of 60264 LinkedIn

Bijna half miljard voor tramnet regio Den Haag

Rotterdam, Den Haag en de andere gemeenten in de regio trekken in totaal 462 miljoen euro uit om het tramnet in het gebied te verbeteren. Van het geld worden onder meer zestig nieuwe trams gekocht, die vanaf 2026 moeten gaan rijden.
Reageer

Rotterdam, Den Haag en de andere gemeenten in de regio trekken in totaal 462 miljoen euro uit om het tramnet in het gebied te verbeteren. Van het geld worden onder meer zestig nieuwe trams gekocht, die vanaf 2026 moeten gaan rijden.

Bijdragen

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft woensdag besloten 402 miljoen euro uit te trekken voor het project. De MRDH is een samenwerkingsverband van 23 gemeenten. Naast Rotterdam en Den Haag zijn dat onder meer Zoetermeer, Westland, Delft, Schiedam en Capelle aan den IJssel. Verder wil Den Haag zelf 45 miljoen euro bijdragen en de Haagse vervoerder HTM 15 miljoen euro.

 

Perrons

De nieuwe trams moeten tussen Scheveningen en Delft, tussen Den Haag en Leidschendam, tussen Den Haag en Wateringen en binnen Den Haag gaan rijden. Perrons worden opgehoogd, zodat reizigers gelijkvloers kunnen instappen. Voor de trams ook is een nieuwe remise nodig.

 

Tijdelijk

Door de coronacrisis maken momenteel minder mensen gebruik van het openbaar vervoer, maar dat is volgens de metropoolregio tijdelijk. Rotterdam en Den Haag groeien als kool. In de regio wonen nu ruim 2 miljoen mensen en in de komende decennia komen daar ongeveer 400.000 bij. Dat staat ongeveer gelijk aan de complete gemeente Utrecht. Voor hen moeten 240.000 extra woningen gebouwd worden.

 

Verlanglijstje

Vanwege de verwachte bevolkingsgroei kwam de metropoolregio vorig jaar al met een verlanglijstje voor de toekomst. Daarop staat onder meer dat metro's over een paar jaar misschien zelfstandig onder het centrum van Rotterdam door rijden. Dan kunnen de metro's dichter op elkaar rijden en kunnen dus meer mensen worden vervoerd. Op de wensenlijst staan ook nieuwe metrolijnen, bijvoorbeeld tussen Den Haag Centraal en Dordrecht, en eventueel ook naar Leiden. Een andere mogelijkheid is een zelfrijdende bus tussen het vliegveld van Rotterdam en de nabijgelegen RandstadRailhalte Meijersplein.

(ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners