Advertentie
financiën / Nieuws

64 euro per maand minder voor thuiswerkende ambtenaar

Ambtenaren die slechts één dag per week naar kantoor gaan, zien hun nettosalaris vanaf januari met 63,71 euro dalen. Dat becijfert Visma/Raet en volgens het HR-softwarebedrijf wordt deze verandering veroorzaakt door de wijziging in de reiskostenvergoedingen. Voor ambtenaren die dagelijks naar hun werk reizen, stijgt het inkomen met 41,42 euro.

10 december 2020
Thuiswerken
Shutterstock

Ambtenaren die slechts één dag per week naar kantoor gaan, zien hun nettosalaris vanaf januari met 63,71 euro dalen. Dat becijfert Visma/Raet en volgens het HR-softwarebedrijf wordt deze verandering veroorzaakt door de wijziging in de reiskostenvergoedingen. Voor ambtenaren die dagelijks naar hun werk reizen, stijgt het inkomen met 41,42 euro.

Pensioenpremie

De berekeningen gelden voor ambtenaren met een modaal inkomen (2.816 euro per maand). Vaste reiskostenvergoedingen worden vanaf januari vervangen door vergoedingen voor dagen dat er daadwerkelijk naar het werk is gereisd. Visma/Raet maakte deze berekeningen naar aanleiding van de aankondiging van ambtenarenpensioenfonds ABP dat de pensioenpremie komend jaar stijgt.

 

Geen onkosten

‘Voor medewerkers die vijf dagen per week op locatie werken, wordt er vanaf 1 januari aanstaande netto meer bijgeschreven op de bankrekening’, vertelt kennismanager Joke van der Velpen van Visma/Raet. ‘Voor medewerkers die één dag per week naar hun werkplek gaan, is er een daling van het nettosalaris te zien. Dat is natuurlijk logisch, omdat deze kosten niet worden gemaakt.’

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ria Huisman / directeur
Reiskosten is een vergoeding, tegemoetkoming en behoort niet tot het loon. Dus het nettoloon gaat niet naar beneden.
Barend / P&O adviseur
Klopt Ria, je ziet vaker suggestieve koppen en artikelen in BB. Ook over versoepeling ontslag door de Wnra.

Misschien kan BB hier iets aan doen, meer informerend minder sensatie.



Dit onderzoek is gedaan door Raet, hoe betrouwbaar is een onderzoek van een softwareleverancier? Er zit altijd een belang achter..
L. Filius
Bij meer thuiswerken ga je er in het besteedbaar loon juist op vooruit. Reiskostenvergoedingen dekken niet de totale kosten voor het rijden met een auto
simpele boer
gevalletje vestzak-broekzak? Wat er via de vestzak minder inkomt (de vergoeding), vliegt er via de broekzak niet uit (de onkosten). Je maakt weer meer kosten met elektriciteit en verwarming; maar er "lekt" weer minder weg als je in de pauze een impulsaankoop doet of in de kantine een kop soep neemt.



Hoe je het wendt of keert; aan het einde van je salaris blijft er altijd een stukje maand over.
joost / beleidsmedewerker
Voor mijn werk ben ik dicht bij het kantoor gaan werken. Onkosten voor de reiskosten zijn (bijna) nul. Even hoog als de thuiswerkvergoeding. Per saldo kost het alleen maar geld met het gebruik van eigen computer en materiaal.
E. Christiaanse / medewerker milieu/ asbest
Ja, berichtjes hieronder mee eens. Toch hou je wel degelijk minder over omdat je, vooral nu, de kachel aanzet 's morgens, je PC de hele dag draait en je eigen koffie drinkt. En inmiddels een degelijk buro en kasten aangeschaft. Gemeenten en VNG moeten eens over thuiswerk vergoeding gaan nadenken. Rijk en waterschap lopen daarin alweer voor.
dick / financieel beleidsmedewerker
Vergoeding Amsterdam is 6 cent per kilometer. Dus uitgaande van een achteruitgang van 63 euro moet ik diep in Duitsland gaan wonen.

Software bureau komt met niet controleerbare uitkomst. Oftewel fake news. Zoeken vast klanten en daarom publiciteit.

