Advertentie
financiën / Nieuws

Citymarketing Trofee is Brabants feestje

Twee Brabantse gemeenten wonnen dit jaar de Nationale Citymarketingtrofee. Eindhoven won voor de tweede keer op een rij de prijs voor de beste citymarketing in de categorie steden met meer dan 100.000 inwoners. Bij de kleinere steden won het nog geen tien kilometer verderop gelegen Helmond.

08 juni 2015

Twee Brabantse gemeenten wonnen dit jaar de Nationale Citymarketingtrofee. Eindhoven won voor de tweede keer op een rij de prijs voor de beste citymarketing in de categorie steden met meer dan 100.000 inwoners. Bij de kleinere steden won het nog geen tien kilometer verderop gelegen Helmond. Dat werd maandagmiddag 8 juni  bekendgemaakt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Zaanstad.

Simpele gezelligheid

De jury was bijzonder te spreken over de het citymarketing beleid dat Eindhoven al gedurende een reeks van jaren voert. Het leverde de gemeente in 2014 reeds de Nationale Citymarketing Trofee op.
‘Eindhoven is een gemeente die al jaren een consistent een dynamisch beleid voert en ook in 2014 opvallende resultaten heeft behaald. De winnaar verbindt inhoudelijke grandeur met simpele gezelligheid, internationale uitstraling met lokale traditie. Het beeldmerk wordt op uitstekende wijze gebruikt. En tot slot is er sprake van een sterke regionale samenwerking en binding’, aldus de jury. Eindhoven liet Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag achter zich.

Scherpe focus
Ook bij de gemeenten met minder dan 100.000 inwoners waren er vijf genomineerden: Den Helder, Helmond, Kampen, Rhenen en Veenendaal. De jury koos voor Helmond, omdat in deze gemeente, vanwege ‘gedegen voorwerk en voorbereiding van beleid het afgelopen jaar hebben geleid tot een verfrissende en doelgerichte strategie en aanpak van de citymarketing. Met scherpe focus  en intensieve samenwerking, ook in de regio, is de verbinding gezocht. In korte tijd is er veel vooruitgang geboekt.’

Verleden
Het viel de jury op dat ook de kleinere steden citymarketing steeds meer zien als een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van hun beleid. De tijd dat gemeenten citymarketing voornamelijk beschouwden als een instrument ter bevordering van toerisme en recreatie lijkt daarmee definitief tot het verleden te  behoren.
 

Zesde keer
De Nationale Citymarketing Trofee werd voor de zesde keer uitgereikt. De jury werd gevormd door Erik Braun, universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Angelique Lombarts, citymarketingdeskundige bij Aloaconsultancy, Thom Ummels, onafhankelijk expert citymarketing, Eric de Kluis hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur en Hans Oostendorp van Necker van Naem, het onderzoeksbureau dat door middel van een enquête onder alle gemeenten en experts op het gebied van citymarketing de genomineerden heeft geselecteerd. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie