of 58952 LinkedIn

Gratis parkeren in binnenstad is beter voor winkels

Volgens retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’
34 reacties

Gemeenten zouden perioden moeten invoeren met gratis parkeren in de binnensteden. Dan komen er weer meer mensen op de winkels af. Dit zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar maandag in een interview met De Telegraaf.

Melkkoe
Volgens Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’ We moeten bezoekers niet langer straffen als ze naar de binnenstad komen, stelt de hoogleraar. ‘Want parkeerkosten zijn een reden om niet naar de winkels te gaan.’ Hij pleit er daarom voor perioden met gratis parkeren in te voeren. Zo kan de middenstand een steuntje in de rug worden gegeven.

Meer bezoek
De hoogleraar aan de Erasmus Universiteit komt aan het woord naar aanleiding van de situatie in het Britse plaatsje Cardigan. Daar zijn de parkeerautomaten al weken kapot. Sindsdien steeg het aantal bezoekers van de binnenstad. Het MKB pleit er al jaren voor het parkeerbeleid in de binnensteden te veranderen om te voorkomen dat bedrijven nog meer omzetverlies leiden, personeel moeten ontslaan of wegtrekken naar een andere plaats. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stelden Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB eind vorig jaar nog. Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Tinussie op
eens met voorgaande reacties, verder leiden de extra bezoeken en aankopen tot minder bezoeken en minder aankopen in andere winkelgebieden zonder betaald parkeren. Verder uitholling van de leefbaarheid in de dorpen/platteland.
Door Dirk op
Parkeerbelasting is iets middeleeuws. Zoiets als het betalen als je met een schip over de Rijn vaart en langs een kasteel wilt.

Parkeerplaatsen langs de weg kosten heel weinig. De grond is al in eigendom. Onderhoud is goedkoop.

Betaald perkeren lost niets op. In Amsterdam betaal je een fortuin, maar je kan nog steeds niet parkeren.

Afschaffen, en de duizenden parkeerwachters in Nederland een produktieve baan geven.
Door Rex Rotary (Coördinator) op
De parkeertarieven eens terugbrengen naar normale proporties zou al een stuk helpen. Als ik na een middagje winkelen in één van onze grote steden 15 tot 20 euro moet aftikken komt dat op mij over als pure diefstal en is de lol er snel af. Gelukkig zijn er plaatsen waar je of gratis of voor een euro per uur kunt parkeren; daar besteed ik dus mijn geld. En voor de liefhebbers van het OV: Met een nieuwe magnetron en strijkplank in bus of trein is voor mij geen optie.
Door Jannie op
Ik ga al jaren niet meer naar de binnenstad van Nijmegen, terwijl ik er vroeger heel veel kwam. Hoge parkeerkosten en duur OV nekt het voor mij. Voorheen kon ik met een zgn KAN-kaartje met de bus retour naar Nijmegen voor 2,50 euro (met kinderen). Sinds de OV-Chipkaart moet ik nu zo'n 15 euro betalen (retour met kinderen) voor hetzelfde ritje. Dan maar de auto, denk je dan. Niet dus. Parkeren loopt ook al behoorlijk in de papieren. Dan rijd ik liever naar gezellige plaatsen in de buurt waar ik niet hoef te betalen voor het parkeren... Jammer voor Nijmegen. Ik kwam er graag.
Door V6 (verkeerskundige) op
Eindelijk eens een ander geluid. Parkeren is vooral een melkkoe. Terwijl het vooral gewoon een collectieve voorziening is, net zoals we (@Roelof Vos) met zijn allen betalen voor fietsrekken en wandelpaden. Da's ook dure grond en levert zelfs helemaal niets op. In gebieden met hoge parkeerdruk, is parkeerregulering nodig om te zorgen voor voldoende uitwisseling. Maar niet tegen de idiote tarieven in NL. De betaalplicht alleen al zorgt al voor verlichting. En natuurlijk alleen op tijden dat het nodig is en niet in de avonduren, waar steden tegenwoordig ook heel goed in zijn, meestal onder duurzaamheids- en milieupraat. Met het geld wat er in NL aan het fictieve probleem van fijnstof (lucht is 60% schoner dan in 1985 maar dat horen we gek genoeg nooit) is en wordt besteed, kan heel NL wel 10 jaar gratis parkeren. Je zou zeggen dat de crisis gastvrij parkeerbeleid wel zou aanwakkeren, maar de klap is nog niet groot genoeg kennelijk. Gelukkig is er internet waarmee je deze geld-uit-de-zakklopperij tegenwoordig eenvoudig kunt vermijden.
Door Roelof Vos (wethouder) op
Er bestaat niet zoiets als gratis parkeren. Een parkeerplaats is duur onroerend goed én moet onderhouden worden. Als de automobilist niet betaalt, betaalt de gemeente, wij met z'n allen dus. En dat ten behoeve van het gemak van de automobilist en de extra omzet van de winkelier.
Door Gemeente ambtenaar (management) op
Dat gratis parkeren rondom winkelstrips werkt..een periode vrij instellen kan werken.
Door Boris op
Voor die stelling (de kop) hoef je ook geen raketgeleerde te zijn. Evident.
De rest (parkeerdruk, bereikbaarheid, ov, fiets, luchtverontreiniging, transferia) is iets anders. Dan is betaald parkeren een instrument om beleid tot een succes te maken (meest ten koste van beleid op een ander vlak, zoals economie in dit geval).
Door Consument op
Plaatsen waar ik moet betalen mijdt ik.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners