of 64120 LinkedIn

'Broodnodige' samenwerking voor digitaal toezicht

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

Meerdere toezichthoudende instanties gaan samenwerken om digitaal sterk te staan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten, de Autoriteit Consument & Markt en het Commissariaat voor de Media willen met het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders hun grip op het digitale verbeteren.

Versterking

De Nederlandse maatschappij is een van de meest gedigitaliseerde van Europa en nieuwe Europese regels kunnen leiden tot verplichtingen die gevolgen hebben voor meerder toezichthouders. ‘Samenwerking is dus broodnodig’, concludeert Aleid Wolfsen van de AP. De toezichthouders gaan samen letten op manipulatie en misleiding, ze investeren in kennis en expertise en ze kijken waar ze elkaar bij de handhaving kunnen versterken.

 

Helderheid en voorspelbaarheid

‘Om effectief op het hoge tempo van de nieuwe ontwikkelingen te kunnen reageren, is een coherente en gecoördineerde aanpak nodig’, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM. En door toezichtstaken gezamenlijk af te stemmen, scheppen ze ‘helderheid en voorspelbaarheid voor bedrijven en consumenten’, aldus voorzitter Renate Eringa-Wensing van het Commissariaat voor de Media.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners