Advertentie
financiën / Nieuws

Duurzaamheid haven Rotterdam onder druk door stikstof

Duurzame investeringen in de Rotterdamse haven komen in gevaar als het kabinet de stikstofcrisis niet oplost. Ook het Nederlandse vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven komt in het gedrang door de stikstofimpasse. Daarvoor waarschuwt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam.

30 december 2020
haven-rotterdam-shutterstock.jpg

Duurzame investeringen in de Rotterdamse haven komen in gevaar als het kabinet de stikstofcrisis niet oplost. Ook het Nederlandse vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven komt in het gedrang door de stikstofimpasse. Daarvoor waarschuwt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam.

Platte tonnen

Volgens de topman is de stikstofcrisis een grotere dreiging voor de Rotterdamse haven dan de invloed van China of de coronacrisis. Castelein krijgt naar eigen zeggen het stikstof- en PFAS-beleid niet uitgelegd aan buitenlandse bestuurders die overwegen om zich te vestigen in Rotterdam, zegt hij in een interview met De Telegraaf. De topman zegt al 18 maanden te wachten op een oplossing van het kabinet. Castelein hekelt ook het beleid van minister Eric Wiebes van Economische Zaken. Die jaagt volgens Castelein op ‘zoveel mogelijk platte tonnen CO2’. Volgens de topman zijn de plannen die nu in gevaar komen bijna allemaal verduurzamingsplannen voor de economie. Ze zijn goed voor 4,5 miljard euro.

 

Dreiging

De stikstofcrisis is volgens de topman een grotere dreiging voor de haven dan de coronacrisis of de invloed van China dat investeert in havens in de Middellandse Zee. Hoewel er door de virusuitbraak verstoringen waren en de overslag met 9 procent daalde, konden toch veel projecten digitaal doorgaan, aldus de topman. Van China heeft de haven ook nog weinig last, zegt Castelein.


Ademruimte

Volgens Castelein kan Rotterdam veel meer doen op het gebied van klimaatbeleid en wel 40 procent van de nationale CO2-reductie bewerkstelligen. Dat zou volgens hem ‘de rest van het land ademruimte’ kunnen geven. Castelein vindt dat Nederland met de geringe investeringen in waterstof ‘de boot mist’. (ANP)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niek van Vliet / senior duurzaam bouwen adviseur
De haven heeft erg veel warmte nodig tot 400 graden zou opgewekt kunnen worden door grootschalige zonnewarmte velden (CSH) van bv https://www.heliac.dk/ . Warmtebatterijen van zout kunnen die warmte voor meerdere dagen opslaan, wanneer er minder zon is. Bovendien kan de warmte in stoom omgezet worden voor de opwekking van stroom voor eventuele productie van waterstof. Hierdoor reduceer je verbranding van fossiele brandstof en verminder je de fijnstof. Mvg Niek van Vliet
Advertentie