of 59130 LinkedIn

‘Geld voor fietsvoorzieningen is mooi, maar onvoldoende’

Provincies, gemeenten en vervoerregio’s willen de komende jaren honderden miljoenen euro’s investeren in fietsparkeerplaatsen en snelfietspaden. Zij hebben hiervoor plannen ingediend bij het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie beslist vervolgens of de projecten in aanmerking komen voor additionele financiering. Volgens het Interprovinciaal Overleg (IPO) is de bijdrage niet voldoende.

Provincies, gemeenten en vervoerregio’s willen de komende jaren honderden miljoenen euro’s investeren in fietsparkeerplaatsen en snelfietspaden. Zij hebben hiervoor plannen ingediend bij het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie beslist vervolgens of de projecten in aanmerking komen voor additionele financiering. Volgens het Interprovinciaal Overleg (IPO) is de bijdrage niet voldoende.

Uitpuilende fietsenstallingen

‘Het is altijd te weinig, maar het is een welkome aanvulling’, zegt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe en IPO-ambassadeur voor ‘de fiets’. De decentrale overheden willen zeshonderd kilometer aan snelfietspaden aanleggen, ter aanvulling van de vijfhonderd kilometer die er al ligt. ‘We zijn blij met de aandacht van het ministerie’, zegt Brink. ‘Hand over hand neemt het fietsvervoer toe. In het hele land zie je uitpuilende fietsenstallingen. Maar de bijdrage is een fractie van de totale uitgaven.’

 

Extra snelfietsroutes

In totaal geven de regionale partijen 400 miljoen euro uit aan extra snelfietsroutes. Slechts een klein gedeelte daarvan hoort bij de plannen die bij het ministerie zijn ingediend. Het ministerie heeft hiervoor 100 miljoen euro te besteden en zo’n 26 miljoen daarvan zal naar de snelfietsroutes gaan. De afspraak is dat het ministerie 40 procent zal bijdragen en de regionale partijen 60 procent, wat neerkomt op zo’n 39 miljoen euro.

 

Te weinig parkeerplaatsen

Het overige gedeelte van de 100 miljoen die staatssecretaris Van Veldhoven te besteden heeft, gaat naar parkeermogelijkheden op stations. De bijdrage van de regionale partijen hieraan bedraagt 111 miljoen en van het rijk 74 miljoen, wat neerkomt op een totaal van 185 miljoen euro. Een woordvoerder van het IPO beaamt dat de overheidsbijdrage mooi is, maar dat het te weinig is om de 150.000 extra parkeerplaatsen op stations in Nederland te realiseren die volgens een becijfering van ProRail nodig zijn.

 

Echt haalbaar

Volgens de woordvoerder hebben de provincies, gemeenten en vervoerregio’s een pakket samengesteld ‘van alleen de projecten die echt haalbaar zijn’. De voorstellen moesten voor 22 september bij de staatssecretaris binnen zijn. Van Veldhoven gaat nu de projecten beoordelen en beslist voor het einde van het jaar welke projecten versterkt worden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Joop (Medewerker) op
Het is wonderlijk gesteld in Nederland. Voor de auto worden wegen aangelegd conform voorschriften en maten voor de maximale toegestane breedte van motorvoertuigen. In diezelfde wet staat dat fietsen maximaal 1,50 meter breed mogen zijn. Een fietspad moet dus inclusief de slingerbeweging die fietsen maken ongeveer 2 meter breed zijn. Twee richtingen verkeer dubbel, dus 4 meter. En dan voldoen we aan de wet, meer niet. Maar nee, de fietser wordt niet als volwaardig gezien, die kan wel toe met een pad van hooguit een meter breed als je geluk hebt, vaak is het veel minder. En die fiets van 1,50 meter breed? Die moet dan noodgedwongen op de rijbaan tussen veel sneller verkeer. En deze situatie wordt jaar op jaar aan de kaak gesteld, maar er wordt 0,0 aan gedaan. En nu er in ene met een zak geld gerammeld wordt komen de beleids- en plannenmakers erop af als vliegen op een hoop stront. Zouden we niet eerst eens de bestaande structuur aanpassen aan de wet? Of blijven we daar maar doorgaan met blunderen?