Advertentie
financiën / Nieuws

Ambtenaren gemeenten: +3,4 procent

De 160.000 gemeenteambtenaren gaan er dit jaar 3 procent op vooruit. Dat staat in het cao-akkoord dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met de vakbonden heeft gesloten. In 2017 komt daar nog eens 0,4 procent bij.

28 januari 2016

De 160.000 gemeenteambtenaren gaan er dit jaar 3 procent op vooruit. Dat staat in het cao-akkoord dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met de vakbonden heeft gesloten. In 2017 komt daar nog eens 0,4 procent bij.

Op de website van de CNV staat dat de nieuwe cao loopt tot 1 mei 2017. De bonden moeten het akkoord nog wel voorleggen aan hun leden. Vanaf 1 januari 2016 stijgen de lonen met 3,0 procent. Van 1 januari 2017 tot 1 mei 2017 komt daar dus nog 0,4 procent bij. CNV Overheid spreek van ‘een fatsoenlijke loonsverhoging.

Toename werkdruk

‘De afgelopen jaren hebben ambtenaren van gemeenten door de decentralisaties meer taken gekregen. De werkdruk op de gemeentehuizen, vuilniswagens en brandweerkazernes is toegenomen. Met deze cao krijgen werknemers van de lokale overheid weer de waardering die ze verdienen’, aldus Patrick Fey, voorzitter CNV Overheid en cao-onderhandelaar Gemeenten.


Lagere pensioenpremie

Met de nieuwe cao zijn ook voor gemeenteambtenaren de afspraken uit het loonakkoord omgezet in een hoger loon. Het loonakkoord voorziet onder andere in een lagere ABP-pensioenpremie voor 2016. Hierdoor valt 1,4 procent loonruimte vrij, die onderdeel is van de totale loonsverhoging van 3,4 procent.

 

Instroom jongeren
De afspraak tussen de vakbonden en de gemeenten is verder een onderzoek in te stellen naar de instroom van nieuw personeel. Fey: ‘De arbeidsmarkt voor gemeenten zit al jarenlang op slot en als er al mensen instromen, gebeurt dat vaak op flexibele basis. Dat moet veranderen. Daarom willen we afspraken maken over meer instroom van jongeren, generatiepacten en het terugdringen van flex.’

Daarnaast zijn er in de cao onder meer afspraken gemaakt over reparatie van het derde WW-jaar. De vakbonden leggen legt het cao-resultaat komende weken voor aan de leden.  

Reacties: 49

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frits
Zie net een bericht langskomen over de nettoloon ontwikkeling deze maand: "Het ABP-bestuur heeft vanaf 1 april 2016 de volgende premies en franchises (het bedrag waarover je geen premie betaalt) vastgesteld. Vanaf april betaal je 5,730% (was 5,430%) pensioenpremie."



Gaan we nu terug naar de onderhandeltafel?
Fritz
Dus 3,4%, waarvan 1,4 % uit een pensioenakkoord (2015) plus 0,74% uit een vorig pensioenakkoord (2014). Netto 1,26% erbij voor 2 jaar. Als je dan ook nog voorzichtig rekening gaat houden met de waarschijnlijke stijging van de pensioenpremie en de reparatie van de WW en de inflatie, dan hou je bitter weinig over. En dan durft Bert de Haas (FNV) te stellen: ‘Dit akkoord is een waardering voor de mensen die op het stadhuis werken, de wijken schoonhouden of branden bestrijden. Zij krijgen meer koopkracht en zekerheid.’ En Fey (CNV) zingt het zelfde deuntje mee. Ja, de waardering spat er gewoon af, van een akkoord dat de inflatie nog niet bijhoudt en voor het overige bestaat uit sigaren uit eigen doos. Tijd voor andere onderhandelaars.
Heike / ambtenaar
tijd om het lidmaatschap van de bond nu écht op te zeggen
T. ten Klooster
Zeer benieuwd! Als het maar niet weer een sigaar uit eigen doos is door de pensioenpremie te verlagen. Overigens zal die laatste misschien wel stijgen nu de dekkingsgraad van het ABP onder de maat is.
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
vrijval arbeidsvoorwaarde pensioen 2015: 0,74%

vrijval arbeidsvoorwaarde pensioen 2016: 1,4% + 0,01% over vrijval 2015



Effectief een salarisverhoging van 0,85% in 2016 en 0,4% in 2017 = 1,25%



In de beeldvorming toch heel anders dan 3,4%

Martin / controller
Helemaal met Steven eens. De beeldvorming is weer gezet. De 1,4% blijft een sigaar uit eigen doos.

Ik hoor trouwens nog weinig van het FNV. Zijn die het er ook mee eens? Vraag het me af en gelijk hebben ze.
Jeannette
Dit is dus geen 3.4% loonsverhoging. Er zit een verlaging van de pensioenpremie in van 1.4%. Waarom blijf BB dit toch als loonsverhoging zien. Overigens, blijft het akkoord van 3.4% gehandhaafd als de pensioenpremie in april weer omhoog gaat? Of wordt dit dan ook aangepast.
Criticus - NL
Helaas A.M.B. je betaald wederom 1,4% van deze fantastische verhoging zelf. Hiermee (minder inleg) en de verslechtering van de positie van de pensioenfondsen, zie ik mijn pensioen steeds verder verslechteren. Mocht ik het overigens ooit bereiken. Toen ik ging werken (1997 voltijd), was dat op 65-jarige leeftijd. In mijn geval is dat al opgelopen tot 69. http://www.pensioenleeftijdberekenen.nl Dit extra geld moet ik dus zelf investeren/beleggen in de hoop er mijn pensioen mee aan te kunnen vullen. Niks extraatje na een periode van inleveren... Naast alle eerder verdwenen secundaire en tertiaire voorwaarden, was het pensioen het laatste waar aan geknabbeld kon worden. Overheid, betrouwbare werkgever, u wordt bedankt!
Emile / Beleidsmedewerker
De bekende dode mus.....
Peter / Projectleider
Inderdaad Jeannette, de pensioenpremie ABP gaat 1 april (geen grap) met 1% omhoog. Zien we (nog) niet terug.
Scepticus / Gemeenteambtenaar
En dus weer een (grotendeels) zelfbetaalde loonsverhoging die door het CNV klakkeloos wordt geslikt. En door BB als iets moois wordt gepresenteerd. Ik ben benieuwd hoe lang dit kabinet (en de CNV) hier nog mee weg komt. Diep triest.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Heren en dames, dit is een discussie van de kip of het ei en vergelijkbaar met wat Adam, Eva of God nu destijds anders hadden kunnen doen.... Ooit is besloten dat het ABP en andere pensioenfondsen de taak hadden om te zorgen voor een gegarandeerde oudedagsvoorziening; eind jaren '50 kwam daar de AOW bij. Het was een tijd dat de rente jarenlang tussen de 3,5 en 6 % schommelde. En er kwam een vaste rekenrente van 4%. Nu 60 jaar later is het tot wurgconstructie geworden. Wie een huis koopt, kan een hypotheek voor 2,75% krijgen.... Duidelijk mag zijn dat het ABP risicovoller zal moeten gaan beleggen, maar dat zij tevens de garantie van een vast pensioen een keer moet loslaten. Nu laat mevrouw Klijnsma zich door angst leiden en dat biedt zeker geen oplossing. Daarbij moet het uitgangspunt zijn dat het ABP ook veel meer maatschappelijk gericht moet gaan investeren. Ik kan me flink ergeren aan de demagogie van het FNV in deze. Helaas schept ook het CNV niet de gewenste duidelijkheid. Jammer dat ook redactionele artikelen weinig helderheid verschaffen.

