Advertentie
financiën / Nieuws

Gemeenten en provincies: ‘Wij wachten op kabinet’

Honderdtwintig gemeenten zijn van plan extra te investeren om de economie een zetje te geven. De andere willen, net als de provincies, eerst weten wat het rijk gaat doen. 

20 februari 2009

Alle twaalf provincies hebben een pakket stimuleringsmaatregelen klaar. Voorlopig blijven die plannen echter op de plank liggen. De provincies willen eerst weten of ze met het naar voren halen van investeringen een te hoog EMU-tekort bewerkstelligen. Zij wachten op groen licht van het rijk of ze in deze barre tijden de geldende limiet mogen overschrijden.

 

Ook gemeenten wachten met extra investeringen of een versnelling daarvan. De reden is een andere: onduidelijkheid over de budgetruimte de komende jaren. Door de ongekend grote krimp van de economie (dit jaar –3 en in 2010 –5,5 procent) kan het kabinet waarschijnlijk niet anders dan flink bezuinigen. En rijksbezuinigingen werken door in de hoogte van de algemene uitkering, conform de systematiek van samen de trap op, samen de trap af. Met andere woorden, gemeenten krijgen door rijksbezuinigingen minder uit het gemeentefonds.

 

Bovendien tekent zich nog een andere inkomstentegenvaller af: een daling van de ozb-opbrengst. De afspraak is dat gemeenten niet meer onroerendezaakbelasting innen dan de door het kabinet vastgestelde macronorm. Die norm wordt gevormd door de som van de trendmatige ontwikkeling van het bruto binnenlands product en de prijsontwikkeling van de nationale bestedingen. Tot nu toe was er altijd sprake van een groei, maar volgens de recente macro-economische cijfers van het Centraal Planbureau is dat voorlopig voorbij. ‘De macronorm zou wel eens negatief kunnen zijn’, sombert Ton Jacobs.

 

Dat betekent volgens de financieel specialist van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) dat gemeenten hun ozb-tarieven zullen moeten verlagen. ‘Strikt toepassen van die norm lijkt ons toch niet zo’n goed plan. Onze inzet is om bij het volgende bestuurlijke overleg met het rijk nieuwe afspraken over de macronorm te maken’, zegt hij.

 

Rotondes

 

Zo’n honderdtwintig gemeenten - amper een kwart van het totaal - is van plan dit jaar iets extra’s te doen. Dat blijkt uit een inventarisatie van de VNG in opdracht van Binnenlandse Zaken. Alle 441 gemeenten kregen van de koepelorganisatie een oproep hun extra investeringsplannen in te leveren. Tot vrijdag 13 februari hadden ze daarvoor de tijd. ‘We hebben van honderdvijftig gemeenten een reactie gehad’, aldus Jacobs. Daarvan blijken echter dertig gemeenten investeringen op de lijst te hebben gezet die ze sowieso dit jaar al van plan waren te doen. Bij het ter perse gaan van dit nummer had de VNG nog niet op een rij gezet welke bedragen ermee zijn gemoeid, noch wat de effecten op de werkgelegenheid zijn.

 

Het merendeel van de investeringen blijken gemeenten te willen plegen in de aanleg van rotondes en wegen, energiebesparingen - bijvoorbeeld het vervroegd vervangen van openbare verlichting - en het onderhoud van openbare gebouwen. Op de groslijst staan alleen projecten waarvan de nodige procedures al zijn doorlopen, maar waarvan de uitvoering later was gepland.

 

‘We hebben in elk geval een flink pakket wat gemeenten aan het bestrijden van de economische crisis kunnen doen’, zegt Jacobs. Dat pakket zal op tafel worden gelegd tijdens het overhedenoverleg tussen rijk, provincies en kabinet. ‘Zolang we niet weten wat het kabinet gaat doen, wachten wij als gemeenten af. We willen eerst weten wat het gemeentefonds gaat doen’, zegt Jacobs.

 

Anders dan bij de gemeenten, hebben provincies wel allemaal gehoor gegeven aan de oproep te versnellen investeringsprojecten op een rij te zetten. ‘Soms gaat het ook om extra investeringen’, zegt Ronald Frederiksz van de provinciekoepel IPO. In de meeste gevallen gaat het om investeringen in infrastructuur. Ook IPO-directeur Gerard Beukema kan nog niet zeggen om hoeveel extra miljoenen euro’s het gaat. ‘Maar de ambitie om als provincies iets te doen, is zeker.’

