of 59345 LinkedIn

Gemeenten betalen vaak te laat

De ombudsman vindt dat de ambtenaren die zich bezighouden met het betalen van facturen zich beter bewust moeten zijn van de gevolgen van een te laat betaalde rekening. Tijdig betalen is organisatorisch te verbeteren, maar vergt zeker ook een cultuuromslag, aldus het rapport.
9 reacties

Gemeenten zijn vaak wanbetalers. Uit onderzoek van de Nationale ombudsman blijkt dat 57 procent van de gemeenten de rekeningen van ondernemers te laat betaalt. Waarnemend ombudsman Frank van Dooren noemt dat in het dinsdag verschenen rapport zorgelijk: ondernemers kunnen in de problemen komen door te laat betaalde facturen. Bovendien geeft de overheid op deze manier niet het goede voorbeeld.

Bureaucratische rompslomp
In de wet staat sinds maart vorig jaar dat overheden binnen 30 dagen hun facturen moeten voldoen. De gemiddelde betaaltermijn was in 2013 43 dagen, de overheid voldoet dus nog lang niet aan het doel om tenminste 90 procent van de facturen tijdig te betalen. Oorzaak van de trage betaling is vooral bureaucratische rompslomp: het heeft geen prioriteit, meerdere mensen moeten akkoord gaan voordat een rekening wordt betaald en als zo iemand afwezig is blijft de rekening liggen. De Haagse departementen presteren met ruim 90 procent op tijd betaalde facturen een stuk beter dan de gemeenten.
 

Cultuuromslag
De ombudsman vindt dat de ambtenaren die zich bezighouden met het betalen van facturen zich beter bewust moeten zijn van de gevolgen van een te laat betaalde rekening. Tijdig betalen is organisatorisch te verbeteren, maar vergt zeker ook een cultuuromslag, aldus het rapport. Dat betekent bijvoorbeeld ondernemers niet van het kastje naar de muur sturen, eventueel zelf contact opnemen als facturen niet kloppen en de ondernemer inlichten over de oorzaken van de vertraging.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Kick van IJzendoorn (directeur bedrijf) op
Er is geen enkele legitieme reden te bedenken waarom een factuur door een gemeente niet binnen een week betaald zou kunnen worden. Zelfs binnen twee dagen zou geen enkel probleem moeten zijn. Het is puur onfatsoenlijk als dat niet gebeurt.
Door John (ambtenaar) op
Volg onderstaande link eens. De meeste gemeenten hebben zich de laatste jaren flink verbeterd. Het kan ook anders dan beschreven, kijk maar eens naar de eerste tien op de lijst!
http://www.mkb.nl/images/Analyse%20MKB-Nederland …
Door John (ambtenaar) op
Ik weet niet, of Bert ooit administratief werk heeft verricht, maar veel verstand heeft hij er niet van.
Het is over het algemeen geen onwil, maar de complexheid van de organisatie om fraude te voorkomen waardoor betalingen over veel schijven moeten lopen. ER zijn ook gemeenten, die ruimschoots voldoen aan de vereisten. Ik zou zeggen: Ga eens googlen, daar leer je van. Je hebt trouwens wel een punt waar het betalingen AAN de overheid betreft.
Door Bart van de Hulsbeek (consultant / issuemanager) op
Ik werk al geruime tijd regelmatig voor de gemeente Oss. Oss krijgt het doorgaans voor elkaar om binnen drie weken te betalen. Een pluim is hier op zijn plaats en Oss laat hiermee zien dat het absoluut kan!
Door Ontklutsman op
Overheden betalen traag maar zeker, dit in tegenstelling tot het bedrijfsleven. Heeft die Ombudsman niets te doen of zo..
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Dit lijkt me een pleidooi voor kleinere organisaties waar ik me van harte bij wil aansluiten. Een rekening hoeft daar over veel minder schijven en zal in de praktijk eerder worden voldaan.
Door Jannie op
@B. Hamers: voor veel burgers is er maar één overheid. En zo zou het ook moeten zijn.
De onderverdeling en de verschillen heeft de overheid zelf gecreëerd...
Door B. Hamers (medewerker belastingdienst) op
Weer een lange reactie van iemand die het verschil niet doorheeft tussen een rijksdienst en de gemeenten.
Door Bert op
Dit schijnt maar niet te verbeteren, terwijl he toch allemaal niet zo moeilijk moet zijn. Een betaaltermijn van 30 dagen is al vrij ruim, maar in de praktijk wordt die vaak niet gehaald. Lamlendigheid en desinteresse liggen hieraan ten grondslag, en wellicht ook het feit dat ambtenaren nooit zelf aan den lijve hebben ondervonden wat het is om zelf geld te verdienen door facturen te sturen in de verwachting die ook worden voldaan.

Het bizarre is, dat de overheid zelf erg resoluut is als je een factuur niet bijtijds betaalt. De belastingdienst bijvoorbeeld legt al boetes op als het geld een dag te laat binnen is. Voor het innen van OB sturen ze niet eens een aanslag, omdat zij vinden dat de ondernemers zelf moeten weten wanneer zij die B voldoen, maar zijn desondanks zeer strikt in hun boetebeleid.

Dat is zeer inconsequent: als de overheid zelf moet betalen dan is traagheid troef en is er nauwelijks aandacht voor uiterste betaaldata, maar als de overheid wil vangen dan is er geen enkele clementie.

Dit soort dingen dragen bij aan het beeld van een onbetrouwbare overheid.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners