of 58952 LinkedIn

Gratis parkeren in binnenstad is beter voor winkels

Volgens retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’
34 reacties

Gemeenten zouden perioden moeten invoeren met gratis parkeren in de binnensteden. Dan komen er weer meer mensen op de winkels af. Dit zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar maandag in een interview met De Telegraaf.

Melkkoe
Volgens Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’ We moeten bezoekers niet langer straffen als ze naar de binnenstad komen, stelt de hoogleraar. ‘Want parkeerkosten zijn een reden om niet naar de winkels te gaan.’ Hij pleit er daarom voor perioden met gratis parkeren in te voeren. Zo kan de middenstand een steuntje in de rug worden gegeven.

Meer bezoek
De hoogleraar aan de Erasmus Universiteit komt aan het woord naar aanleiding van de situatie in het Britse plaatsje Cardigan. Daar zijn de parkeerautomaten al weken kapot. Sindsdien steeg het aantal bezoekers van de binnenstad. Het MKB pleit er al jaren voor het parkeerbeleid in de binnensteden te veranderen om te voorkomen dat bedrijven nog meer omzetverlies leiden, personeel moeten ontslaan of wegtrekken naar een andere plaats. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stelden Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB eind vorig jaar nog. Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door H. Veldscholten (Verkeerskundige) op
Ik vrees dat Binnenlands Bestuur slechts een paar koppen uit het verhaal van deze hoogleraar heeft gehaald en hiermee wil scoren. Misschien is een naamswijziging in Binnenlands Gestuur wel een goed idee. Helaas zie ik steeds vaker onzorgvuldig/schreeuwerige artikelen in het blad staan. Gratis parkeren bestaat niet, er betaalt altijd iemand. Je kunt je wel afvragen of het verstandig is om in daluren het parkeren gratis te maken c.q. het tarief erg laag te houden, zodat het winkelen in deze uren een impuls krijgt. Staat tegenover dat je je ook kunt afvragen of winkels wel om 9.30 uur open moeten zijn.
Door Tour (fietsende winkelaar) op
Mensen gaan meer geld uitgeven als ze met de auto de binnenstad kunnen in komen? Wat een onzin.
Zoals al aangegeven: betaald parkeren kost de (lokale) maatschappij alleen maar geld en dient de parkeerregulering=problemen...zou moeten.
Gratis parkeren komt de middenstand ten goede? Ja, die in de binnenstad, ter plekke ... mensen doen hun boodschappen (met de auto helaas) toch wel, doen ze het niet in de binnenstad vanwege betaald parkeren, geven ze hun geld elders uit. Gratis parkeren stimuleert alleen de MKB in de binnenstad, maar maakt daarmee de MKB elders dus kapot!
Om nog maar te zwijgen over de gevaarzetting voor de wel verstandige en gezonde potentiële klanten!
Door Ron de Jong (Burger) op
Gewoon afstand van de auto nemen en op de fiets gaan en zodra dat een ordinaire melkkoe wordt, idem en op de rolschaats of gewoon online (in buitenland) bestellen, geen enkel probleem!
Door H. Wiersma (gepens.) op
En .... wie gaat de rekening van het gratis parkeren betalen? Het MKB?
Door Hans Voerknecht (Deskundige parkeren en winkelgebieden CROW) op
Allereerst klopt de bewering van Molenaar, dat parkeertarieven een melkkoe zijn voor gemeenten niet. Alleen in Amsterdam zijn er dekkende parkeertarieven, elders niet. Gratis parkeren betekent een subsidie van minstens €3 per uur voor het winkelend publiek, uit gemeenschapsgeld. Is dat reeel? Verder is opvallend dat zgn. rechtse partijen als de VVD en de PVV hier heel linkse standpunten huldigen, veel linkser dan de PvdA en Groen Links, namelijk, dat een privaat goed, namelijk het gebruik van parkeerruimte, betaald moet worden uit gemeenschapsgeld. Bovendien, als gratis parkeren echt geld oplevert voor de middenstand, zou het dan niet reeler zijn om hen hier zelf voor te laten betalen. En kijk naar de resultaten van het afschaffen van het gratis parkeren in bv. Ede, Goes, Veghel, waar het 0,0 effect had op het winkelend publiek. Waarom gelooft Molenaar wel op het effect in Wales? Is dat maatgevend voor Nederland.