Waarom zegt nooit iemand hoe het nu werkelijk zit en genieten we van het wijzen naar elkaar ?? Helaas, ook ik zal zelf moeten bij sparen voor mijn pensioen.... Overigens kijk ik ook naar de mooie dingen, zoals een mooie deeltijdpensioenregeling bij sommige gemeentes.... Ik geniet van mijn rol als mentor en adviseur voor 21 uur per week....
Martin / controller
Ja, Hannes mooi verhaal, maar jij kunt daar blijkbaar nog van genieten. Wij die wat jonger zijn kunnen dat waarschijnlijk niet eens meer.
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
@Hannes: ben al lang blij dat jij een mentorrol mag vervullen. In de meeste gevallen leiden de generatiepacten tot weinig instroom op structurele banen behalve stage/trainee of wet banenafspraak.



Deze laatste invullingen dragen bij aan de kostenstijging van de pensioenpremie (hoe meer jongeren bijdragen in de premie hoe lager de premie voor het totaal kan blijven - maw hoe ouder het personeelsbestand des te hoger de premie/meer risico of lagere ambitie)
Janet / beleidsadviseur
Dus hoezo fatsoenlijke loonsverhoging? Vreemd idee heeft CNV van fatsoenlijk.
JJMoes
Gefeliciteerd: ik doe het met mijn pensioen sinds 1-1-2000 met 0,34% in 2003. Dat voor jullie harde werkers er een deel van de loonaanpassing uit de sigarenfabriek komt, moge de pret niet drukken. Er komen nieuwe medicijnen aan.
Jan H
Besten, Ook de verlaging van de pensioenpremie is een afspraak tussen werkgevers en werknemers, maar dan in de Pensioenkamer. Dat is een overlegtafel waar werkgevers en werknemers van alle overheidssectoren aan tafel zitten. Wat zij besluiten, moet het ABP uitvoeren. Herinneren jullie je de zogenaamde greep uit de kas nog? Daar is de verlaging van de pensioenpremie mee vergelijkbaar, alleen zat het geld nu nog niet in de kas. En daarvan worden de loonakkoorden deels bekostigd, omdat het structurele ruimte is in de kas van de diverse sectoren. Die greep is gemotiveerd met de verhoging van de pensioenleeftijd omdat je daardoor langer kunt sparen voor je pensioen. Tegelijkertijd is de rente voor de beleggingen te laag waardoor de pensioenfondsen ook daardoor minder opbrengsten hebben. En als derde heeft de Nederlandsche Bank de rekenrente verlaagd, waardoor het langer duurt voordat de pensioenfondsen weer voldoende dekking hebben. En dat is voor het ABP weer aanleiding om eigenstandig de pensioenpremie te verhogen. ook de ABP-pensioenen lopen een dikke 10% achter op de loonontwikkeling. Tel uit je winst als werkende nu en als gepensioneerde straks.
henk
De VVD en pvda ben ik al lang geleden kwijtgeraakt. Ik wilde bij de volgende verkiezingen op het cda gaan stemmen. Maar wat het cnv hier toch flikt, brengt me er toe ook geen cda te gaan stemmen.

Als ik goed reken:

- + 3,4 %

- - 1,4% (sigaar uit eigen doos)

- - 1,0% verhoging pensioenpremie



Resteert 1%



De wijze van presenteren is misleidend en onfatsoenlijk. Wat betekent de C eigenlijk?
Henk / HR adviseur
Helaas zijn er nog steeds geen afspraken gemaakt om aan een vergroening te werken. Gemiddelde leeftijd blijft maar stijgen. De ene na de andere generatie krijgt geen kans om in te stromen. Juist het generatiepact zou de arbeidsmarkt weer in beweging kunnen brengen mits er een uniforme regeling komt die van toepassing is voor alle gemeente ambtenaren of nog beter de gehele overheidssector.



De grote diversiteit aan regelingen zoals die nu ontstaan werkt de mobiliteitsgedachte niet in de hand. Je wisselt niet vlug van werkgever als daar de generatiepact condities minder of anders zijn.



Meest ideaal zou zijn één regeling 80-90-100 welke geldt voor alle medewerkers en een looptijd van 10 jaar afspreken, naar voorbeeld van de gemeente Hoorn.



Hiermee kun je de "ik kom net kijken groep", de "ik sla mijn vleugels uit groep" en de "glijbaan naar pensioen groep" op hun wenken bedienen.



Middelen die vrijkomen vervolgens inzetten om aan de onderkant van de organisatie bij voorkeur jonge medewerkers aan te trekken.
Wiline
Het is toch knap van diverse personen dat ze appels met peren kunnen/willen vergelijken.
Frits / beleidsmedewerker
En om er nog een getalletje aan toe te voegen: de verwachte inflatie voor dit jaar is 1,2%. Oftewel het mooie nettoresultaat van dit onderhandelingsakkoord (goed uitonderhandeld, meneer Fey!) is dat we ongeveer op de nullijn blijven.



Benieuwd naar het FNV standpunt.
Gerrit
Waarom proeft dit zo ZUUR?



En hoe komt het dat het woord FATSOEN bij de vakbonden inmiddels in hetzelfde daglicht is komen te staan als bij het VNG? Of is dat EENMALIG?

Frouke / beleidsmedewerker
Als we hebben over fatsoenlijke beloning, snap ik eerlijk gezegd waarom de loonkloof tussen ambtenaren die bij gemeente (en dan vooral de kleinere), provincie en rijk (nog steeds, ondanks deze loonsverhoging) zo groot is. Dit voelt niet eerlijk, zeker nu de gemeenten veel meer taken/ verantwoordelijkheden hebben dan voorheen, en minder op afstand van de burger staan (dus meer op resultaat worden afgerekend).
Rurup / gemeente ambtenaar Amsterdam
Is dit over van de vijf procent die we zouden krijgen? Waarvan 50% afkomstig van ons eigen pensioen?



Knollen voor citroenen
Gerrit
Merkwaardig blijft het nog steeds dat de bonden zich steeds opnieuw laten afschepen met een fooi voor de gemeenteambtenaren en nog steeds niet pleiten voor

een samenvoeging van alle overheidscao's. Voor wie zitten zij daar eigenlijk?



ambtenaar / gemeenteambtenaar
Gestoord die christelijke club ik kom aan 1% erbij met alles eraf . zowiezo straks verhoging pensioen premie en de inflatie nee hoor is bod van niks . en ja laat ouderen 63 jaar uitstromen met redelijk inkomen dan kunnen jongeren met uitkering nu aan het werk. Zal kwam kosten lood om oud ijzer zijn
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Weer een nieuw voorbeeld van hoe medewerkers bij gemeenten door hun vakbonden en werkgevers in de maling worden genomen.



Fritz
Beste Gerben,

Als alle overheids-cao's zouden worden samengetrokken of gelijkgetrokken, waren er ook niet zoveel onderhandelaars nodig vanuit de bonden. Ergo, met al die CAO's houden bepaalde bondsleden er toch een leuk baantje aan over.
herman jansen
ach:

- Vanaf januari 2016 gaan de topfunctionarissen in alle (semi-) publieke sectoren niet meer dan 179.000 euro bruto per jaar verdienen;

- Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zou een ontslagvergoeding van 455.720 euro hebben betaald aan een consultant

- Het AD meldde maandag dat Alliander de wet omtrent de topbeloningen ontduikt.Daarbij zou het bedrijf zich in allerlei bochten wringen om toch salarissen van ruim 400.000 euro uit te keren aan zowel topman Peter Molengraaf als financieel directeur Mark van Lieshout.

- n het jaarverslag van Woonzorg is te lezen dat de inmiddels ex-directeuren Michel van Es, Kees de Wolf en Albert Klomp respectievelijk 170.000 euro, 207.000 euro en 380.000 euro hebben meegekregen wegens het beëindigen van het dienstverband in de jaren 2013 en 2014



Met dit soort voorbeelden is heel binnenlansbestuur 10 edities lang te vullen.



1 procent voor ambtenaren is dus idioot!
Nico / zzp
Even op FNV gegoogled. Daar is het echte antwoord met moeite te vinden.



Vrijval arbeidsvoorwaarde pensioen 2015: 0,74% Vrijval arbeidsvoorwaarde pensioen 2016: 1,4% + 0,01% over vrijval 2015 Effectief een salarisverhoging van 0,85% in 2016 en 0,4% in 2017 = 1,25% In de beeldvorming toch heel anders dan 3,4%



Waarom werkt iedereen aan dit cijfer gerommel mee? Op basis van de reacties, kun je wel opmaken welk vertrouwen er nog is bij medewerkers in vakbond en werkgever. Ik geloof inmiddels geen enkel bericht meer. Bravo communicatie medewerkers.
Dieuwe / adviseur
Ik constateer dat de 3,4 % is opgebouwd uit een compensatie voor loon-en prijsstijgingen voor de nullijn die was ingezet voor ambtenaren sinds de Rijksbezuinigingen. Tevens als compensatie voor het oprekken van de pensioenleeftijd tot 67 en 3 maanden.

Nu zit er nog een pensioenpremiestijging aan te komen.. Ik constateer hiermee dat de 3,4% inmiddels op is en dat we dus geen stijging hebben gehad...
Gerrit
En de vakbond censureert ook nog haar eigen website. Aanvankelijk was er een reactie mogelijkheid op de website van cnvpubliekezaak.nl. Die is er inmiddels verwijderd, inclusief de kritische reacties van leden en niet-leden. Lekker transparant!
henk
@D te N



De gemeente ambtenaren hebben via allerlei vage aanpassingen inderdaad geen loonstijging gehad. Goed gedaan van de VNG. Maar eigenlijk zei Fey van het CNV het al:

"Met deze cao krijgen werknemers van de lokale overheid weer de waardering die ze verdienen"
Petersen
Bij deze roep ik alle jongeren op om NOOIT gemeente ambtenaar te worden
J de Vries / mederwerker
Het is weer zo ver de bonden maken er weer een feest van deze afspraak.en dan gaat men naar de achterban die mogen dan hun voorkeur uit brengen.voor of tegen.dit noem de bonden een goede CAO.ze moeten de eigen schamen.
Erik
En maar zeiken en zeuren ober 1%. Hebben jullie al eens gekeken naar de voorwaarden waaronder twintigers worden aangenomen? Of liever gezegd, volledig worden uitgemelkt met stage-contracten? Of ZZP-ers? Prijs jezelf dan maar gelukkig en toon enige solidariteit. Als voorwaarde zou ik liever zien dat het aantal rijksambtenaren met minstens 25% slinkt. Ik ben 45 overigens.
henk
Ik zeg mijn lidmaatschap van de bond op!

Daar zijn ze blij met:

3,4 %

-1,5% (eerder gestolen van eigen pensioengeld van de ambtenaar)

-1,% pensioen bijdrage verhoging

-0,1% ww bijdrage



Blijft over netto 0,8%.



Oproep aan alle jongeren: ga nooit bij de overheid weerken. Je wordt bestolen en belazerd
Henk / Hoofd Algemene Zaken
Als tegenwicht aan de vele negatieve reacties op het akkoord:

Ik tel mijn meevallers aan de kostenkant. Bijvoorbeeld: lagere benzineprijzen, een goedkoper glasvezelabonnement en lagere hypotheekrente.

Ik ken veel mensen in mijn omgeving die jaloers zijn op de ambtelijke rechtspositie, de zekerheden en de hoeveelheid vrije dagen en de flexibiliteit waarmee de meeste gemeenteambtenaren die op kunnen nemen.
Fritz
Ik constateer dat onze bestuurders er in ieder geval een stuk beter zijn uitgesprongen
pieter / wegkijker
Het akkoord valt mij niet tegen.

Afgezien van het inderdaad bescheiden loonbod is wel de ww regeling volledig gerepareerd en zijn er afspraken gemaakt over de instroom van jongeren en arbeidsgehandicapten.

Ik blijf wel een beetje jaloers op de rijks- en politie cao. Bij de politie cao heb ik het niet over de mensen op straat hoor.
alex / beheerder
Ik klaag niet over mijn werk, salaris of arbeidsomstandigheden. Waar ik wel moeite mij heb is dat er weer een verkeerd beeld wordt geschetst alsof die ambtenaren weer een riante loonsverhoging krijgen; wat dus absoluut niet zo is, het tegendeel is zelfs waar. Te lang en complex om snel even helemaal uiteen te zetten, maar het komt er op neer dat het grotendeels een sigaar uit eigen doos is. Ook wordt er gezegd dat ambtenaren zo'n geweldige arbeidsvoorwaarden en rechtspositie hebben; ook niet waar. Ambtenaren hebben minder verlofdagen dan in het bedrijfsleven met een 36 urige werkweek, het enige voordeel is dat men ze redelijk flexibel kan opnemen. Dat ambtenaren een 36 urige werkweek hebben hebben ze zelf ook niet voorgekozen, de 4 uur minder werken per week wordt niet gecompenseerd, 4 uur (of meer) langer werken wordt niet betaald (en doen veel ambtenaren wel). De rechtpositie is inmiddels redelijk gelijk getrokken (terecht of onterecht is weer een andere discussie), maar het verschil is dat de overheid meestal (maar ook niet altijd) wel de wet en regelgeving naleeft, en het bedrijfsleven vaak niet.



we leven niet meer in de 90's...
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
De volgende zaken hebben feitelijk niets met dit onderhandelingsakkoord te maken of hebben geen enkele waarde:

1. 1000 arbeidsplaatsen via instroom door jongeren. Nog afgezien van de controleerbaarheid daarvan hoeven gemeenteambtenaren financieel toch niet nog eens te bloeden voor extra arbeidsplaatsen?

2. over de inzet van gehandicapten bij gemeenten zijn in het Sociaal Akkoord in 2013 al afspraken gemaakt. Die hebben met deze CAO niets te maken en hoeven dan ook niet te worden genoemd.

3. gelet op de hoeveelheid werk bij de gemeenten zitten de gemeenteambtenaren echt te niet te wachten op het inleveren van loon voor een secondaire arbeidsvoorwaarde (verlenging ww-duur), welke periode ze in 2015 al via een algemene maatregel heeft moeten inleveren?

4. alle sigaren uit eigen doos (salarisaanpassing via verlaging/verhoging pensioenpremies, verlenging ww-duur).

M.i. kunnen gemeenteambtenaren zich beter conformeren aan de CAO-afspraken van het rijkspersoneel die andermaal duidelijk beter uitpakken. De Haas en Fey (resp. FNV en CNV) kunnen beter worden vervangen door onderhandelaars die eindelijk eens echte resultaten behalen.
Pinky / secretaresse
leuk zeg, onderzoek instellen naar de instroom van nieuw personeel. Laten ze er nu eerst eens voor zorgen dat er in het huidige ambtenarenapparaat niet wordt gesneden. Op dit moment kan ik niet anders concluderen dat er nog steeds ambtenaren uit moeten (soms met beperking) dus waarom wel nieuw personeel erin? Bedankt. Overigens wel happy met reparative WW want dat is waar wij nu mee te maken krijgen.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Wortmann-Kool (voorzitter ABP, VVD) moet geen onzin verkopen en gewoon tegengas geven aan Knot (DNB) en het huidige Kabinetsbeleid.

Probleem is dat het ABP nu ingevolge voorschriften van de DNB (ingegeven door dit Kabinet) moet rekenen met een belachelijk lage rekenrente voor toekomstige verplichtingen in plaats van met reële rentepercentages.

Het ABP behaalde de laatste 20 jaar gemiddelde rendementen van 6 - 7% en de pensioenpot groeit ieder jaar met miljarden.

Dit Kabinet maakt van de huidige situatie ook nog eens gebruik/misbruik door een deel van de pensioenpremies aan te wenden voor salarisaanpassingen (sigaren uit eigen doos) voor de werkende ambtenaren; overigens moet het grootste deel daarvan over enkele maanden alweer worden ingeleverd door een premieverhoging bij het ABP.

