of 62688 LinkedIn

Achtergrond

  • Dat is het enorme bedrag dat is voorzien in de ‘Next Generation Italia’, het zogeheten nationale herstel- en veerkrachtplan. Het is nog opgesteld onder de vorige regering – die van Giuseppe Conte. Mario Draghi, de nieuwe premier, belooft het project te versnellen. Het herstart-geld zal in een relatief korte tijd moeten worden uitgegeven, met arbeiders die zonder ophouden aan het werk zijn: drie ploegen, 24 uur per dag – inclusief alle door de vakbonden toegekende garanties wat betreft rusttijden en vergoedingen.

    Herstart Italië: miljarden in spoor

    Waar Nederland nog geen begin van een plan heeft, start Italië met het investeren van 32 miljard van hun ruim 200 miljard tellende EU-herstelfonds in de modernisering van de infrastructuur, en met name dan het spoor. Goed voor de werkgelegenheid en alle regio’s profiteren.

  • De CONT-Commissie van het parlement, belast met de begrotingscontrole, wil graag weten wie de uiteindelijke ontvangers van de Europese fondsen zijn. De commissie wil beleid maken op basis van feiten. Als die feiten slechts deels bekend zijn, is het lastig sturen. Ook wil de CONT-commissie weten hoe er wordt gerapporteerd. Ook dat is een probleem. CEPS-onderzoeksleider Willem Pieter de Groen presenteerde de voorlopige resultaten voor de parlementaire commissie.

    Eindbestemming EU-fondsen vaak buiten beeld

    Waar en vooral bij wie komen de honderden miljarden van het Europees landbouw- en cohesiebeleid uiteindelijk terecht? Niemand blijkt overzicht te hebben. Het Europees Parlement werkt aan meer transparantie. Maar de lidstaten, ook Nederland, lopen niet zo hard.

  • Voor duizenden financiële medewerkers bij gemeenten gaat er de komende vijf jaar veel veranderen. Administratieve, boekhoudkundige banen verdwijnen door verdergaande automatisering. De nadruk verschuift naar bedrijfseconomische analyses, bedoeld voor college en ambtelijke top.

    Gezocht: paarse medewerkers op financiën

    Voor duizenden financiële medewerkers bij gemeenten gaat er de komende vijf jaar veel veranderen. Administratieve, boekhoudkundige banen verdwijnen door verdergaande automatisering. De nadruk verschuift naar bedrijfseconomische analyses, bedoeld voor college en ambtelijke top.

  • © Shutterstock

    Grote steden wapenen zich tegen corona

    Onzekerheid overheerst in de gemeentelijke begrotingen voor 2021. De grote steden benadrukken stuk voor stuk dat voorspellingen vanwege de coronacrisis nog onzekerder zijn dan anders. Er zijn zorgen over diepere kloven in de samenleving. Men investeert – juist nu – en legt geldreserves aan.

  • Rotterdam is ambitieus en wil in alle toplijstjes, maar de Maasstad is volgens de lokale rekenkamer overmoedig en neemt te veel risico’s. ‘Gemeenten herkennen deze problemen, denk ik’, zegt directeur Chris Ravensbergen van VNG Risicobeheer. ‘Hoe omzeil je de valkuilen?’

    ‘Alle gemeenten één scenario’

    Rotterdam is ambitieus en wil in alle toplijstjes, maar de Maasstad is volgens de lokale rekenkamer overmoedig en neemt te veel risico’s. ‘Gemeenten herkennen deze problemen, denk ik’, zegt directeur Chris Ravensbergen van VNG Risicobeheer. ‘Hoe omzeil je de valkuilen?’

  • De structurele effecten van de coronacrisis moeten zich nog gaan voordoen. Maar duidelijk is dat snel na het beëindigen van de steunmaatregelen vanuit het rijk grote opgaven op het gebied van werk, inkomenszekerheid, publieke voorzieningen, zorg, welzijn en ondersteuning zich zullen presenteren. Daarnaast vragen bestaande en nieuwe transitieopgaven rond energie, natuur, voedsel, mobiliteit en ruimtelijke ordening om een voortvarende aanpak. Alles bij elkaar betekent het volgens Ard Schilder en Erik Roest dat het uiterste zal worden gevraagd van het adaptief vermogen van de samenleving en het openbaar bestuur, met name op decentraal niveau.

