Advertentie
financiën / Nieuws

Corporaties lijden verlies op ondergrondse garages

Veel woningcorporaties lijden verlies op ondergrondse parkeergarages bij nieuwbouwprojecten. Vooral bij sloop-bouwprojecten zijn ondergrondse garages vaak opgenomen in de gemeentelijke bouwvergunning. Daardoor kunnen er op straat bomen staan in plaats van auto’s.

26 april 2010
Maaiveld
‘Bij sloop-bouwprojecten wil de gemeente vaak dat er minder blik op straat staat en dat er groen voor terugkomt. Dan moet je dus met de auto´s ondergronds. Maar dat is duurder dan parkeren op het maaiveld’, zegt Elmy Liefferink van de woningcorporatie Portaal in Nijmegen: ‘Het is al een poosje zo dat parkeergelegenheid onder de grond wordt gebouwd. Het is natuurlijk niet zo mooi, al dat blik in de straat.’

Kostendekkend
Volgens Portaal is een parkeerplaats pas kostendekkend als er 80 tot 120 euro per maand wordt betaald, maar veel huurders hebben er maar 30 euro voor over. De aanleg van een ondergrondse plek, inclusief de veiligheidsvoorzieningen zoals ventilatie, kost al snel 25.000 euro. Voor een plaats op de begane grond is dat slechts 5000 euro.

 

Lagere parkeernorm
‘We hebben wel een paar ideeën waarmee de gemeente ons tegemoet zou kunnen komen. Zo zou de parkeernorm omlaag kunnen. Nu is die voor een groot deel van de stad 1,8 parkeerplaatsen per woning. Als je dat verlaag naar één parkeerplaats per woning spaart dat al veel geld uit’, zegt Liefferink: ‘Ook zou het schelen als we parkeerplaatsen half verdiept aan kunnen leggen in plaats van volledig onder de grond.’

 

Huurgrens
‘Bij onze parkeergarage in het centrum zijn nog zo´n 15 plekken leeg, dat is bijna een vijfde. En bij twee andere wat oudere complexen hebben we het probleem niet, want daar is de huur van de parkeerplaatsen in de huur van de woningen versleuteld’, zegt Liefferink: ‘Maar dat kan je lang niet altijd doen: het risico is dat je boven de huurgrens uit komt, en dat wil je niet als je met sociale woningbouw bezig bent.’

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Daniel Hake / adviseur milieukwaliteit
Welk huurtarief haalbaar is hangt af van wat in de omgaving van het complex gebruikelijk is: in grote delen van Amsterdam is het normaal om veel te betalen voor een eigen parkeerplek, maar in een kleine plaats niet. Daarom is het autobezit in Amsterdam ook een stuk lager. Toch gelden overal dezelfde parkeernormen.
Verder eens met Wim, gecombineerd gebruik is veel voordeliger, maar dan kun je pk garages - en de bijbehorende appartementen - alleen in centrumgebieden bouwen. Op zich geen slecht idee: compacte centra met veel voorzieningen en daarbuiten ruim opgezette woonwijken met parkeren op straat of erf.
Zie hier twee redenen voor differentiatie in parkeerregels.
Wim van der Heide / Adviseur Parkeervoorzieningen
Ondergrondse garages bouwen voor één doelgroep is erg duur. Tevens staan de parkeerplaatsen vaak leeg, bijvoorbeeld overdag als mensen naar het werk gaan. Medegebruik van de garage door bezoekers van winkels en werknemers is één van de belangrijkse oplossingen om bewonersgarages betaalbaar te houden. Dit vraagt om een creatieve manier van inpassing van garages in de stad. Garages bedienen dan vooral een gebied en niet een functie. Gebiedsparkeren vergroot ook de schaal van de garage, wat de bouw- en exploitatiekosten verlaagd. Een betere benutting van parkeerplaatsen komt de invulling van duurzaamheidsdoelstellingen ook ten goede (minder grondstoffen en minder zoekverkeer). Een kleiner aantal grote garages is immers beter te bewegwijzeren. Betaalbaar en duurzaam parkeren vraagt dus om dubbelgebruik.
Advertentie