Daarbij komt nog dat dit Kabinet de grootste profiteur is van de huidige situatie met lage rentepercentages; in plaats van ruim 4% rente op de staatsschuld betaalt het nu niet eens meer 1%. Op een staatsschuld van ca. 180 miljard levert dit al een aantal jaren jaarlijks minstens 5 - 6 miljard extra op.

Laat je geen knollen voor citroenen verkopen!

Wortman
Dit accoord is een zeer slecht akkoord. De argumenten zijn al vaak genoemd. Ernstiger nog vind ik de rol van de en FNV. Met daarnaast het kliekje van de vng en abp bestuurders is maar 1 conclusie mogelijk: mensen vertrek bij de gemeente! En zoek een normale werkgever
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
@ Wortman Wat een onzin kraamt u uit door de FNV de schuld te geven. Het waren de kleinere bonden (CNV, CMHF en Ambtenarencentrum) die met het kabinet het centraal loonruimteakkoord sloten die een sigaar uit eigen doos (want lagere pensioenopbouw) inhield en waar juist de FNV (veruit de grootste bond) als enige tegen dit akkoord was en er in eerste aanleg en in hoger beroep tegen procedeerde.
Alex
Vorig jaar was al afgesproken dat de lonen van gemeenteambtenaren per 1-1-2016 met 1,4% zouden stijgen. De rest komt uit eigen zak, door een lagere pensioenopbouw. Wat een flutakkoord na jarenlang geen serieuze loonstijging gekregen te hebben, en een inmiddels torenhoge werkdruk waardoor de ene na de andere collega overspannen thuis zit. De loonachterstand met het bedrijfsleven en de andere overheden wordt bovendien steeds groter, en is nog verergerd door een steeds lagere inschaling van veel functies, en 0 promotiekansen Die vakbonden moeten eens dringend naar huis gestuurd worden. Hoe durven ze dit te verdedigen. Meer jongeren aannemen: ik zou ze afraden om voor de gemeente te gaan werken; werk maar liever bij een adviesbureau of rijk/provincie/waterschap. Minder flexwerkers: ik zou wel willen dat die weer ingehuurd werden om de werkdruk te verminderen; die flexwerkers zijn hier al lang naar huis gestuurd. En het VNG-personeel zelf zou voor het salaris van een gemeenteambtenaar het huis niet uitkomen...
Wortman
Uit het jaarverslag van de VNG komt naar voren dat de gemiddelde vng ambtenaar 65.000 euro verdient. Uit het nederlands salarisonderzoek blijkt dat de gemiddelde ambtenaar 43.000 verdient. Een zeer opmerkelijk verschil.



Wat ook opvalt is dat het aantal fte's gelijk blijft. Bij de gemeenten zie je deze daarentegen krimpen. Opmerkelijk is de enorme stijging van kosten onder de vlag : personeel derden. Meer dan verdubbeld naar 4,5 mil.

De stelling van Alex klopt dus. Voor het salaris van een gemeente ambtenaar komt een vng er niet het bed uit. En trouwens wat verdienen die enorme aantallen bestuurders daar?
Jan / HR adviseur bij Gemeente
De VNG heeft zojuist op haar website de ledenraadpleging bekend gemaakt. Ik wil eenieder adviseren de ledenbrief te lezen die bijgevoegd is.

Dan zal duidelijk worden dat van de 3 % loonsverhoging die voor dit jaar is toegezegd, feitelijk maar 1 % overblijft. De rest is een sigaar uit eigen doos.



De vakbonden willen dit naar de leden toe niet zo verkopen, maar de VNG is naar de eigen gemeenten toe wel eerlijk over de feitelijke kosten voor hen en dus de feitelijke loonsverhoging voor ons..



Een mager resultaat. Temeer als je het afzet tegen de CAO voor o.a. politieagenten..





https://vng.nl/onderwerpenindex/arbeidsvoorwaard …

Advertentie