 

‘Wij willen wel extra investeren, maar wij weten niet of het mag. Wij lopen mogelijk tegen de beperking van het EMU-saldo aan’, zegt Frederiksz. Decentrale overheden mogen niet meer dan een half procent van het toegestane EMU-tekort (2,5 procent) voor hun rekening nemen. ‘Wij willen eerst van het rijk horen of een groter aandeel is toegestaan’, zegt hij. Het IPO denkt dat de kabinetskeuzes pas in de derde week van april duidelijk worden.

 

Overheden investeren zelf minder

 

De overheid zelf heeft in het vierde kwartaal van 2008 bijgedragen aan de krimp van de economie. De investeringen van de overheid in de grond, water- en wegenbouw blijken in die periode 5,5 procent lager te liggen ten opzichte van het laatste kwartaal in 2007. Dat blijkt uit een nadere uitsplitsing van de CBS-cijfers. De belangrijkste verklaring voor de teruggang moet volgens CBShoofdeconoom Michiel Vergeer worden gezocht in het feit dat een paar grote infrastructurele projecten af zijn.

 

‘De investeringen in de Betuwelijn en de HSL zijn aan het aflopen en dat merk je meteen’, zegt hij desgevraagd. Het CBS heeft geen onderscheid kunnen maken tussen investeringen van gemeenten, provincies en rijk. Maar gezien het traditioneel grote aandeel van lagere overheden in infrastructuur sluit Vergeer niet uit dat zij eind vorig jaar minder hebben geïnvesteerd in grond, water en wegen.

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Myra Koomen / CDA-wethouder Werk & Inkomen Enschede en voorzitter Platform Onderwijs, Werk&Inkomen in Twente
Nederlandse gemeenten zijn bereid te investeren op regionaal niveau om de gevolgen van de economische crisis, blijkt uit verschillende artikelen in Binnenlands Bestuur. Dit is echter zinloos als de banken niet meewerken. Veel ondernemers krijgen geen geld meer van hun bank. Ondernemers die lef tonen, risico nemen door te blijven innoveren maar met een bank te kampen hebben die weigert te financieren.

Een webwinkeleigenaar in Enschede kan door een omzetdaling haar rente nauwelijks meer betalen. Een regeling blijft echter onbespreekbaar, terwijl het perspectief van de webwinkel positief is. Ooit heb ik er wellicht zelf ook aan mee gewerkt. Ik heb tenslotte ruim drie jaar bij een bank gewerkt. Vervolgens werd ik lid van de Tweede Kamer en woordvoerder financiële markten.

Mijn ogen gingen op een andere manier open en er werd tot mijn grote genoegen nieuwe wetgeving gemaakt waar ik een stevige bijdrage aan heb mogen leveren. Scherpere wetgeving op het gebied van transparantie in provisies en beloningen, het verlagen van de rente op kredieten en strengere eisen aan de deskundigheid van financieel adviseurs. Dit alles om te voorkomen dat nog meer producten worden verkocht aan mensen en bedrijven die ze niet nodig hebben maar slechts dienen om de bankiers en verzekeraars nog rijker te maken.

Regio Twente vangt mensen op die met werktijdverkorting, werkloosheid en aanstaande bijstand worden geconfronteerd. Door hen naar een andere baan te begeleiden of middels scholingsprogramma’s in hun vak bij te laten blijven of om te scholen. De regio financiert dit uit eigen gelden en opleidingsfondsen. Ook staat Twente werkgevers, ZZP-ers en kleine ondernemers bij in het verstrekken van kleinere kredieten om hun liquide middelen op te lossen.

Daarnaast investeert Twente 70 miljoen euro om burgers te scholen en de kennis op peil te houden. Het doel is om mensen hun baan te laten behouden of een nieuwe baan te vinden. De aanpak van Twente voorkomt niet dat innoverende en groeiende ondernemers in de kou blijven staan.

Wanneer de banken angstvallig de hand op de knip houden, vervalt Nederland in een nog grotere economische crisis dan nu al het geval is. Het faillissement van bedrijven dat hieruit voorkomt, kost de overheid miljarden aan bijstandsuitkeringen, armoedebeleid en re-integratie.

Bankiers moeten hun verantwoordelijkheid nemen en juist nu risico’s nemen om het geldverkeer en de economie op gang te helpen. Alleen met vertrouwen in banken is het mogelijk om de instortende economie te redden.
Advertentie