    Ruimte voor de toekomst

    Reageer

    De structurele effecten van de coronacrisis moeten zich nog gaan voordoen. Maar duidelijk is dat snel na het beëindigen van de steunmaatregelen vanuit het rijk grote opgaven op het gebied van werk, inkomenszekerheid, publieke voorzieningen, zorg, welzijn en ondersteuning zich zullen presenteren. Daarnaast vragen bestaande en nieuwe transitieopgaven rond energie, natuur, voedsel, mobiliteit en ruimtelijke ordening om een voortvarende aanpak. Alles bij elkaar betekent het volgens Ard Schilder en Erik Roest dat het uiterste zal worden gevraagd van het adaptief vermogen van de samenleving en het openbaar bestuur, met name op decentraal niveau.

  • © Shutterstock

    ‘Zonder extra geld gaat de deur dicht’

    Het gemeentefonds moet structureel worden verruimd. Dat staat buiten kijf. En als dat extra geld er niet komt, gooit de VNG de deur dicht richting kabinet. Maar er moet meer gebeuren. Het rijk moet de autonome rol van gemeenten respecteren én ernaar handelen. Een interview met VNG-directeur Leonard Geluk.

  • © Shutterstock

    Wethouder bij tekort snel het haasje

    Als de uitgaven en inkomsten van de gemeente niet in balans zijn, raakt de positie van de verantwoordelijke wethouder financiën makkelijk onder druk. Dat blijkt uit onderzoek dat Ronald Vuijk, zelf oud-wethouder, deed aan de Radboud Universiteit.

  • De negen gemeenten in de jeugdhulpregio West-Brabant-West werken nu vijf jaar met resultaatgerichte financiering. Opvallend: de complexe jeugdhulp daalt sterk en de gemiddelde kosten van de jeugdhulp per inwoner liggen er aanmerkelijk lager dan elders. 

    Meer jongeren bereikt tegen lagere kosten

    De negen gemeenten in de jeugdhulpregio West-Brabant-West werken nu vijf jaar met resultaatgerichte financiering. Opvallend: de complexe jeugdhulp daalt sterk en de gemiddelde kosten van de jeugdhulp per inwoner liggen er aanmerkelijk lager dan elders. 

  • De coronacrisis leidt tot (nog) grotere tekorten op de gemeentelijke begrotingen. Hoe kunnen gemeenten straks de juiste keuzes maken?

    Doorveren na corona

    Reageer

    De coronacrisis leidt tot (nog) grotere tekorten op de gemeentelijke begrotingen. Hoe kunnen gemeenten straks de juiste keuzes maken? Ayrin van Dal, Maxim ter Hedde en Rogier van der Wal pleiten voor een zakelijk-strategische voorbereiding zonder heilige huisjes, maar met concrete handelings perspectieven. Laat integrale keuzes vanuit de sterke kanten, focus en het onderscheidende profiel van de gemeente leidend zijn.

  • De verveling onder jongeren tegengaan was een van de uitdagingen voor gemeenten tijdens de coronazomer. De subsidieregeling ‘Jeugd aan Zet in Crisistijd’ kwam dan ook als geroepen. Dankbare bestuurders en jongerenwerkers blikken terug. ‘Dankzij de subsidie hebben we een fantastische zomer kunnen draaien.’

    ‘Simpele subsidie maakt veel los’

    De verveling onder jongeren tegengaan was een van de uitdagingen voor gemeenten tijdens de coronazomer. De subsidieregeling ‘Jeugd aan Zet in Crisistijd’ kwam dan ook als geroepen. Dankbare bestuurders en jongerenwerkers blikken terug. ‘Dankzij de subsidie hebben we een fantastische zomer kunnen draaien.’

  • In 2018 hadden 208 van de 355 gemeenten een exploitatietekort. Sindsdien ging de situatie verder achteruit. De rente is extreem laag. Wat is er makkelijker dan, zoals tientallen gemeenten doen, geld lenen om de tekorten aan te vullen? Inmiddels loopt de leensom op tot 50 miljard euro.

    Bijna gratis geld voor het grijpen

    In 2018 hadden 208 van de 355 gemeenten een exploitatietekort. Sindsdien ging de situatie verder achteruit. De rente is extreem laag. Wat is er makkelijker dan, zoals tientallen gemeenten doen, geld lenen om de tekorten aan te vullen? Inmiddels loopt de leensom op tot 50 miljard euro.

  • Waarom doe je iets zelf als anderen het beter kunnen? Regiegemeente Arnhem trok geen ‘blik ambtenaren’ open om in coronatijd zzp’ers tijdig van inkomensondersteuning te voorzien. Amersfoort hanteert het regiemodel al jaren. ‘Je kunt beter focussen op je beleid.’

    Meer sturing, minder kopzorgen

    Waarom doe je iets zelf als anderen het beter kunnen? Regiegemeente Arnhem trok geen ‘blik ambtenaren’ open om in coronatijd zzp’ers tijdig van inkomensondersteuning te voorzien. Amersfoort hanteert het regiemodel al jaren. ‘Je kunt beter focussen op je beleid.’

  • Impactanalyses geven gemeenten houvast in de coronacrisis, stellen Den Haag en Oosterhout. Beide gemeenten hebben impactanalyses gemaakt, ieder op hun eigen manier. ‘Veel is nog onzeker, maar je hebt wel een richting waarop je kunt koersen en waar je beleid op kunt voeren.’

    Houvast in roerige tijden

    Impactanalyses geven gemeenten houvast in de coronacrisis, stellen Den Haag en Oosterhout. Beide gemeenten hebben impactanalyses gemaakt, ieder op hun eigen manier. ‘Veel is nog onzeker, maar je hebt wel een richting waarop je kunt koersen en waar je beleid op kunt voeren.’

  • Er is alom aandacht voor  Fantoomgroei ; het nieuwe boek van Sander Heijnen en Hendrik Noten. Zeker de ondertitel spreekt aan, ‘Waarom we steeds harder werken voor minder’. Onbehagen in de samenleving is van alle tijden en daarom is het goed wanneer schrijvers proberen dat te duiden. Hebben ze een punt? En hebben een oplossing? 

    Hard werken, weinig verdienen

    Er is alom aandacht voor Fantoomgroei; het nieuwe boek van Sander Heijnen en Hendrik Noten. Zeker de ondertitel spreekt aan, ‘Waarom we steeds harder werken voor minder’. Onbehagen in de samenleving is van alle tijden en daarom is het goed wanneer schrijvers proberen dat te duiden. Hebben ze een punt? En hebben een oplossing? 

  • © Shutterstock

    ‘Extra heffing frustreert de nieuwbouw’

    Nog voor de zomer spreekt minister Ollongren zich uit over de verhuurderheffing voor corporaties. In Amsterdam weten ze wat ermee moet gebeuren: van tafel. Voor de helft van de corporaties dreigen financiële problemen waardoor broodnodige nieuwbouw uitblijft.
    ‘ambtenaar extra zwaar gestraft’

  • Tientallen miljoen euro’s aan onvoorziene kosten moesten de waterschappen al aftikken voor de verwerking van zuiveringsslib. Nu wordt er eindelijk gewerkt aan een ‘robuust plan’. ‘Het is een heel lastig onderwerp; ik ben voorzichtig met wat ik zeg.’

    Waterschappen vele miljoenen het slib in

    Tientallen miljoen euro’s aan onvoorziene kosten moesten de waterschappen al aftikken voor de verwerking van zuiveringsslib. Nu wordt er eindelijk gewerkt aan een ‘robuust plan’. ‘Het is een heel lastig onderwerp; ik ben voorzichtig met wat ik zeg.’

  • Een gelekt bod, ‘gestuurde taxaties’ en een rekenkamer die zich weggetreiterd voelt. De verkoop van de voormalige Kolkschool in Almelo groeide uit tot een hoofdpijndossier.

    De slag om de Kolkschool

    Reageer

    Een gelekt bod, ‘gestuurde taxaties’ en een rekenkamer die zich weggetreiterd voelt. De verkoop van de voormalige Kolkschool in Almelo groeide uit tot een hoofdpijndossier. Verliezer is het burgercollectief dat het pand wilde opknappen tot cultuur/woon gebouw. ‘Je vraagt je af: hoe betrouwbaar is de overheid eigenlijk?’

  • De ruimhartige zzp-steunregeling Tozo werd in no time door gemeente op poten gezet. Een ‘megaprestatie’ die meer dan driehonderdduizend ondernemers helpt het hoofd boven water te houden. Maar de verwachting is dat een deel daarvan linea recta doorstroomt naar de bijstand. ‘Er komt zwaar weer aan.’

    Van Tozo naar de bijstand

    De ruimhartige zzp-steunregeling Tozo werd in no time door gemeente op poten gezet. Een ‘megaprestatie’ die meer dan driehonderdduizend ondernemers helpt het hoofd boven water te houden. Maar de verwachting is dat een deel daarvan linea recta doorstroomt naar de bijstand. ‘Er komt zwaar weer aan.’

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers

Alle whitepapers

Dossiers