of 63372 LinkedIn

Gemeenten verdienen 660 miljoen met parkeergeld

De parkeerkaartjes zijn voor de 155 die dit in hun gemeenten heffen weer een goede bron van inkomsten. Maar liefst 660 miljoen euro levert het op, bijna 100 miljoen meer dan in 2010.
6 reacties

Parkeerautomaten en -vergunningen leveren de gemeenten in Nederland dit jaar zo'n 660 miljoen euro op. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

Amsterdam grootverdiener

De parkeerbelasting, oftewel het totaal dat wordt opgehaald met de vergunningen en automaten, was in 2013 goed voor 645 miljoen euro en in 2010 nog maar voor 566 miljoen euro. Amsterdam is de grootverdiener met 162 miljoen euro aan parkeerbelasting.

155 gemeenten

In totaal zijn er 155 gemeenten in Nederland die geld binnenkrijgen door parkeerbelasting. Dat aantal is redelijk stabiel, maar het bedrag stijgt toch doordat gemeenten steeds meer geld vragen en de zone's voor betaald parkeren uitbreiden.

Garages duurder

Parkeren in garages is dit jaar weer duurder geworden, maar de prijzen lopen landelijk nogal uiteen. Zo zit er tussen de duurste en de goedkoopste van de tachtig door Detailhandel Nederland onderzochte garages liefst 4,91 euro verschil in het uurtarief. Het gemiddelde tarief per uur is 2,73 euro.


Duurste garages:

  • Dam/Bijenkorf Amsterdam: 5,71 euro per uur
  • De Kolk Amsterdam: 5,71 euro per uur
  • Centre Amsterdam: 5 euro per uur
  • The Bank Amsterdam: 5 euro per uur
  • Waterlooplein Amsterdam: 5 euro per uur

Goedkoopste garages:

  • Vier Meren Hoofddorp: 0,80 euro per uur
  • Centrumgarage Hoofddorp: 1,11 euro per uur
  • Kweeklust Gorinchem: 1,20 euro per uur
  • Kousteenseweg Middelburg: 1,30 euro per uur
  • Geere Middelburg: 1,30 euro per uur
Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door jp (monteur) op
in Sluis kan je nog een hele dag voor 2 of 3 euro parkeren
Door hans (adviseur) op
"jouw"gemeente Eduard. En die heet:
Door Eduard Ridder (Coördinator Projecten & Control) op
Behoorlijk tendentieus stuk. De opbrengsten worden wel gemeld maar de kosten niet. Met uitzondering van de echt grote steden durf ik de stelling wel aan dat parkeren in parkeergarages niet uit kan. Bij een investering van €40.000 per plaats en een rekenrente van 4% moet iedere plaats dus jaarlijks €1600 aan rente opbrengen. Reken daar nog eens €1000 afschrijving bij en €500 beheer en onderhoud dan kom je aan €3100 kosten per jaar. Bovendien geldt voor parkeergarages dat de opbrengsten verminderd moeten worden met de BTW-afdracht. De gemeente treedt anders dan bij maaiveldparkeren op als ondernemer. Bij een tarief van €2,75 (incl. BTW) moet je dan per week 26 betaalde uren genereren om quitte te spelen, voor iedere parkeerplaats. Dat zullen veel garages niet halen en dus zijn er verliezen die goed gemaakt moeten worden met de opbrengsten van maaiveld parkeren. In mijn gemeente is dat nadrukkelijk het geval en is betaald parkeren bepaald geen melkkoe, maar alleen een systeem om de binnenstad bereikbaar te houden voor de bezoekers.
Door Nobby (animal cop) op
Kan iemand mij vertellen wat een parkeergarage kost en waarom er zo weinig particuliere parkeergarages zijn?
Door Rex Rotary (Coordinator) op
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik onze hoofdstad voor de gezelligheid bezocht. Ik weiger pertinent om ook maar een euro voor parkeren uit te geven als het gaat om winkelen en dat soort zaken.. Omdat ik ook besloten heb om me niet meer in die veewagons van de NS te vertonen doe ik dus geen inkopen in binnensteden meer. Inderdaad: jammer voor de middenstand. Maar ja, die laat zich gewoon ringeloren door de lokale politiek.
Door V6 op
EUR 2,73 gemiddeld voor een uurtje parkeren, dat doet geen land Nederland na, met toch al de hoogste autobelastingen in de EU. Zelfs weinig bijzondere steden als Apeldoorn en Eindhoven vragen makkelijk 2,50 per uur en allerlei uit de kluiten gegroeide dorpen als Oss en Ede zitten ook op 1,50. Alles onder het mom van duurzaamheid en om gemeentelijke tekorten op te vullen, en dan wordt er nog regelmatig gesteld dat parkeren meer kost dan het oplevert (door de grondwaarde mee te rekenen). De crisis moet in de (gemeentelijke) parkeerwereld nog eens goed doorbreken...

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners