effectievere indicatoren. Nu concurreren binnensteden voornamelijk met elkaar door de eenheidsworst aan winkelaanbod.
Door H.J. op
Daar zit wel wat in. Ik merk als ik in de stad loop steeds meer leegstand van winkelpanden. Dat is toch jammer. Als er meer mensen naar de stad komen zal er (op den duur) minder leegstand zijn en worden de bestaande winkels ook geholpen. Dat lijkt mij een positieve uitkomst.

En wat is eigenlijk de reden van een gemeente om parkeergeld te innen, anders dan de welbekende 'melkkoe'?

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners