of 63908 LinkedIn

Ambtelijke taskforce voor zakelijke evenementenbranche

Riemer Rijpkema Reageer

Vertegenwoordigers van de zakelijke evenementenbranche luidden onlangs wederom de noodklok. In tegenstelling tot publieksevenementen in de entertainmentsfeer - denk aan concerten en festivals - krijgen zakelijke evenementen zeer weinig aandacht van het demissionair kabinet.

Dat is opmerkelijk, want het gaat hier om een branche met grote economische impact. De honderdduizenden zakelijke evenementen en bijeenkomsten die jaarlijks plaatsvinden in Nederland trekken zo’n 130 miljoen bezoekers en deelnemers. De branche heeft een economische omvang van 9,1 miljard euro en er werken meer dan 135.000 mensen. Zoals ook de fieldlabs lieten zien heeft de branche zich uitzonderlijk goed aangepast aan een nieuwe realiteit. Aan dat gegeven lijkt het kabinet helaas weinig boodschap te hebben. Ondanks een nauwe samenwerking met het Fieldlab-programma lijkt vertrouwen in de kundigheid en verantwoordelijkheid van de branche ver te zoeken.

 

Op dit moment zijn zakelijke bijeenkomsten onder strenge voorwaarden toegestaan en op 20 september wordt mogelijk voor een verruiming gekozen. Met de nadruk op mogelijk en dat betekent dus wederom dat het voor organisatoren én mogelijke deelnemers volstrekt onduidelijk is met welke realiteit zij op de korte, middellange en langere termijn te maken hebben. Het is vooral die enorme onzekerheid die de branche nu de das dreigt om te doen. Voorbereiding voor een beurs of congres duurt doorgaans zo’n vier tot zes maanden en bij een internationaal event kan dat zelfs oplopen naar vierentwintig tot achtenveertig maanden. Onzekerheid over voorwaarden en mogelijkheden in Nederland zorgt er dan ook nu al op grote schaal voor dat partijen voor zakelijke evenementen uitwijken naar andere landen.  

 

Om de zakelijke evenementenbranche te laten herstellen van de schade die zij heeft opgelopen in de afgelopen twee jaar en een kans te bieden op herstel zijn incidentele herijkingen, vage toezeggingen en een zwabberend beleid niet alleen onvoldoende, maar zelfs funest. De branche verdient het om meer te zijn dan een flavour of the week, waar tijdens een recente persconferentie kort aan wordt gerefereerd. De urgente behoefte aan aandacht voor en een serieus maatschappelijk debat over de zakelijke evenementenbranche vraagt om toewijding en focus. Dat betekent om te beginnen een prominente plek in het Regeerakkoord en het verlengen van steunmaatregelen tot en met het vierde kwartaal van dit jaar.

 

Maar om de branche structureel te helpen en te voorkomen dat zij het moet doen met incidentele aandacht moeten we veel verder gaan. Laat het demissionair kabinet daarom per direct een interdepartementale taskforce van doorgewinterde en kundige (top)ambtenaren inrichten die de zakelijke evenementenbranche structureel gaat ondersteunen met raad en vooral daad, zonder daarbij afhankelijk te zijn van de koers van een kabinet. Een eerste belangrijke actie van zo’n taskforce is om samen met spelers in de markt te komen tot een realistisch noodplan voor de korte en middellange termijn en een effectieve strategie voor de lange termijn. Het doel is dan niet alleen om de branche te redden, maar vooral ook om die weer te laten floreren. Maar misschien moeten we niet wachten op een besluit van het demissionaire kabinet. Binnen de diverse ministeries is het niet moeilijk een kartrekker te vinden die over de kwaliteiten beschikt om een dergelijk orgaan snel in te richten en in beweging te krijgen. Wie pakt de handschoen op?  

 

Riemer Rijpkema, directeur Eventplatform/CLC-VECTA

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.