Door Alex op
Betaald parkeren dateert uit de jaren '70. In de tijd van digitalisering past het lang niet meer overal. Alleen in historische binnensteden kan het nodig zijn om het parkeren te reguleren (voor bezoekers maar ook voor bewoners), maar in veel winkelgebieden is dat niet het geval. Daarnaast beweren gemeenten vaak dat het redelijk is dat de automobilsiten de investeringen in parkeervoorzieningen moeten betalen. Daarbij vergeten de gemeenten voor het gemak dat automobilisten ook al wegenbelasting en brandstofaccijns betalen. De opbrengsten hiervan worden via het Gemeentefonds (deels) aan de gemeenten uitbetaald. Uit onderzoek van zowel Ecorys als de TU is gebleken dat de personenauto als enige vervoerwijze de overheid meer oplevert dan kost. Pok vliegverkeer is redelijk kostendekkend. Bij de rest moet fors geld bij, vooral bij bromfietsers en openbaar vervoer, maar ook fietsers, vrachtwagens, scheepvaart, voetgangers. Het zou erg schelen als gemeenten voortaan ook opcenten op de wegenbelasting zouden mogen heffen, waardoor betaald parkeren niet meer de enige inkomstenoptie is. Het hoeft de automobilist geen cent extra te kosten, als in de wet tegelijk vastgelegd wordt dat de opbrengsten van de wegenbelasting (en pakeerbelasting) volledig ingezet moeten worden voor uitgaven voor wegen/verkeer/parkeren. Dan kunnen ook rijk en provincie de auto niet meer als melkkoe gebruiken. En, o ja, graag ook invoering wegenbelasting voor bromfietsen. Allemaal mooi te regelen bij de herziening van het belastingstelsel, maar helaas, zelfs de VNG blijft stil.
Door Sjaak op
Wie retail als dekindigheid heeft, is geen expert op het gebied van verkeer en openbare ruimte. Dat blijkt ook. Want het is zeer eenzijdig om verkeersafwikkeling en het bieden van keuzemogelijkheden voor mobiliteit slechts vanuit de bestemming 'shoppen' te bezien. Een binnenstad heeft meer functies en uiteenlopend bestemmingsverkeer. Voor een goede afwikkeling daarvan, draagt een gemeentebestuur (omdat het openbare ruimte is) zorg. En voor het realiseren en het behoud van kwaliteit hierbij (effici:ënt gebruik) moet betaald worden. Moet dat uit algemene middelen opgebracht worden, of moeten degenen die in het bijzonder profijt genieten belast worden? Dat is een politieke vraag, die de gemeenteraad moet beantwoorden en uiteindelijk de kiezers, die eens in de vier jaar het stempotlood hanteren.
Door loekoek (vm. jur.medew.gsd) op
Gelukkig is er internet waarmee je deze geld-uit-de-zakklopperij tegenwoordig eenvoudig kunt vermijden. Door V6 (verkeerskundige) op 20 juli 2015 22:39
In principe met u eens. Maar de honderden busjes die de internetspullen moeten bezorgen, geven ook druk op het verkeerssysteem. Dit voorjaar logeerden we in Winterswijk. Gratis parkeren, veel Duitsers heerlijk winkelen en terras- resp. cafébezoek. De dag erop naar Doetinchem. Betaald parkeren, geen Duitsers, veel leegstand.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Lijkt me een prima plan! Het zou overigens nog beter zijn als de zwaar belasten ongesubsidieerde automobilist net zo bevoordeeld zou worden als de zwaar gesubsidieerde OV-gebruiker. Dit in het kader van rechtsgelijkheid!
Door JaapvV (adviseur, o.a. voorzieningen) op
Het klink geweldig, zoals alles klinkt wat gratis is. Da is hier ook te lezen. Het binnenstadsbezoek neemt met gratis parkeren dus toe. Net als de ergernis, het rondrijden, de vervuiling.en meer. Omdat parkeergeld behalve als melkkoe ook dient als regulerend instrument voor mobiliteit. En last but not least: Het is gemakkelijk scoren met zo'n titel, maar niemand vraagt zich af waarom je gratis parkeren nodig hebt om de winkeleconomie op te knappen. Helaas, Cor Molenaar, als winkelexpert zie ik die nuance graag toegevoegd. Misschien nog eens de kwaliteit van ondernemers eens onder de loep nemen?

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners