Advertentie
financiën / Nieuws

Aanbesteding van bus werkt

Mouwen, die op 29 april hoopt te promoveren aan de Vrije Universiteit Amsterdam, ontdekte dat de effecten op efficiency en tevredenheid grotendeels samenhangen met contractvernieuwing onder een concurrerend regime. Ook constateert hij dat het weinig uitmaakt of de contracten onderhands of openbaar zijn aanbesteed,

22 april 2016

Uit promotieonderzoek van Arnoud Mouwen blijkt dat het overheidsbeleid om het openbaar vervoer openbaar in het stad- en streekvervoer aan te besteden succesvol is. Efficiency en reizigerstevredenheid namen toe.

Mouwen, die op 29 april hoopt te promoveren aan de Vrije Universiteit Amsterdam, ontdekte dat de effecten op efficiency en tevredenheid grotendeels samenhangen met contractvernieuwing onder een concurrerend regime. Ook constateert hij dat het weinig uitmaakt of de contracten onderhands of openbaar zijn aanbesteed. ‘Dit suggereert dat alleen al de ‘dreiging’ van openbare aanbesteding voldoende is in een markt waarin het merendeel van de concessies verplicht openbaar wordt aanbesteed,’ aldus Mouwen. Het proefschrift toont aan dat vooral de introductie van nieuwe voertuigen een sterk positief effect heeft op de klanttevredenheid. De reinheid van het voertuig, het geluid, het gemak waarmee je in- of uit kunt stappen, en hoe vaak de bus, tram of trein rijdt zijn volgens hem het meest bepalend voor de positieve effecten van openbaar aanbesteden op de klanttevredenheid.

Schaalgrootte
‘Mogelijk zijn vervoerders en overheden minder gericht op betrouwbaarheid dan voorheen, maar meer op snelheid en frequentie’, veronderstelt hij. De omvang van de huidige concessiegebieden is volgens Mouwen optimaal. Een schaalvergroting- of verkleining van de gebieden zal waarschijnlijk tot kostenstijgingen leiden. In meer dan 80 procent van de aanbestedingen bieden dezelfde drie grote concurrenten: Arriva, Veolia  en Connexxion.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janet / beleidsadviseur
Wat een vreemde uitkomst. Er is vast niet goed naar de mening van passagiers gevraagd. De afgelopen jaren is het openbaar vervoer buiten de Randstad steeds verder afgebrokkeld. De kosten om mee te mogen reizen rijzen de pan uit. En de busmaatschappij heeft schijt aan service. Dat ondervond ik laatst ook weer zelf. Door een fout van een chauffeur (kan gebeuren, iedereen maakt wel eens fouten) vertrok mijn bus een kwartier te laat. Daardoor miste ik mijn aansluiting met een volgende bus en moest op een avond drie kwartier op het bussation in Wageningen wachten, vanaf tegen elven 's avonds in de vrieskou. Geen enkele tegemoetkoming van maatschappij Syntus. Interesseert ze niet. Ja ze geven als reactie dat ze de chauffeur erop aangesproken hebben. En dat was wat voor mij nou juist niet hoefde.

Nee, praat me niet van die openbare aanbestedingen. Je moet van de ene maatschappij overstappen op de volgende en vervolgens elke dag de overstap declareren omdat een overstap niet geregld is. Hoezo tevreden? Ik niet in ieder geval. Er zijn alleen maar problemen door gekomen. De laatste jaren heb ik spijt dat ik ooit gekozen heb om geen eigen vervoer te organiseren en mijn rijbewijs te halen. Daarvoor was dat gewoon niet nodig.
Piet
Connexxion en veolia zijn hetzelfde bedijf....
John / Adm. medewerker
De promovendus heeft zeker geen tijd gehad om het personeelsbeleid onder de loep te nemen.
Advertentie