of 63561 LinkedIn

Public Finance/Finance & Bedrijfsvoering Lokale Overheid

Public Finance/Finance & Bedrijfsvoering. Van de TOZO-desk bij gemeente Arnhem naar het digitaliseren van de planning & controlcyclus in Lochem.
EIFFEL Reageer

“Ik breng de juiste partijen samen en begeleid de gemeente bij het maken van de beste keuze.”

Niek Brink had zijn backpack al klaarstaan, want na het afronden van zijn studie Finance & Control in januari 2020, zou hij gaan reizen. Helaas zette corona een streep door zijn plannen. Gelukkig kwam al snel een andere mooie uitdaging op zijn pad; het traineeship Public Finance/Finance & Bedrijfsvoering Lokale Overheid bij EIFFEL. Inmiddels werkt Niek al aan zijn tweede opdracht en begeleidt hij de gemeente Lochem bij het digitaliseren van haar planning & controlcyclus. “Met mijn organisatietalent en financiële achtergrond zit ik hier echt op mijn plek.”

“Ik koos dit traineeship omdat ik graag ervaring wilde opdoen op verschillende plekken binnen de overheid. De match met EIFFEL was snel gemaakt en in september 2020 startte ik als finance trainee. Mijn ontwikkeling kwam meteen in een stroomversnelling en inmiddels ben ik doorgegroeid naar finance professional. Gelukkig ben ik nog lang niet uitgeleerd.”

 

Van Word naar een geïntegreerde tool

“Voor mijn eerste opdracht werkte ik op de TOZO-desk bij gemeente Arnhem. Nu ondersteun ik gemeente Lochem bij het kiezen van het nieuwe softwarepakket voor het digitaliseren van de planning & controlcyclus. Momenteel gebruiken ze nog Word en Excel voor de begroting en de jaarrekening. Maar voor zo’n proces, waarbij collega’s veel documenten onderling afstemmen, gebruik je het liefst een geïntegreerde tool. Dan gaat het documentmanagement een stuk sneller en efficiënter, net als budgetbeheer. Dit zijn dan ook de twee belangrijkste functionaliteiten die het nieuwe softwarepakket moet bieden.”

 

Zoveel mensen, zoveel wensen

“We startten het traject met het inventariseren van ieders wensen en gingen in gesprek met budgethouders en financieel specialisten. Er kwamen heel wat wensen naar boven, ook voor modules die op zich best handig waren, maar niet pasten binnen de kernvraag en het budget. Aan ons de taak om hier heldere kaders voor te schetsen. Daarna maakten we een projectplan met onze doelstellingen en resultaten, een planning en een belangenveldanalyse. Ik heb geleerd dat we in de planning flexibel moeten zijn. Op een bepaald punt dachten we dat onze planning rond was. Bleek er toch nog een partij te zijn die we eerder in het proces hadden moeten aanhaken. Toen moesten we alles weer aanpassen. Dit houdt dynamiek er wel in! Gelukkig staan de neuzen meestal wel dezelfde kant op en zien mensen het nut van zo’n tool wel in.”

 

In gesprek met leveranciers

“Daarna gingen we op zoek naar softwareleveranciers. Onder het motto van ‘leren van de buren’ nam ik eerst contact op met buurgemeentes, die al werkten met een dergelijke tool. Zij hadden het aanbestedingstraject en de implementatie immers al achter de rug en wij leerden graag van hun ervaringen. Uit deze gesprekken kwam een aantal geschikte leveranciers naar voren, die ons een demo van hun tool hebben gegeven. Hierbij waren mensen vanuit de gehele gemeente aanwezig, zoals controllers, budgetbeheerders, financieel consulenten en applicatiebeheerders. Zo kregen we zoveel mogelijk feedback én creëerden we meteen draagvlak.”

 

Geen draaiboek op de plank

“Binnen EIFFEL is er veel kennis en ervaring op het gebied van datagedreven werken. Toch is de invalshoek bij ieder project weer anders. Er ligt dus geen draaiboek met een duidelijk stappenplan op de plank. Het bepalen van die stappen en het op tijd aanhaken van de juiste partijen is soms best een lastige puzzel. Tegelijkertijd geeft het mij veel energie als we weer een stap dichterbij ons doel zijn. En ik krijg heel veel vrijheid en ruimte voor eigen initiatief. Bovendien is EIFFEL weer een ervaringsdeskundige rijker op dit gebied en kunnen collega’s straks ook bij mij terecht voor hulp.”

 

“Het steeds bepalen van welke stap ik ga zetten en welke partijen ik daarbij aanhaak, is iedere dag weer een mooie uitdaging.”

 

Trainees samen sterk

“Werken bij EIFFEL is precies wat ik ervan verwachtte; ik doe uitdagende en afwisselende projecten en heb collega’s met wie het echt klikt. De persoonlijke begeleiding vanuit EIFFEL is top en in de trainingen ontwikkel ik mezelf zowel persoonlijk als inhoudelijk. Een van de leukste aspecten van het traineeship is de sterke band met mijn mede-trainees: we zitten allemaal in hetzelfde startersschuitje. Ook al hebben we elkaar amper gezien vanwege het thuiswerken door corona, we vormen een hechte groep.”

 

Volgende stap?

“Mijn project loopt tot september 2021. Het zou geweldig zijn als de keuze voor de nieuwe leverancier rond is voordat ik vertrek. De gemeente wil de jaarrekening van 2021 namelijk het liefst met de nieuwe tool uitvoeren. Hoe mijn volgende stap eruit ziet? In dit project heb ik hele waardevolle ervaring opgedaan op het gebied van bedrijfsvoering. Voor mijn ontwikkeling zou het mooi zijn als mijn volgende opdracht financieel inhoudelijk van aard is. Ik ben in ieder geval nog lang niet uitgekeken bij EIFFEL.”

 

Meer weten over het traineeship public finance? neem contact op met mij!

Renée Disteli, Business Manager

rdisteli@eiffel.nl / tel: 06 5154 38 78

LinkedIn

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingEIFFEL

Meander 1061
6825 MJ  ARNHEM
088-0456789
www.eiffel.nl
info@eiffel.nl

Meer nieuws

Whitepapers