Verlies door thuiswerken is aanzienlijk door extra kosten gas/electra. We spekken de staatskas weer eens. En een vergoeding voor thuiswerken voor gemeenteambtenaren moet ik eerst nog zien gebeuren. Zal wel weer 2022 worden voordat er een cao akkoord is.
Manu / Beleidsadviseur
Het bedrijf heeft gewoon becijferd wat er op de loonstrook gebeurt. Het presenteert geen onderzoek.

Het artikel is alleen onduidelijk. De input voorafgaand aan de output ontbreekt. Het bedrijf zal voor de vergelijking bijv. ook een bepaalde reisafstand hebben aangehouden en een bepaald gehanteerde km-vergoeding.
Manu / Beleidsadviseur
Het bedrijf heeft gewoon becijferd wat er op de loonstrook gebeurt. Het presenteert geen onderzoek.

Het artikel is alleen onduidelijk. De input voorafgaand aan de output ontbreekt. Het bedrijf zal voor de vergelijking bijv. ook een bepaalde reisafstand hebben aangehouden en een bepaald gehanteerde km-vergoeding.
Zeynep / Senior werkconsulent.
Al de benoemde vergoedingen (reiskosten) zijn aanvullingen op de loon. Dus mijn vraag is hoe kan de loon dan verlaagd worden? Thuiswerken brengt namelijk ook kosten met zich mee. Wordt onze loon dan aangevuld voor de thuisgemaakte kosten.. ?
ambtenaar / ambtenaar
Het valt me steeds vaker op hoe slecht de berichtgeving in Binnenlands Bestuur is.



Reiskosten is geen onderdeel van het loon. Dus het netto-salaris verandert helemaal niet.
A.M.B. te Naar
Hoe hebben ze dit onderzoek gedaan? Er klopt niets van.

Ik werk bij een van de weinige gemeentes die 0,0 aan reiskostenvergoeding heeft. Ga er dus ook niets op achter- of vooruit.
M. Tijdgat / Beleid en gegevensbeheer
Gooi alles wat ambtenaar heet op 1 hoop. Kijk niet naar CAO en lokale afspraken provincies, gemeenten en andere aan de overheid gerelateerde organisaties, thuiswerkvergoedingen of werkelijk gemaakte kosten die achteraf declareerbaar zijn en wat blijft er dan van deze rekenarij NETTO over?? Niet genoeg om dit artikel in BB te plaatsen hoop ik.
Bernard
Dat de vaste reiskostenvergoeding wordt vervangen door een vergoeding op dagen dat er daadwerkelijk naar het werk gereisd wordt vind ik niet onredelijk. Ik zal wel wat meer stookkosten en elektriciteitskosten hebben. Ik was liever naar kantoor gegaan maar goed dat wordt je nu onmogelijk gemaakt. Als ik dan kijk hoe keihard de middenstand door al die maatregelen geraakt wordt dan heb ik het al ambtenaar nog redelijk goed gegeven de omstandigheden.

Desondanks leveren die maatregelen immens veel schade aan aan de maatschappij, economie en fysieke en geestelijke gezondheid van de gemiddelde burger. Als ze ons nog verkiezingen gunnen stem dan niet meer op die tirannen die verantwoordelijk zijn voor deze maatregelen. Vanavond ga ik in ieder geval niet naar dat stropopje kijken. Trouwens wat een eufemisme; 'maatregelen'. Terreur gericht tegen de eigen bevolking zullen ze bedoelen.
Sander / Medewerker brandweerorganisatie
"Dat is natuurlijk logisch, omdat deze kosten niet worden gemaakt."



Wel een hele makkelijke uitspraak die ook genuanceerd dient te worden. Ik heb een diesel aangeschaft omdat de reiskostenvergoeding van de baas met 9 cent per km (minus 10 km/dag) ver achterblijft bij de werkelijke kosten en ik met 100 km woon-werk en mijn privégebruik dicht in de buurt van het omslagpunt kwam. De maandelijkse kosten, waaronder de motorrijtuigenbelasting, blijven gewoon doorgaan en ook de hele afschrijving van de auto verloopt anders als ingecalculeerd. Dus simpelweg roepen dat de kosten niet gemaakt worden vind ik te kort door de bocht.
henk
Heeft de fiscus de lease auto s ook al afgeschaft? Nee dus. Het bedrijfsleven komt weer ongeschonden weg.
Advertentie